AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
254.738

Eftermarknads 16:9 till E39

Sida 33 av 38
Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Min skärm har börjat "tappa" färg när ja kör i läget SD o USB spelare,där listorna med mappar visas, samt att den gör samma sak när ja kollar på film,men de konstiga e att när ja trycker till på skärmen så knapparna visas så har dom full färg, hoppas ni förstår va ja menar, nån mer som råkat ut för detta??
ka
183
kallevh
320 I-98
330 ci cab -02
SAAB 9-5
Vad är det för märke på den
Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Det e huliganen.
ka
183
kallevh
320 I-98
330 ci cab -02
SAAB 9-5
Ok skulle nog ringa upp till dom som du har köpte av ,
kan ju vara så enkel att kanse resetas hele
Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Ok, får kika på detta, tack.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hm. ang. slutsteg. Normalt är det som folke säger bara en brygga som drivs av matarspänningen. Men jag har i min enfald alltid trott att när det är 4x50W etc så sitter det även en nätdel i stereon som förser slutstegen med en högre spänning och därmed får man också högre effekt?

Det verkar gå att köpa billigt direkt från källan, men då är det väl utan support och garantier mer eller mindre. Länk
Lockande med Android 2.3 wifi mm!

Dynavin har dock bättre OEM-look på knapparna.
Hehe. Det är många som lovar 4x50W eller mera, men helt utan "täckning" för sina påstående.
Inga vanliga huvudenheter i DIN-format, eller de äldre dubbel-DIN format har några inbyggda spänningsomvandlare som tar upp 12V-matningen till t.ex +/- 30V (alltså 60V topp-topp) eller högre som skulle behövas för att kunna prestera de effekter som utlovas.
Man kan inte kringgå naturlagar tyvärr, och den gode tysken Georg Simon Ohm´s lagar gäller till fullo än idag och framöver, that´s it...)
Jag tror jag har sett en (1) tillverkare genom åren som hade en enklare form av switchande omvandlare hängande i en liten box på kablaget utanför DIN-enheten. Det blev ingen hit, och man måste komma ihåg att bara kylaren till ett rejält slutsteg som ger t.ex 200W kommer att ha minst samma yta/volym som hela DIN-enheten..
De allra flesta av slutsteg (för att inte tala om högtalare) som säljs utlovas också att ha rena fantasisiffrorna vad gäller effekter mm. Naturlagar igen...

Länken ovan är knappast källa/tillverkare av de enheter som är vanligast, dvs Hualingan och Dynavin. Det ser ut att kunna vara den senares innehåll i de enheter som visas på bilden.
Om man vi ta kontakt och handla direkt av t.ex Hualingan så går det bra här:Länk

FP
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Har haft ett diverse slutsteg i olika bilar. När jag köpt steg så har jag kollat hur stor säkringen är på själva stegen istället för tillverkarens uppgivna effekt. Har utifrån min ringa kunskap försökt tänka logiskt att större säkring=högre leverans av ström. Rätt eller fel?

Mvh Martin
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Egentligen borde det enbart bara vara kylningen som är problemet?
Det finns ju fruktansvärt effektiva ochkompakta spänningsomvandlare med höga switchfrekvenser (stör ej ljudet) som används inom telekomindustri t.ex.
Klass D då? Finns det ingen enhet med lite nytänkande i? :)
Säkringsstorlek är ett ganska rimligt sätt att bedöma max effekt på, fast med viss risk för fel. Ibland använder man dubbla parallella säkringar, ibland till och med 3st vilket bara det borde vittna lite om (0)kunskaperna hos tillverkarna. I proffsvärlden skulle man aldrig drömma om att trycka in två säkringar i varsin hållare och säkra t.ex 2x30A istf en säkring på 60A.
Strömmen fördelar sig aldrig så idealiskt så att varje säkring med hållare, anslutningar osv får exakt halva strömmen, det blir alltid så att en säkring får större last än den andra.
Detta kanske man då kompenserat med ett högre värde på säkringarna än vad som motsvarar verklig förbrukning osv.
Ibland anger tillverkaren max förbrukning, och ibland till och med i watt, vanligen då på hemmaförstärkare, surroundförstärkare osv. Tag fasta på detta värde, t.ex 450W, dela på mitten pga verkningsgrad, annat i stärkaren som skall ha ström mm. Du får då 225W och du har ungefär den maximala verkliga effekten ut i högtalarna som förstärkarens slutsteg kan pressa ut under mer än nån sekund, dvs kontinuerligt utan att överhettas. Denna effekt, t.ex 225W skall sedan delas upp på det antal kanaler som förstärkaren har, ofta 5 eller 7, i vårt exempel kan det då handla om 45 eller 32W per kanal.
Men specarna säger i 9 fall av 10 något helt annat, t.ex 7x110W eller så...

Det är helt riktigt att det finns effektiva switchande DC-DC omvandlare. Men som bekant strävar man (i alla fall på pappret) efter höga effekter, gärna 300-600W i bilen. Med tanke på verkningsgraden och att man alltid måste designa in lite marginaler för att får rimlig livslängd på komponenter osv, så landar man på DC-DC omvandlare upp mot 1kW eller mera, de blir inte så små då precis...
Hög switchfrekvens ger bra verkningsgrad osv, samtidigt så ökar risken för radiostörningar och EMC-problem. Det krävs ordentliga filter, och att hantera stora effekter gör att filtren också blir stora...
Kylningen av själva LF-stegen kvarstår...
Klass D-förstärkare är en tänkbar lösning som givetvis höjer verkningsgraden men kräver åter pga sin switchteknik ordentlig filtrering, som tar plats.
Just filter och skydd mot otillåten utstrålning av störningar är något som det snålas in på väldigt ofta, med problem som följd, förutom att det är otillåtet att använda utrustning som inte ligger inom normerna osv. Se bara på alla problem med den switchande omvandlaren i LED-produkter och i bilarna eftermonterade HID-strålkastare.
Klass D-förstärkare kommer säkert att tränga sig i i blilljudsbranchen, garanterat ser vi snart underbar marknadsföring med "digitala slutsteg" och med otroliga effektsiffror...
Det finns redan massor av produkter som påstås leverera mera ut i högtalarkablarna än vad som förbrukas in från nätet. Helt fantastiskt eller...)

FP
mu
42
museo12
523 Touring-00
Skoda Superb 1,8t 11
Ska så småningom installera en Dynavin D99 i en 99:a. Några frågor:

1.Såg att det låg en extern mikrofon i lådan. Behövs den och i så fall var har ni satt den och hur har ni dragit kabeln?

2.Var har ni placerat gpsantennen?

3, Vilken adapter ska jag ha till min antenn (radio)?

4. Ipodinterfacet behövs egentligen det, om man bara kör via bluetooth till sin Iphone?

5. Köpte med en backkamera med kabel. Har ni några tips på hur jag ska dra kabeln genom bilen?
Bör jag dra in kabeln via hanskfacket in till Dynavin? Måste jag montera bort handskfacksluckan också?

Är som ni märker en glad nybörjare..., men gett mig fxn på att fixa det ; )

ka
183
kallevh
320 I-98
330 ci cab -02
SAAB 9-5
1. Jag satte min vid back spegel,men du kan montera den vart du vill du får testa så du hörs ....
2. där den får plats o inte syns typ under stereon,jag monterade min vid back spegeln
3.den som passar ,,
4.Nej det behöver du inte
5.Dra kabeln bakom handsfacket sedan vi tröskel listen o bakåt se till att kabeln är till räcklig lång innan du börjar .är nog lättare att montera bort handsfacket,,

Ps på you tube fins en massa bra installation filmer eller på dynavin hemsida ..
mu
42
museo12
523 Touring-00
Skoda Superb 1,8t 11
Ähh, hur tar man bort Dynavin när man väl placerat den på sin plats?
Stod någonstans att de följde med något verktyg för att ta bort Dynavin, men jag hittar inget sådant.
Måste ju finnas andra sätt...
ka
183
kallevh
320 I-98
330 ci cab -02
SAAB 9-5
oj Nä det är väll bara att dra rakt ut :)

Nöjd med den ?
mu
42
museo12
523 Touring-00
Skoda Superb 1,8t 11
Tack för svar!
Nej, jag har inte installerat den än då alla grejor inte var med i lådan.
mu
42
museo12
523 Touring-00
Skoda Superb 1,8t 11
Behöver man sätta i stålramen som följer med? Passar inte D99 i den gamla ramen?
ka
183
kallevh
320 I-98
330 ci cab -02
SAAB 9-5
Jag fick ingen stål ram med ???
ri
699
riku
740iA -97
Länk
Är denna bara att skruva dit lr. är det problem med funktioner,passform osv. för E38?
ri
699
riku
740iA -97
Blir man av med OBC?
mu
42
museo12
523 Touring-00
Skoda Superb 1,8t 11
Kallevh:
Jag har fick stålram/ställning med, men du köpte kanske din begagnad?
Men, du har ju med andra ord inte haft några problem att installera din i den gamla ramen.
Jag får mina saknade grejor i veckan, sen jäklar...
Har du med android och backkamera?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.