|
Sida 29 av 38
|
|
|---|---|
| Chris kan hjälpa dig med en sådan kabel. | |
|
Ytterligare en aktör: Länk ...dock analog TV... |
|
|
Det är den långa 17 pin kabeln du fick. Därför den e lång. Chris CKM Car Design |
|
| Har provat att koppla in enheten i bakluckan nu och den startar upp, men jag får inget ljud. Tror dock att jag kan ha kopplat det fel, så jag ber om lite hjälp. Kopplade in 17pins kontakten i radiomodulen, och andra änden i enheten, den startar upp och så, men som sagt har jag inget ljud, jag har dsp också och fick nån sladd till det. | |
|
Du har ingen speciell sladd till det. Det va ju den instruktionen du fick av mig hur man gör för DSP. Kom igen nu..;-) Chris CKM Car Design |
|
| Jaaaajaaa, såklart det var det, ber om ursäkt, hade totalt missat de bladen du skrivit ut! | |
| Ni som har kopplat in backkamera, vart har ni tagit ström till stereon så den vet när backen är i? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Bör normalt tas från backlampan till stereon brukar stå så i manualen och kamerakablaget är anpassat till det. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Både kameran och stereons triggkabel skall ha +12V när man lägger i backen. Normalt drar man med en extra kabel tillsammans med videokabeln och kopplar till kabeln märkt "Back" på huvudenheten. Om jag minns rätt så är kabeln brun, men dubbelkolla gärna detta. Bak vid ena bakljuset tar man ut +12V till denna matning från backlampan. När man lägger i back på bilen så växlar stereon över bilden till kameran osv. FP |
|
|
Har ena skyltbelysningen blivit ersatt av backkamera, kan felmeddelandet i instrumentpanelen om trasig lampa, undvikas genom att montera den borttagna armaturen inne i bakluckan. Jörgen Olsson - Mora |
|
| Någon som har monterat enheten i en m5 e39 med dsp och kanske har lust att hjälpa mig med detta för en slant? Stockholmsområdet. | |
|
o-jool jag hade samma bekymmer slutade med din lösning. Då prövade jag minst 3 olika effektmotstånd, förstod aldrig varför (för jag har LED både i dimljusen o parkeringsljusen) o där har alltid effektmotstånd fngerat, men på skyltbelysning brann de bara upp för mig, trots att det sista jag prövade skulle vara för 55 watt. |
|
|
Mycket märkligt. Jag satte dit ett simpelt 47 Ohms motstånd, det förbrukar då lite drygt 3W, och tillsammans med LED:arna så blev det lugnt och fint med felindikeringar osv. Jag tog ett standard 4W vanligt keramikmotstånd, inte så mycket marginal för effekttåligheten men det har funkat bra i över 6 månader så det lär hålla. Undras vad du monterat för motstånd, vilket resistansvärde osv? Skulle det motsvara en 55W halogenlampa menar du, dvs runt 2,5 Ohm? Om de brann upp så var det nåt som inte stämde, var de monterade mot kylplåt osv? Om du monterade så hög extrabelastning som runt 50W på lampor som ursprungligen är på 3 eller 5W så skulle jag tro att överlastskyddet i ljusmodulen löser ut, hela kretsen för skyltbelysningen med sitt klena kablage osv är designat för betydligt lägre effekt. FP |
|
|
Undrar om detta alternativ är ngt bättre än hualigan? De är iaf kända märken Länk Länk Länk Fungerar knapparna i ratten? Är det enkelt att montera? Behöver man skarva o dylikt? osv? Ngn som har erfarenhet av dessa? Hualigan tror jag inte blir det för min del! Mvh M-Power The Ultimate Driving Machine! |
|
|
Har inte testat detta. Janus Design tillverkar kit med metallchassie och plastpanel för olika dubbel-DIN huvudenheter. Pris runt 1600:- sen tillkommer då de olika Clarion, Pioneer, Alpine m.fl huvudenheterna, kabelkit och adaptrar osv. Med navi, TV, DVD, bluetooth och iPhone anslutningar osv så åker priserna förmodligen iväg en del. Huruvida man kan manövrera med bilens rattknappar osv får man kolla med respektive tillverkare. FP |
|
|
Jag har precis installerat en Hualigan i min bil. Dock har jag följande problem: - Högt brus när man dämpar instrumentbelysningen - Mycket dålig radiomottagning - Ständigt svagt brus så fort enheten är på. - Brus när man kopplar in IPhone Någon som har en idé om vad man kan göra? /Peter |
|
|
Känner inte igen symtomen, men allt på en gång tyder på nånting i kablaget, överhörning, olycklig gemensam jordpunkt e.dylikt. Dimmern för instrumentbelysningen jobbar med PWM, pulsfrekvensen kan höras som störning om det kommer in på fel ställe osv. Jag hade börjat med att koppla bort förbindelsen med bilens belysningskabel, Det skall lysa i stereon ändå, och dubbelkolla även de olika lösa kablarna, det är ingen riktigt konsekvent märktext på dessa. Möjligen försvinner alla problemen då. Radiomottagning: Hur har du kopplat in antennen, med mellanadapter från den vinklade kontakten på bilens antennkabel osv? Obs att adapterkabeln med en liten kontakt i ena änden inte skall användas på din bil. Slutligen måste du se till att vit kabel (antennförstärkaren vid bakrutans antennsystem) i stora originalkontakten verkligen kopplas igenom till stereon och får +12V. Om jag minns rätt så har du en blå kabel ut från stereon som skall möta den vita från bilen. Dubbelkolla dock färgen osv. Använder du backkamera osv? Om inte så skall i princip inte de lösa kopplingstrådarna ut från stereon användas alls, endast de som kommer vi stora pluggen osv. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Huliganen funkade riktigt bra ändå upp till Umeå med många frekvensbyten och dålig mottagning ibland. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för svaren! Efter att ha läst mer i denna tråd förstod jag att jag fått en enhet med analog TV. Så jag ska byta till rätt version. Sedan hade jag inte kopplat radioantennen rätt.. Det är alltså den stora kontakten som ska användas - kopplade bara in den lilla.. Då ska det nog bli bättre med radion i alla fall. Jag får återkomma när jag testat lite.. Mvh, Peter |
|
|
Säkert en korkad fråga, men jag har köpt en 525-02 touring som har original 16:9 navin installerad. Mitt problem är att det glappar någonstans förmodligen i läsarenheten bak i skuffen för man hör att den försöker starta hela tiden men den kommer alldrig igång. Om man köper någon av alla dessa eftermarknads navi/dvd/cd/radio/telefon enheter får man även upp färddator infon i dessa eller funkar bara dessa med original enheten? Mvh Robban |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.