|
|
|
|---|---|
|
är de vevaxeln eller stakarna som skiljer på 325 o 328? rallyjan | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hej och välkommen! Ju mer information du uppger vid en fråga, desto större chans är det att få svar. Nu har BMW tillverkad ganska många generationer 3-serier och således många motorer. Därför är det svårt att veta exakt vad du är ute efter. Men jag gissar på att du undrar om 3-Serien som kallas E36. Se AutoPower excellenta modellöversikt om du är nyfiken på mer kring dessa beteckningar. M50B25 som sitter i 325i E36 har ett slag på 75 mm medans M52B28 som sitter i 328i E36 har ett slag på 84 mm. Således har de inte samma vevaxel. Däremot har båda motorerna har en vevstakslängd på 135 mm. Men om vevstakarna är samma vet jag inte. Skruvarna till vevstaksöverfallen skiljer sig i längd iallafall (men lill- och stor-ändan verkar vara samma). |
|
Med M52B28 kom en ny lättare vevstake. Det står lite om detta på M20 (!) wikin under tuning Länk mvh/ Anders |
|
|
De var om E36 M50B25 och M52B28 jag ville ha svar om så tack så mycket.. rallyjan |
|
|
Finns de nån annan BMW modell som har samma slaglängd som E36 M52B28 motorn? rallyjan |
|
|
Menar du bland bensin M5x motorer? Vad jag kan se är 84mm slag unikt för M52B28. Av ren nyfikenhet, vad föranleder din fråga? mvh/ Anders |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jepp, som AKN säger - kan bara hitta det på M52B28 (och M52B28TU också). Som lite kuriosa kan nämnas att M52B28 är en så kallad "square" motor dvs har ett 1:1 förhållande mellan borr och slag (84 x 84 mm). |
|
De är så här att alla BMW är in homologerade i rally utom 328 men man får plocka grejor hur man vill mellan bilarna bara vevaxelns slaglängd är homologerad. Så därför undrar jag om de finns en annan modell även diesel som har samma slaglängd. Finns de inte de så får jag inte bygga rallybil med 328,ans motor..Då blir de att jag måste bygga på 325,ans.. rallyjan |
|
|
Har hört att vissa använder sig av nån diesel vev till E36 325 för att få den på 2,8 liter stämmer de eller är de bara skit prat??? rallyjan |
|
|
Veven från M51D25 kanske? Länk (82,8 mm slag) + kolvar med kolvbulten rätt placerad. mvh/ Anders |
|
|
En lista över BMW motorer: Länk mvh/ Anders |
|
|
Tack för hjälpen alla .. rallyjan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.