AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.890

Vilken BIL!

Sida 2 av 2
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
quixotic2:
ang. hur smidigt det är med oljebyte!

har du bytt på en M3 E30 nån gång?? hehe
lite knepigt att komma åt filtret. Jag brukar plocka av luftburken när jag byter!!
men men...... få la gåå=)

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

"BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an"
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
quixotic2: Mannen du pratade med är min farbror. Var bar nyfiken på om det var den bilen jag trodde det var.. har för mig han har haft den ett tag! Jag köpte själv min förra bil av hans firma och den gick klockrent de 3500 milen jag körde den. Hur som helst så önskar jag dig lycka till med den nya bilen! Det ska säkert gå bra!

(usch vad jag vill ha en!)
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
jo jag med.... vad ligger en sån där vilding i för prisklass då ? och försäkringar är dom lika dyr som en M5:a samma årskull eller ?
MM
95
MMmmm
BMW 318 touring
BMW 325ix (glädje)

Ville bara också säga vilket rus man e i, har bytt min m5 mot en biturboför 4 dagar sedan och det känns inte som nåt nerköp iallafall.. Satan vad den går bra jaja jag hade en m5 innan och jag trodde inte det skulle vara nån värst skillnad mellan dom men vad fel jag hade..
själv har jag nr 205..med en massa lull lull man sitter bara o pillar på allt när man kör man kanske e en trafikfara hmmm... jaja tänker kanske prova den på mantorp sen med bilsport arrangemang.. ska bli kul att se vad den får för tider.... original...
nice summer everyone.....
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Fredrik Larsson: :D :D Sant, det är inte lika enkelt i alla modeller... jag syftade väl främst på M30 motorn... där är det smidigt.

M3 E30 är ju en bil som är ställer erkänt höga krav på sin förare när det går undan... tydligen gäller det oljebyten också, hihi... ;D

MMmmmm: Gratulerar!! Jag är faktiskt imponerade av skillnade jag också, fast jag saknar lite att kunna dra på höga varv... nu drar det liksom bara hela tiden, igen vits att varva särskilt högt överhuvudtaget. Sedan är den lite väl diskret vad gäller ljudbilden, M5:an har sina tydliga poänger där...

Men, vad gäller prestanda, väghållning och uppförande så tycker jag att Alpinan kommer in först. M5:an känns lite "tung" och aningens klumpig på vägen, Biturbon är så följsam och känns mycket nättare, långa svepande kurvo (mina favoriter) tar man som på små moln... :D

wrath: Ursäkta jag inte svarat dig tidigare, jag var lite tveksam till om jag skulle ge ut priset... mellan 150-200 (ganska precis mitt emellan faktiskt :) gav jag för min. Men det finns billigare (och dyrare) om man letar, man ska dock passa sig för risiga och skruvade exemplar. Ett krav jag hade var att bilen skulle vara 110% original, jag kör Alpina minst lika mycket för känslan av att ha en unik (och diskret) bil att putsa och pyssla med som för prestanda och väghållning. Då är originalgrejjen väldigt viktig... men jag är nog lite knäpp med sådana där saker.

Jag betalar 835:- i månaden för min, då är den fullförsäkrad i Länsförsäkringar Bergslagen, det är helt OK tycker jag.

Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D

Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
E det verkligen som ni säger ang väghållning och pulver? Jag menar, bitubon är ca 200 kg tyngre än M5:an (3.8:an 1650kg), detta borde visa sig på väghållningen. Sedan är väl det i höga farter som skillnaden ligger eller?
Har provat vid ett par tillfällen på 400m resp street och vunnit ganska enkelt med min mappade 3.8:a.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Ivar: Jo, egentligen borde det vara så... men jag vägde min BiTurbo på en lastbilsvåg nere på SBP och den visade 1683 kg.

Jag har ingen aning, regbeviset säger något i stil med 1850 kg, Alpina kanske mäter annorlunda.. ex. med full tank (110 liter) och fyra passagerare. Jag hade vid mättillfäller (ett par dagar sedan) ca. 30 liter i tanken eligt mätaren....

Men det är klart att turboaggregat och IC väger några kilo extra, fast jag tycker nog att man lyckats trolla bort dessa mer än väl i chassisättningen.

Kör aldrig 402 meter, så där vet jag inte mycket, men det kan säkert stämma (har det hänt så stämmer det såklart :).

Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D

Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Redarn: Såg att du gillar lång svepande kurvor:D
Men vi tar dom med asfalt den här gången.
En lång svepande kurva är den vid Näset Gamla E20 mellan Mosås och Kumla,min sambo mötte en mörk BMW där straxt efter du inhandlat din Alpina, och hennes kommentar var att det gick fullt ös genom kurvan, bilen hade en rätt bra lutning genom hela kurvan.
Jag måste erkänna att tankarna gick åt ditt håll:))

MVH
Hasso
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
BiTurbon och M5:an väger ganska lika med likvärdig utrustning.
Min har en tjänstevikt på 1820kg, tjänstevikt är med full tank (110 liter i BiTurbons fall), reservhjul, verktyg + 70kg för förare.
Tjänstevikten är också det samma som skattevikten.
MM
95
MMmmm
BMW 318 touring
BMW 325ix (glädje)

Jag fick ett tillfälle ikväll att köra lite fort mot en m3 e46 på en motorväg. Kan bara säga att varenda gång han började gasa så komm jag ifatt honom hyfsat fort. alltså man får rysningar. bilen går otroligt bra. man e som klistrad på vägen.
Jag e mycket nöjd med den.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Hasso: :D :D :D

Tyvärr var det nog inte mig sambon såg vid Näset, allt utom platsen stämmer dock, så det kan ha varit någon tids-rum förskjutning som gjorde att även denna BMW gick så fort... något slags kosmiskt kraftflöde, vad vet man... ;D

Gerhard: Makes sense, om man slår av 80 liter soppa och mig själv (jag satt inte i bilen) så landar man runt 1680 kg... matematiken har bevisat sin förträfflighet ännu en gång! :D

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.