|
Sida 23 av 38
|
|
|---|---|
|
En fråga till Hasso: Vill bara veta om bilden är stabil och störningsfri typ 90% av tiden när du kör med din special-byggda antenn från kjell&co? för isåfall så är de ju den antennen som gäller. Janne |
|
|
Chris: Ganska säkert vet inte företaget "Hualingan" så värst mycket på djupet om grejorna, de är till 99% endast en mellanhand. branflakes: Kjells antenner är inte specialbyggda, mer än andra antenner. Man får byta kontakt eller sätta på adapter på anslutningskabeln, men principen på antennen är samma på de flesta, mycket styrs av fysikaliska "lagar" vad gäller antenndesign osv. Det man kan göra, och som absolut rekommenderas, är att försöka hitta aktiva antenner (förstärkare inbyggd, avstämd för UHF-bandet 470-800 MHz). Så gott som alla antenner av rundstrålande modeller för husbilar, båtar osv är aktiva. I personbilar kan vi inte gärna montera en rundstrålande yttre antenn, näst bäst blir då en antenn att tejpa i rutan, näst näst bäst är samma antenn fast utan förstärkare. Utseendemässigt ser de lika ut, en liten plastbox extra kan tillkomma, och nån hundring extra på prislappen. Hur bra/dålig mottagningen blir varierar starkt från plats till plats, Hassos erfarenheter blir giltiga bara för just där han kör osv. Eftersom man dessutom inte kan få speciellt bra rundstrålning så kan man få helt varierande resultat på en och samma plats, beroende på vilket håll bilen är vänd osv. Man måste helt enkelt testa själv på de platser där man vistas och kör. I söket efter antenner kan man skala bort alla modeller som har mottagning även på lägre frekvenser, TV-band I och II, FM-bandet osv. Vi är endast intresserade av DVB-T bandet (UHF-bandet) och antennen blir enklare och mindre rent fysiskt. Det finns gott om antenner av rätt modell på nätet när man googlar osv, lite mindre utbud i svenska butiker tyvärr. En passiv antenn kan man enkelt tillverka själv och testa med, det kostar bara kabeln och kontakten. Skala upp änden på koaxkabeln till två lika långa "halvor" om 12-15 cm, dvs mittledaren och skärmen. Sträck ut horisontellt, eller i lite vinkel (testa) och tejpa fast på rutans insida. Jag kör med detta just nu tills jag får tid att testa nåt bättre osv, det funkar sådär, men beror som sagt på fältstyrkan just där man befinner sig. FP |
|
|
Till Folke: Jag vill tacka för allt du skrivit, nu har jag lite bättre pejl på vad jag ska leta efter. man vill ju ha de så osynligt som möjligt men fortfarande så bra att man är nöjd med bild och funktion. Janne |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Så länge du inte har nått nära bilen som skymmer signalen så funkar det bra, men perfekt är det ju inte. Men har full godtagbar signal i garaget med dörren stängt, dock om jag åker bland villorna i närområdet så hackar det en del, likaså om du har tät skog alldeles bredvid vägen i sändarriktningen, men med öppna fält så är det helt OK, Faktisk bättre än väntat. Jag har ca 3-4 mil fågelvägen till Lockhyttemasten i Kilsbergen. Jag kan dock tänka mig att en aktiv antenn med 12 volts matat förstärkare inbyggd är lite vassare. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
För övrigt så är det ju Hualiganen en ganska prisvärd apparat, Min Navigon 8410 kostade 4000 kr + 500 spänn för en mycket dåligt fungerande digitalTV modul. Här har du allt i ett + lite till och en hyfsat riktigt bra navigator (IGO) för samma peng. Dessutom blev ju ljudet betydligt bättre i bilen. Dock är Navigonen 8410 en bättre mera funktionell som ren navigator ska väl tilläggas. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Då kan d kanske va lämpligt att börja söka lite på ebay efter en antenn. :) Ja har nu fått installerat min Hualingan o det är lite blandade känslor. Har dock inte fått kläm på alla inställningar. Stort besviken på det fulständigt skrotiga ljudet när man streamar musik via bluetooth. Dock bra ljud när man kör iphone via ipodinterface. Men ipodinterfacet... Jisses... Så jäkla svårt kan d väl inte va att lägga in de vanligaste funktionerna? Sökfunktion? Random? Men men... TV fick ja igång idag. Bra mottagning när ja står still. Antennen e vid höger à-stolpe. Blir att uppgradera. Navigationen har ja inte fått igång. Den frågar efter sökvägen till igo, men den e rätt inställd. Antennen satte ja i mitten på framrutan ner mot instrumentpanelen. Högtalarkanalerna va växlade. Höger fram o vänster bak va växlade. Ryckte me en näbbtång ut dom runda stiften o flyttade om dom så löste d sig. Språket tyckte ja nog att ja kunde haft kvar på engelska, för den svenska översättningen e la sådär? Längre M3 skruv för att skruva fast enheten verkar va ett måste? Får handla imorgon. Min bättre hälft satte på Twilight på DVD:n, o ja får nog säga att både bild o ljud va bra. Gick inte att höja volymen så mycke bara? |
|
|
Efter att ha monterat o testat lite så är jag ganska nöjd med min. Undrar om nån här har lyckats byta splashscreen på den? såg i ett annat forum att man kunde göra det med en programvara, men det fungerar inte för mig. Har gjort Hassos Tv lösning och jag får in tv. Fungerar för det mesta när man kör, men visst fösvinner bilden när det är uppenbara hinder ivägen. GPS:en är klockren. fick med Igo, men är mer van vid tomtom så jag installerade denna med egna POI:s och röst. klockren :-) det jag undrar är genvägen till att browsa SD kortet. går den till den vänstra sidan? har inte prova, men det fugnerar inte med den högra sidan. |
|
Det är lite struligare med kablaget före 2001 årsmodeller. växlade högtalare bland annat. Min var plug and play utan modifieringar förutom långa plåtskruv istället för de som var med. För övrigt så finns det mycket och många menyer att ta del av, jag har säkert inte hittat alla än, men det mesta jag använder funkar perfekt. Adressboken till lurarna har jag inte provat igen den hängde sig oavsett vilken lur jag använde, men nu har jag rensat dom från alla konstiga tecken som Huliganen tydligen inte ska gilla. Ipod vad ska man med det till ?? :) man har ju en V8 och radio att lyssna på:) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
hahaha.... tyvärr ingen V8 i min... Har en 460 som ska ner i min Mustang man kanske ska överväga att stoppa ner i BMW:n istället... ;) Ingen idé om min Navi? Varför den klagar på att det inte finns något på den angivna sökvägen? Ja får väl tanka ner en version av TomTom istället i v'rsta fall... |
|
|
en liten parantes till er som klagat på låg utspänning på lågnivån för subben... har forskat lite o hittat några lösningar. Allra enklast e nog denna: Länk Men vill man bli lite mer avancerad o få massa roliga rattar att leka me så är en apparat liknande Soundstream BX-10 att rekommendera. funderar på den enklare modellen, men ja måste skruva in min bas innan ja ger mig in på sånt här. :) |
|
| Hasso, va tror du om att ha en 30-121 liggandes på hatthyllan istället? Har en sån hemma nämligen. Den går förvisso på 9 volt, men d går väl att lösa på nått sätt... | |
Kan inte svara på hur det skulle funka då jag inte provat. Men du kan ju prova :) (köp 4 skohorn minst !! 460" i Musse :)) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hittade denna: Länk men kan den verkligen förstärka så mycke som 25dB? Hittade även en sådan som Kjell har: Länk O denna ser rätt lämplig ut tycker ja? 20dB gain? Länk |
|
|
Nja, den som Kjell har är passiv, utan förstärkare, tyvärr. Design i form av vertikal pinne är ingen bra TV-antenn, titta på vilken TV-antenn som helst i grannskapet... Den sista länken är den som är mest lämpad i en bil, på en glasruta osv. FP |
|
|
Så nu har jag lite mera erfarenheter av denna maskin. Tänkte höra om vissa saker jag stör mig på, om ni har upplevt samma sak, henlt enkelt om det skall vara så :-) 1. Har installerat Tomtom på min. Gillade inte Igo, den ser för taskig ut om vi skall vara ärliga i gränssnittet. Tomtom däremot hänger sig för mig :-( Någon som har Tomtom, Någon som fick med Tomtom där ni besällde det. Vet ni vilken Navcore ni kör? Någon som kan ladda upp och dela med sig av tomtom ifall ni har en problemfri version? 2. Musik. det heter ju en shortcut. När man väljer på storagekortet t.ex. en massa mp3 filer så spelas ju det upp, men det nollställs fö rmig. och jag måste välja om varje gång jag startar. Någon som har upplevt samma sak? 3. Nån som har lyckats styra om iconerna? skulle vilja ha SD kors iconen till det vänstra SD kortet istället för det högra? 4. Har hassos lösning på TV. Det fungerar sådär, bild ibland, men ofta att det hackar och att bilden försvinner. SVT:s kanaler har jag inte lyckats fått in ännu. Bara tv4 och tv6, vilket är märkligt tycker jag. Fick in SVT när jag stod still och konfigurerade enheten för första gången på garageinfarten, men nui fungerar inte SVT även när jag står still på samma plats jag konfigurerade den. 5 Har installerat backkamera, inget att säga, fungerar klcokrent. Man måste bara dra + sladd till där bak på Hualingan så att den förstår när den skall switcha över till Backkamerabilden. Men det väldigt straght forward vid montering. 6 Har lyckats byta splashcreen och lite annat smått o gott som finns att lsa o finna på forumen om denna maskin. 7 till sist. Någon som har fåt Igo9 Att fungera på maskinen. eller kommer den att dra för mycket minne? |
|
|
Följer den här diskussionen med stort intresse och vill tacka för alla seriösa inlägg. Har en fråga: hur upplevs färgen på knapparna? Är den samma orange färg som BMW, eller är det en annan nyans? |
|
| Nä den är mer röd, men man stör sig förvånadsvärt lite på det. | |
|
Är det någon som har lyckas uppdatera den medföljande gps programvaran, i mitt fall TomTom. Hur gör man isåfall? //Stefux |
|
|
Köper en ny uppdatering på deras sida. Chris CKM Car Design |
|
|
Nu har man bytt till en E91:a.. Finns det motsvarande enhet till den? Har HiFi system.. Länk //Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.