AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
254.724

Eftermarknads 16:9 till E39

Sida 32 av 38
Väldigt lång tråd att läsa igenom, jag vet inte om jag orkar - så jag frågar istället direkt: hurdan mottagning för TV och radio har ni fått?

Jag köpte en digital-TV-antenn på Kjell med en övergång till SMA, och jag får bild ibland när jag står stilla. När jag kör är det nästan aldrig mottagning. Antennen är dragen under mattan bak och upp i C-stolpen höger bak. Har ni så dålig mottagning också? Borde man inte kunna förvänta sig bättre?

Radion har också dålig mottagning, jag får bara in P2 och P3 -- inget annat. Jag ska undersöka att antennen sitter i där bak som den ska (jag har DSP). Det är så dålig mottagning att något måste vara fel - tom minsta fjutt-mobil med FM-radio har ju betydligt vassare mottagning.

Hur har ni lyckats med mottagningen?
br
19
branflakes
523i -00
audi a3 tdi -98
har du europa inställt på inställningarna? jag har också dålig mottagning på tv med orginalantennen, dock stabil när jag står stilla och sätter den på taket ute... de med radion är nog att du inte köpt en liten adapter mellan radion och antennen på bilen, hade samma sak innan jag bytte antenningång.. på biltema finns en sådan övergång

Länk

Janne
TV-mottagningen varierar starkt beroende på var man befinner sig ifh till sändaren.
Att få mottagning inne i bilen, dessutom under färd är en ren bonus, jämfört med en "riktig" antenn utanför karossens skärmade rum.
Det närmaste man kan komma är att montera en antenn avstämd för aktuellt frekvensband (UHF) på insidan av lämplig ruta. Helst en aktiv antenn, dvs med inbyggd förstärkare (med spänningsmatning), och då får man i bästa fall signal när rätt sida av bilen pekar mot sändaren...
Negativ? inte alls, men jag har jobbat i branchen i 40+ år...
Radiomottagningen i Hualingan: Är helt OK am man matar in en OK antennsignal.
1.: Originalantennen i bilen har en antennförstärkare, denna måste ha matningsspänning. det är den berämda vita kabeln i kopplingsstycket på originalstereon.
2. Antennkabeln (den tjocka) skall kopplas till antennkontakten på sladdstumpen som hänger ut på Hualingan. Denna har en pinnkontakt medan BMW har den nyare korta vinklade modellen, en mellanadapter måste därför monteras. På vissa BMW-modeller används diversitysystem, det sitter då även en tunn koaxkabel i originalstereon, denna används inte i Hualingan, men råkar passa i den medförljande adaptern...
DSP i förstärkeriet har ingen betydelse för antennsystemet.

FP
Tack för tipsen vänner. Jag ska undersöka det där med adapter för radion. DSP har väl betydelse eftersom all radio, DVD, antenn, TV etc sitter längst bak t.v. i bilen. Man måste dra förlängning både av bilens stereokablar och antennen.

Folke: tack för tipset. Kan du förtydliga vad du menar angående matningsspänning för antennförstärkaren? Vad avser du med den vita kabeln i kopplingsstycket på originalstereon?

Min bil har DSP, och då sitter det endast två anslutningskablar med ett tiotal ledare i varje på baksidan av originalenheten, anslutningar av typen "BMW" - en multikontakt med en plastbygel som håller den på plats. En är blå och en är vit.

Båda dessa kablar ligger lösa bakom den nya Huliganen, istället har jag dragit en förlängningskabel under mattan från bagagen, rm förlängningsantenn för radion på samma sätt, och en digitalTV-antenn från Kjell som varit uppe tidigare i tråden. Digital-TV-antennen har jag dragit upp bakom klädseln i C-stolpen. Det kanske inte var en lyckad placering? den fem meeter långa förlängningskabeln från Hualingan passar direkt i BMW:s grejor i skuffen, och pluggar direkt in i Huliganen på baksidan, tillsammans med radioantennen, TV-antennen. Sedan har jag anslutit den kabel ut från Huliganen som är märkt "Back" eller liknande till plus för att undvika att den ger meddelandet "Do not drive to master".

Menar du att en av de ca 20 ledarna i dessa kontakter är en vit kabel som måste ges matningsspänning även efter att kontakten inte längre används?
Spänningsmatning till antennförstärkaren: Man måste se till så att den vita kabeln i bilens originalkontakt har +12V när stereon är startad, eller ännu enklare, när man vrider nyckeln till första läget (R-laget).
Därefter skall antennkabeln med ev. adapter kopplas samman med stereon.
DSP i sig kan teoretiskt finnas även om huvudenheten sitter fram i bilen, men på din modell sitter allt bak i skuffen.
Kabeln märkt "Back" på Hualingan är för att koppla om enheten till att visa video från backkameran, man skickar då in +12V på denna. Denna kopplas normalt till backljuset och används bara om man monterat backkamera osv. Är inte riktigt med på vilket meddelande du menar.
Får du fram menyn och staplarna med signalstyrka och signalkvalitet så är TV:n igång, sen krävs bara tillräcklig signal osv för att det skall funka.
Antennen måste allra minst sitta på rutan, inte bakom klädsel eller nära plåt osv.
Därefter gör du kanalsökning och förhoppningsvis låser den på några kanaler osv.

FP
Tack. Huliganen säger "Warning, do not watch to master!" när den menar "Do not watch when driving". Det är en säkerhetsgrej, titta inte på TV när du kör, pappskalle! borde det stå på svenska. :) Kineser är ju lite kul på engelska. :) Sladden jag talade om (jag tror den är märkt "Break", tror jag sa fel) kopplas till 12V för att lura Hulliganen att tro att bilen står stilla, och därmed visa TV och DVD utan "varningen".
Jepp, break menas handbromskontakten/lampan. Jordas den så spärras TV-mottagningen, lämnas den oansluten eller kopplad till 12V så är mottagningen igång alltid.

FP
Visa användare
140
HenrikM
BMW 525it -05
BMW 318it -02
Hallå där!

Någon som har koll på vad som skiljer sig mellan modellen som passar i E46 och den till E39? Har nämligen en i min E46, men funderar på att skaffa mig en E39 igen och undrar om jag kan flytta över den?

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Då har min Hauligan gått sönder... och den är utanför garantin.
Det som hänt är att Bluetooth inte fungerar längre samt att ljudet på högra kanalerna är heltkasst om man använder Ipod interfacet.
Någr fler som har fått samma fel?
Finns ngon på www.bmw-planet.com som har råkat ut för samma sak.
Hälsningar Lars
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Ett tips, efter ca ett år med denna stereo så hittade jag en ny funktion och jag är ändå den typen som trycker och testar hejvilt med sånt här :)

Märkte att när man trycker på den fysiska "DVD" knappen så bläddrar den mellan dvd och sd kortet vilket man inte kan avläsa på något sätt.

Vilket innebär att när jag kör och det är mörkt ute så stänger jag gärna av skärmen, men då måste man först in i HEM menyn och då fungerade inte längre rattknapparna till att byta spår/fil på SD kortet. Men sedan denna upptäckt så stänger man av skärmen, trycker på DVD knappen två ggr och kan sedan byta med ratten igen och ändå ha det mörkt och fint när man kör :D
ka
183
kallevh
320 I-98
330 ci cab -02
SAAB 9-5
Dynavin eller Hualingan för delar o nackdelar med dom ?
villken ska man välja ? vilken är bäst med funktion så som att montera en back kamera

Och vart kan man köpa dom i Sverige

PS är ni nöjda med era ?
Visa användare
67
Mpersson88
540iA Touring -01
Dynavin kan du köpa på schmiedmann.se
Och Hualingan kan du köpa hos ckmdesign.se
Det är så jag har fattat allt.

Nu är jag lite lat och orkar inte riktigt läsa igenom alla sidor, men skulle också vilja veta lite om skillnaderna mellan dessa, vilken är mest prisvärd?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag är också sugen på att köpa en, och jag har fått uppfattningen att Dynavin är snyggare och ser mer orginal ut. Men jag har ju bara sett dem på bild och de kan ju te sig annorlunda i verkligheten. Å andra sidan verkar det i denna tråd som om Hualingan förefaller mer prisvärd om jag fattat rätt/kommer ihåg rätt efter att följt tråden sen start.

Mvh Martin
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Skulle jag köpa en enhet igen skulle jag definitivt satsa på den nya med Android, oavsett utseende.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Köp androidvarianten av dynavin det har hänt mycket sedan denna tråd startade.
Min hauligan är trasig efter 1,5år
ka
183
kallevh
320 I-98
330 ci cab -02
SAAB 9-5
Har nu äntligen monterat in min Dynavin men har några frågor ..
När jag trycker på OBC knappen händer inget ? hmm vad kan det var för fel mån tro...
had fått med den långa fem meters sladen som jag kopplade i hopp med den kontakten som satt i den silvriga lådan [den behövs inte mera nu va ]....
O gud vilken dålig instruktions bok det var med ..
Är det modellen med D99-plattform du monterat? Förmodar att OBD-funktionerna kommer via CAN-buss interfacet, förmodligen en liten svart box på kablaget Funkar rattknapparna osv till stereon?

FP
ka
183
kallevh
320 I-98
330 ci cab -02
SAAB 9-5
Hej Folke
Ja det stämmer det är en D99 med ny plattformen ,
Ja ratt knapparna funkar, o allt funkade i gamla stereon,
ri
699
riku
740iA -97
Undrar när det blir januari 2012 i Kina?
Hualingan skulle enl. deras hemsida släppa version för E38.
ri
699
riku
740iA -97
Eller är det den här?
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.