|
|
|
|---|---|
|
Blir inte klok på vår 520-96. Har fått hjälp av en mer kunnig person än mig att felsöka, och han säger att det är topplockspackningen som gått. Jag är dock inte helt övertygad. Har haft frågan uppe förut, men då dom som hjälpt mig inte är riktigt 100 på vad som är fel så får jag försöka själv att felsöka. Vad som händer är att temperaturen går upp till rött. Från början bara när man kom upp i ca 110-120 km/h, men nu redan vid ca 70-80 km/h. Bilen kokar dock inte, och sänker man hastigheten så sjunker tempmätaren igen. Tempmätaren går ganska fort upp till normal temperatur om man kör i ca 50 km/h. Kylvattnet verkar inte försvinna. Vi har inte behövt fylla på det. Det kommer dock lite vattenånga ur avgasröret. Det luktar inga avgaser i expansionskärlet. Oljan ser okej ut. det ryker varken blått eller vitt ur avgassystemet. Dom jag har fått hjälp av har kollat termostaten och säger att den funkar. Det kröp dock fram idag att dom inte var säkra på vattenpumpen. Hur kollar jag om den är paj? Uppenbarligen så är dom jag fått hjälp av inte jätteduktiga, och jag kan själv ingenting om hur man felsöker. Dom har luftat systemet flera gånger, och sen dess går det iallafall att få kupé värme vilket inte funkade förut. Jag ger snart upp. Har annons på bilen och hoppas jag får den såld, men annars måste jag försöka fixa den. Är väldigt beroende av bil och kan inte låna grannens bil hur länge som helst. Tacksam för tips och svar. MVH/Danne | |
|
Låter som vattenpumpen, det ska finnas ett mektips under Gör-det-själv. Vatten bildas under förbränningen så det ska komma lite ur avgasröret. If it works, don't fix it. |
|
|
Okej! Har fått det tipset förut när jag frågade. Kan man se om den är trasig? Tack för tipset. Uppskattar verkligen all hjälp. MVH/Danne |
|
|
Jag har haft problem med ett par bmw bilar där skovlarna på vatten pumpen har låssat från axeln. Och det låter presis som dom symtomena som du har. Tyvär är det bara att demontera vatten pumpen för att kontrolera det. När du gör det får du tänka på att det kan vara så att dom sitter fast på axeln när pumpen är kall. |
|
|
Tack för tipsen Benny 540! Nu hade vi sån tur så att vi fick precis bilen såld. Så nu slipper vi problemet:-) Synd bara på en annars sjysst bil. Man skulle ha blivit bilmekaniker så man kunde fixa sånt här;-) MVH/Danne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.