|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Jag håller på och kikar på att köpa en 330 eller 320 diesel istället för min nuvarande 320í E46'a det kommer bli en E46 igen, har nästan bestämmt mig för en 330, vad talar för att jag ska välja en 320D istället? förbr? skatt? förs? Har sett att det finns 136 och 150 hk 320. hur hittar man 150hk versionen?? verkar finnas till 99% 136hk på blocket. (Körde idag lite landsvägsrejs mot grannens 150Hk 320D och den gick snäppet bättre än min bensinare i fart :) ) Kommer stoppa i en KCR box i den pronto då det ligger en sån på jobbet som en kund beställt men inte hämtat ut :P Hjälp mig!! :) vad ska jag välja??? Meca Bildelar Örebro | |
|
Din plånbok som bestämmer. Skattekostnaden är mycket dyrare på 330 mot 320. Är det effekten som avgör så självklart 330. KCR box...rena skämtet...mappa bilen ordentligt istället med ren trimfil än indirekt signalmanipulerande box som bara trycker i mer diesel istället för att styra bilens tändningstider mm direkt från styrboxen. Jag förstår den som avbeställt sin KCR box, för samma pris får du riktigt trim :) "Riktiga män kör diesel" |
|
|
okej. dom jag kikat på på transportstyrelsen så låg 320D på 6065 i skatt och 330D låg på ca 7000. så det verkar inte vara så stor skillnad på dom i skatt. skillde ca 100 kr i månaden i försäkring för mig mellan dom.. Okej, tänkte det kunde vara sjyst med en sån då den bara ligger men får man bättre saker till samma pris så köper jag självklart en mappning! Meca Bildelar Örebro |
|
| Kör du verkligen tillräckligt mycket per år för att det ska löna sig att köpen en äldre dieselmodell med den höga skatten? | |
|
Vilken prisklass hade du tänkt dig? Sista årsmodellen av 320d E46 ( de som tillverkades i slutet på 2004) har lägre skatt (c:a 4000).Vet inte hur det är med 330d. Fördelen med 330 är ju att du kanske inte behöver trimma. Har hört många som har fått problem efter det. Dock skall du kolla spjällen i insuget på 330d som kan lossna med motorhaveri som följd. Tror inte det är lika vanligt på 320d. 150 hk tror jag kom iom. faceliften -02. |
|
|
Tänkte också på samma sak som Chris. Kör du verkligen så mkt så det lönar sig med 6000 lappar i månaden? "Riktiga män kör diesel" |
|
|
"Tänkte också på samma sak som Chris. Kör du verkligen så mkt så det lönar sig med 6000 lappar i månaden?" Utveckla gärna matten bakom detta. |
|
| Backard: Det är ganska uppenbart att han skrev fel. Det ska garanterat stå "om året" och inte "i månaden". | |
| aha | |
|
Jag tycker 320d passar lagom.. Visst, ibland kanske man skulle vilja ha den extra kraft som en 330d erbjuder, men det är bara egot som talar och när man tänker efter så räcker draget i en 320d gott och väl. Personligen gillar jag diesel med automat, men smaken är som baken. Skall du ha manuell så kolla på den sista årsmodellen som jag vill minnas fick 6-växlad låda. Skippa KCR boxen. Jag hade liknande box (som bara lurar CR-sensorn) på min bil och den svartrök kraftigt och sen tappade den tomgången. En bra chippning på VTECH eller ESS är mycket mer balanserad. Provade polarens flashade bil mot min boxbil och det var helt sjuk skillnad. Mycket trevligare register och ingen svartrök ens på fullgas (ok.. en lite puff när man stämplade, men inget efter det). //amullo |
|
|
Och för tydlighetens skull.. 150 hästars motorn är nog den du bör titta på. Skillnaden mot 136 hästarn är mycket tydlig både när det gäller varvvillighet och körbarhet. Lycka till! Du kommer inte bli besviken //amullo |
|
|
Köper du en 330d med automat så trimma inte för converter och automatlådan håller inte. MVH Thor |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.