AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
254.739

Eftermarknads 16:9 till E39

Sida 36 av 38
Jepp, det finns alla kanaler inkl. sub

FP
Visa användare
146
ratata
540iA sedan -02
230e xDrive Active Tourer -26
Hello folks!

- Jag har fått min 'huvvaligen' från CMK för någon vecka sedan till min e39. Idag, när jag skulle montera den efter lusläst denna tråd så insåg jag att jag var rökt på ett enkelt jobb. Vad jag förstår så har jag en originalstereo som kallas för 'Business CD'. Det innebär två enheter i ramen varav den ena enheten (CD-spelaren) täckes om man så önskar av en oljedämpad lucka. Hur jag än försöker förstå så kan jag inte se att ramen går montera ur med mindre än att demontera hela däcket över instrumentpanelen. Det finns inte plats få ut den helt enkelt. Jag måste få ut ramen och ersätta den med en vanlig standardram för att 'Huvvaligen' skall passa in. Tips?

Andra frågan är också om originalmonterad 'Business-CD'. Min bil är från 2002 och har sålunda det som kallas för den moderna 40-stiftskontakten bakom stereon, alltså inte i bagageluckan. Det finns en mindre åttapolig kontakt till manöverenheten på denna stereo som...tja? Hänger fritt? Outnyttjad. No use liksom. Skall jag låta den vara okopplad eller är det på grund av denna inte mina rattkontroller fungerar?

Jag kunde mejlat Chris direkt om detta men tror säkert att det är av nytta att hans svar (eller era svar) går att läsa här på forumet.

___

Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det!
Visa användare
146
ratata
540iA sedan -02
...jag glömde en sak. Den 'huvvaligen' jag fick från CMK, Chris alltså, dioderna för knappbakgrundsbelysningen var inte röd. Den var orange. I exakt samma ton som originalbelysningen i e39. Man kan inte avgöra på det minsta sätt om det finns skillnad eller inte. Detta var ett stort plus för mig som 'pixelpetare'. Jag blev positivt överraskad av detta eftersom jag väntat mig den skulle vara röd.

___

Visa användare
10
o-jool
525 touring -01
Jag har en E39 '01 som hade vanligt standard radio/cd och monterade in Hualingan 2011. Det var bökigt och tog tid att få ut ramen. Men det gick.
CK
119
CKM Cardesign
CLS 500 -05
C320 - 01
Hejsan!

Har inte hört nån som måste ta bort allt för att få i den. Prova å tråckla lite...

Kul att du va nöjd med belysningen.

Chris
CKM Car Design
Visa användare
146
ratata
540iA sedan -02
citat o-jool "Det var bökigt och tog tid att få ut ramen, men det gick"

- ok. Hur då? Fick du verkligen ut den framifrån utan att skada panelen eller tog du en annan väg? Ersatte du den med en standardram sedan eller satte du tillbaka den gamla efter du monterat bort luckan?

citat CKM Cardesign "Har inte hört nån som måste ta bort allt för att få i den. Prova å tråckla lite..."

- Nä, den måste bort. Det är den ramen som har en oljedämpad lucka upptill som täcker CD-spelaren.

___

Visa användare
10
o-jool
525 touring -01
Hej!
Jag förstår att frågan skulle komma. Hade jag kunnat i detalj beskriva förloppet, så skulle jag gjort det. Vad jag kommer ihåg gällde det att helt skruva loss ramen. Sedan att vrida den i rätt läge för att få ut den. Jag tror inte att någon mer detalj behövdes tas loss för att få ut den. Tyvärr kan jag inte beskriva mer detaljerat än så¨

/Jörgen
Visa användare
146
ratata
540iA sedan -02
o-jool -> :D

- Jag tog dig på orden att det gick. Nu är min ram ute med...och jag vet hur du gjorde. Det var lite enklare än jag först trott eftersom det som synes vara en solid dämppanel till instrumentbrädan inte egentligen är det. Den är i delar. Med vissa delar som satt i vägen avmonterade gick det som en dans. Med denna ram ute så ser man rätt enkelt hur de medföljande beslagen till 'huvvaligen' gör nytta.

Men anyway, den tolvpoliga (jag skrev fel i mitt första inlägg och kallade denna kontakt åttapolig när den i själva verket är tolvpolig) kontakt som är till själva manöverdelen på 'Business CD' hänger fortfarande fritt till ingen nytta, skall det vara så? Jag har inte fått rattknappar till att fungera och börjar tänka i banor som att det är denna kontakts icke-parning som har med det att göra...kanske?

___

Visa användare
10
o-jool
525 touring -01
Kontakten till manöverdelen blir över. Så till vida att den inte dras in i handsfacket, där det går att ansluta till nämnda panel på nytt. Väl i handsfacket går det bara att ha panelen liggande upp och ner. Jag förlängde kabeln, så att panelen kunde placeras rättvänd. Men, av någon anledning så fick jag den inte att fungera. Den var helt svart. Om det var min förlängda kabel, vet jag inte. Reklamen för Hualingan säger att bilens alla funktioner bibehålls. Det stämmer inte, om inte det går att styra färddatorn med blinkersspaken. Därför försökte jag ansluta panelen i handsfacket. Nu får jag leva med att det t.ex inte går att nolla bränsleförbrukningen i datorn.
För övrigt hoppas jag du har bättre funktionalitet i din om du nu köpt en ny. Jag köpte min 2011, och den har ett flertal brister.
la
376
lappen525
520D Touring -10
Funderar på att köpa denna men blev lite fundersam över skärmstorleken.
Länk

Vad jag förstår är detta samma enhet men här vill dom veta original storlek på skärmen innan beställning och frågan är varför?

Länk

Det står såhär på sidan men det gör mig inte klokare.

"The screen size of this unit is 8.0 inch. But original car's CD has two screen size: 6.5 inch and 8.8 inch, so please select your original car's screen size when place order. Because this unit's software is different for original car's 6.5 inch screen and 8.8 inch screen."
CK
119
CKM Cardesign
CLS 500 -05
C320 - 01
Det är för att du ska få rätt kablage till den.

Chris
CKM Car Design
la
376
lappen525
520D Touring -10
Ok misstänkte det men ville vara säker :)
la
376
lappen525
520D Touring -10
Äh jag beställde en på vinst eller förlust :)
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Någon som har testat de nya androidbaserade? Smidigt att köra Spotify å google maps direkt.. Det jag tvivlar på är ljudkvalitén, duger det? Har alltid kört Alpine eftermarknadshuvudenheter i mina andra bilar.

Länk
la
376
lappen525
520D Touring -10
Är det någon som vet varför skärmen dimmas när ljuset på bilen sätts på och hur man man undvika det?
CK
119
CKM Cardesign
CLS 500 -05
C320 - 01
Det gör den per automatik då den tror att det är kväll när man sätter på lyset. Vi är ett av få land som har den lagen.

Chris
CKM Car Design
la
376
lappen525
520D Touring -10
Men går det att kringå eftersom skärmen blir väldigt mörk?
la
376
lappen525
520D Touring -10
Sådär nu har man en fungerande version av iGO Primo 2.0 istället för iGO8 :)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
lappen525 är du nöjd med enheten du köpte till din e61? Hur funkar ovriga org funktioner?
la
376
lappen525
520D Touring -10
Jag är inte 100% nöjd och den går inte att jämföra med Dynavin jag köpte till min e46. Men det är inte en rättvis jämförelse egentligen eftersom systemet i e61 är uppbyggt på ett annat sätt mot e46.
Eftersom man fortfarande har kvar original stereon kvar blir det en konflikt med ljudet och orginal stereon tar alltid över.

När jag startar bilen går alltid radion i original stereon igång och vill jag använda någon annan funktion så måste jag gå in och välja Aux-ingång för att det ska bli tyst.
Sen kan jag växla över till Hualingan och använda dess funktioner och få ljud ut ur den.
Nästa gång jag stänger startar bilen är det samma procedur igen att original-radion går igång och tar över fast jag hade en annan inställning när jag stängde av bilen.

För att spela musik genom blåtand är det en lång och omständigt procedur tycker jag.
Först måste jag välja aux-ingång för att få tyst på radion sen växla över till Hualingan,trycka på Bluetooth och sen Bluetooth musik,sen kan jag starta musiken på telefonen. Jag kan scrolla mellan alternativen med I-Drive men kan inte välja genom att trycka på I-Drive ratten för då hoppar jag tillbaka till original stereon.

Skulle jag råka trycka på någon knapp som har en funktion att original stereon vill komma åt ljudet så stängs musiken av och allt växlas över till orignal stereon.
Tex att jag vill stänga av PDC manuellt så stängs musiken av fast jag är kvar på Hualingans skärm. För att starta musiken igen måste jag välja blåtand,blåtand musik igen.

Jag har en iPod Touch 1gen som jag trodde skulle fungera men den känns inte igen när den pluggas in.

Allting förstörs av att orginal radion ALLTID går igång när man startar bilen obereoende i vilket läge den var i när man stängde av bilen.
Har jag den på Aux-ingången när jag stängde av bilen så är den i radio-läget när jag startar och det är pissdåligt.

I-Drive ratten går inte att navigera till 100% i Hualingans menyer utan man måste trycka på skärmen för att aktivera sitt val.

Så nej jag är absolut inte nöjd men eftersom jag fick den "gratis" så kan jag inte gnälla egentligen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.