AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.060

Är det givaren i tanken som är felet? 535iA-99

Si
53
SimSon17
535iA-99
Tjenare, jag har ett litet problem på bilen, det är så att idag när jag var o körde så dog bilen och det står, Motor svängnings fel... (tror jag, minns inte riktigt)
Jag ringer en kompis som kommer med bensin o sen tankar vi bilen även fast det stog att det var 15 liter kvar i tanken, efter att vi hade tankat den med drygt 15 liter så startade den som vanligt och vi körde till närmsta bensinmack och tankade

Nu är frågan, varför stog det motorsvängnings fel när det var soppatorsk
Och, varför visade mätaren fel med ca 15 liter?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är inget fel på bränslemätaren. Det är en sugstrålepump som krånglar. Den pumpar över bränsle till den tankhalvan där huvudpumpen sitter. Det bildas två pottor p.g.a. kardanstången och för att få över de sista 15 litrarna över valken krävs den pumpen. Därför fungerar det med mer än 15 liter i tanken.
Si
53
SimSon17
535iA-99
Jaha, hur åtgärdar man det?
Kan det va någon säkring som gått eller?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du måste nog byta sugstrålepumpen eller jet-strålepump som den också kallas. Pos.7:Länk
Den är inte eldriven utan sköter sitt jobb med fysikens lagar, så det är inte en säkring.
Si
53
SimSon17
535iA-99
Jasså, okej
men vad kommer det gå på att byta om man lämnar in bilen?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Svårt att säga. Jag vet inte hur mycket jobb det är att byta. Arbetskostnaden är den stora delen ändå. Dollarpriserna på Realoem brukar man få multiplicera med 10 ca för att få reservdelspriset hos BMW Sverige. Så runt 450-500:- för delen gissningsvis. Ring o fråga. Du kan ju fråga oberoende verkstäder med, men då finns ju risken att de aldrig gjort jobbet förr o kan svara på prisuppgift.
Si
53
SimSon17
535iA-99
Okej, ska nog ta o kolla med några olika då, men tror du att man kan byta den enkelt själv eller?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Som sagt, jag vet inte vad byte innebär. Vet inte om man kommer åt den underifrån eller genom givar o pumparmaturerna uppifrån. Är du lite van att meka är det säkert inte några problem. Du kan ju söka på forumet på "sugstråle" eller "jetstråle" så kanske det finns någon som har bytt den. Tycker inte det råder några tvivel om att det är den som är boven i.a.f.
Lycka till!
Si
53
SimSon17
535iA-99
Okej, men tack som fasen för din hjälp!

Någon annan som vet vad detta byte innebär?
Skulle vara jäkligt tacksam för svar :)
Lo
55
Lovan
525dA Touring -08
Okej.
Min mätare stannar på ca 17 liter. kan köra 15 mil till innan det blir soppatorsk. Tankar och får då i 74 liter ca.
Känns inte som att det är sugstrålepumpen då. Eller?
Eftersom att all bensin går åt.
/Peter "Lovan"
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det låter mer relaterat till någon av nivågivarna i det fallet.
Lo
55
Lovan
525dA Touring -08
Jag har en liten tanke om det med.
Får väl kolla upp detta.
Sitter nivågivaren på höger sida?
/Peter "Lovan"
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har två nivågivare en i varje tankhalva, vänster nivågivare + sugstrålspumpen, höger nivågivare + bränslepump.
Sugstrålspumpen drivs av returbränsletrycket och du får lyfta på baksätet och knacka bort locket på vänster sida.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Lo
55
Lovan
525dA Touring -08
Skall kolla på vänster sida.
Misstänker att "flottören" hänger sig på väg ner.
Peter "Lovan"
ma
358
majtii
F36 4-serie
Kan vara kolbanan i armaturen som är slut. Bara att resistansmäta på olika punkter. Tyvärr verkar det som BMW inte säljer dessa löst.
I checkkontrollens servicemeny ser man vilken sida som åker jojo.

Si
53
SimSon17
535iA-99
Okej, men hur får man bort sätet? är det enkelt?
Juste, vart kan man köpa Sugstrålspumpen??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.