AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
254.726

Eftermarknads 16:9 till E39

Sida 22 av 38
br
19
branflakes
523i -00
audi a3 tdi -98
när jag monterade min stereo så la jag bara antennen till DVB-t jag fick med där bakom stereon, jag fick iallafall ingen bild så, tänkte också exprimentera lite ihelgen på något bättre ställe...
Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Har dratt upp min jämnte astolpen på höger sidan så att den är på instrument panelen, har inte hunnit kolla riktigt än, ska ut om en kvart eller nått o grejja lite. återkommer med resultat.
br
19
branflakes
523i -00
audi a3 tdi -98
jag har nu fått reda på att de måste stå germany på set upen, undra om jag inte har missat de.. återkommer med svar...
Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Har vart o testat nu, o med medföljande kablar så går digital tv menun, där man väljer OSD språk o så igång i AUXen samt att jag kan inte göra nånting alls,går inte o klicka på nått eller så, går inte göra nått med fjärren heller, nån mer som har detta problem??
Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Hittade även ett par rca kontakter på baksidan som de står "fear L o fear R" va ska man med dessa till, hittar ingen förklaring nånstans.
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
BMW 325 cabriolet Msport2 02
Hejsan!
Är det någon som har uppgraderat kartor etc till den medföljande Gpsmjukvaran Tom Tom till Hualingan. Enda sättet som jag ser det är att montera kortet på tex en telefon som kör wince och köra uppdateringen därifrån...eller?

//stefan
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
"fear L o fear R" är nog Kinesiska för "Rear Left och Rear Right". Åtminstone kopplade jag in min subbas där och den fungerar utmärkt.

Subbasutgången har alldeles för låg nivå så det lät inget alls, därför kopplade jag basen till ovan nämnda utgångarna.
br
19
branflakes
523i -00
audi a3 tdi -98
Jonas 328: får du upp texten menu, return, mute och så vidare när du är inne på tv? jag fick igång digitaltv efter en del svär ord, om man kan använda den antennen som man fick med är ju diskuterbart, stod jag still med bilen så var de fast bild men när jag körde så flippade den. har någon fast bild när ni kör? jag testade i malmö.

Janne
Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Janne: nepp, kommer inte ens så långt in,ska kolla vidare lite sen senare o ja kan komma på nått.Peter:Jag har även en utgång som de står Rear L o Rear R på som jag kör mina basar på, kanske kan va så att Fear egentligen e Front R o L??
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Fan... E d helt kört att köra slutstegen för sub på subutgången? Ja tänkte ju köra både monoblock och fyrkanalssteg!

O vet nån hur man får loss orginalstereon?! Sitter här nu o kliar mig i huvudet, för när ja drog bort volymknoppen så fanns där ingen insexskruv som ja har hört att d ska finnas?!
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Nu e den loss så d e löst... Men vilka kablar ska man egentligen jorda nu då? Verkar ju vara olika mellan Hualingan utgåvorna? Ja har den som heter hl-8786gb.
Tänkte så man inte behöver stå still för att kolla film o tv...
br
19
branflakes
523i -00
audi a3 tdi -98
jag stör mig rätt så ordentligt på att knapparna lyser rött istället för orange, har stängt av ljuset. undrar om någon har plockat isär stereon av någon anledning och kanske sett om de är dioder som man kunde byta ut och löda dit andra.

Janne
Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Janebrink: Ja tog kabeln som de står brake på(orange tror ja den e) o skruvade fast den i stereo chassit, o nu kan ja kolla under tiden ja kör, remote o illumi kabeln kan du tvinna ihop så har du ljus i knapparna, dvs blå o kan den va rosa? jaja färgerna e ja lite osäker på,men de står ju opå kablarna vilken som e vilken.
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Har precis installerat min utan några problem. Satte upp Hassos lösning med TV antenne, men bakom vänster C.stolpe la jag antennen, det fungerar o jag frå bild. men ahra bara testat stiollastående än så länge.

Men jag undrar vad är det ni skriver om att man skall jorda?

Jag har inte jordat någon kabel. Bör jag göra det. isånnafall varför är det inte jord på kablarna som kopplas på sockeln?
Starta och testa, jag har inte jordat "Brake", TV osv funkar som det skall. Ganska säkert är det +12V in på denna kabel som spärrar TV-funktionen så kabeln kan bara isoleras och hänga fritt.
Den medföljande TV-antennen (egentligen en antenn med magnetfot för 450MHz-telefon) är en nödlösning som möjligen kan funka helt nära TV-sändare, kanske upp till någon mil vid fri sikt osv.
TV-utsändningar sker med horisontell polarisation så antennen skall följaktligen monteras horisonellt, förslagsvis högst upp i framrutan (om den inte är av typ metalliserad med solskydd), i bakrutan eller på en sidoruta.
Man kan testa t.ex med den modell som Hasso har från Kjell & Co, men allra bäst är en aktiv antenn med inbyggd förstärkare.
Helst skall så klart antennen sitta fritt utanför kupén men kanske alla vill inte ha en vinge på taket eller skuffluckan som på US-limousiner.. det får bli en kompromiss med tråd tejpad på rutan.

FP
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
>"Ganska säkert är det +12V in på denna kabel som spärrar TV-funktionen så kabeln kan bara isoleras och hänga fritt."

Det där är som jag skrivit förut, inte helt säkert. Jag var tvungen att jorda min, annars fungerade inte tv:n. Vi har säkert gjort rätt båda två, och det betyder väl att enheterna är olika beroende på när dom tillverkats isåfall.
Kan vara så, och även spridningar i komponenter eller annat kan göra skillnader mellan exemplaren. Eller att man enablar funktionen i nån meny osv.
Normalt kopplas "Brake" till handbromsens kontakt, som styr röda varningslampan i instrumentpanelen osv. Tanken är att TV-funktionen (om man så vill) skall funka endast då man står stilla med handbromsen dragen osv.
Funktionen kan vara olika i olika bilar men ofta jordar denna kontakt ledningen från instrumentet när man drar handbromsen, och omvänt blir det en spänning ut bakvägen från instrumentet när man släpper tillbaka spaken osv.

FP
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Kan berätta för er som inte vet. I inställningen för sökväg till gps mjukvaran, så är där en ruta under som kan vara ikryssad. Är den det, så måste handbrake kabeln vara jordad för att kunna se tv osv, kryssar man ur den så spelar det ingen roll med kabeln för då fungerar det alltid ändå. Är alltså ett säkerhetsval man kan välja i denna ruta.
Kanonbra, då vet vi hur det förhåller sig.
Dags snart att summera allt runt Hualingan och göra en guide med inkoppling och diverse funktioner, ev. buggar osv.
En sak som är rätt omfattande är alla kombinationer/funktioner på rattknapparna i bilen beroende på vad som just för tillfället spelas eller används i Hualingan.
Jag kan bara referera till min E39-00, men kanske kan vi summera funktionerna mellan t.ex dels denna som bör innefatta allt fram till -00 och dels ör nyare bilmodeller.

FP
CK
119
CKM Cardesign
CLS 500 -05
C320 - 01
DET VORE KANNON om det gjordes då Hualingan inte verkar bry sig om det.

Chris
CKM Car Design
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.