AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
254.729

Eftermarknads 16:9 till E39

Sida 20 av 38
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
BMW 325 cabriolet Msport2 02
Folke: Jag har under morgonen lagt över gps, musik och även en svensk TomTom navi på det nya kortet så får vi se hur den funkar.
Med programvaror etc så är jag lite på hemmaplan och ser inga större problem. Tar bilen till Nyårsfirande i Hudiksvall i kväll, ska köra efter gps:en...spela musik samtidigt :-)....så vi får se var jag hamnar hehe...Paris kanske ...som någon skrev.

Hasso: Det hjälper inte att skifta om till nattbelysningen inne i gps-mjukvaran. Även om jag trycker på nattläge så lyser den för dag. Men det är väl som du säger, man får väl växa in i menyerna/undermenyer. Och jag har bara haft den monterad ett dygn

Och jag tycker fortfarande den är som en liten sminkad gris hehe.

Tack för detta år grabbar....och GOTT NYTT ÅR
Cy
4
Cyanidus
523iA Touring -00
Chevrolet Tahoe -99
Verkar som det kommer en ny Hualingan i Januari, en modell som heter HL-8803GB till E38/E39/E53/M5.

Kolla här: Länk

Endast bilden: Länk

Eller bajkar jag på bakhjulet?
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Det stämmer, enligt mig en mindre attraktiv modell, symmetri ser bättre ut enligt mig :)
Cy
4
Cyanidus
523iA Touring -00
Chevrolet Tahoe -99
Håller absolut med om designen... men den kanske funkar stabilare/bättre än den äldre modellen.
Det beror ju helt på om de har designat om moderkort, inre kretsuppsättningar, processorkraft, minne osv.
Enbart omdesignad front/utseende ändrar ju ingenting vad gäller egenskaperna.

FP
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Folke:"Jag rekommenderar att ta fram antennen och lägga alldeles under rutan längst ut till höger. Inga problem att ta kabeln via/bakom handskfacket och ut i sidan, upp i springan mot a-stolpen och fram i hörnet. Kabeln blir helt osynlig, mottagningen bästa möjliga."

Nu kan jag säga emot. Jag flyttade ner min antenn under instrumentbrädan och har kört två dagar med den så nu. Förut så hände det ibland att GPS:n tappade låsning en kort stund. Det har den slutat med nu. Bergstadig signal. Troligtvis skymde A-stolpen när antennen låg i hörnet ovanpå instrumentbrädan. Funkar mycket bättre med antennen på ett av metallrören för mig åtminstone.
Helt OK. fast all form av material över antennen dämpar, hur man än vrider på problemet. GPS arbetar på drygt 1500MHz, en hyfsat hög frekvens som är dålig på att tränga genom olika material, skog och hus osv såväl som plast och instrumentbrädor. Mottagarna idag är betydligt känsligare än tidigare, man kan få signal t.ex en bit in i byggnader vilket inte gick så bra med förra generationens bärbara navi osv. Allt beror på vinkeln i höjd/sida mot aktuella satelliter vid varje tillfälle osv.
Det kan mycket väl vara stolpen som skymmer i vissa vinklar, samtidigt som du har bättre signal i andra osv, ett sätt att komma ifrån detta är att flytta ut antennen lite mot mitten, från a-stolpen.
Jag har kört med min navi ett par månader, samtidigt som jag har en annan GPS-mottagare (kameravarnare) i andra hörnet, båda funkar utan problem.
Tänk så här: Mottagarens (antennen) skall helst se 360° runt och upp mot skyn. All placering inne i bilen innebär kompromisser, det gäller att försöka hitta en placering som ger mesta möjliga "synfält" med minimum hinder, framför allt plåt/metall.

FP
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
BMW 325 cabriolet Msport2 02
God fortsättning!
Jag monterade min Gps antenn på metallröret under intrumentröret, för säkerhets skull drog jag även en stripe runt den. Och jag får t.o.m in mottagning i garaget med dörren öppen. Har inte märkt något problem alls på vägarna.

Mitt problem med att jag inte kunde få in nattbelysning på gps:en berodde på att den programmvara som följde med Hualingan (TomTom) hade säkert några år på nacken, när jag växlade till nattläge så ändrades bara bakgrundsfärgen till gult, vart ingen som helst dämpning av ljuset, bara en färändring. Provade en nyare version av TomTom, där bakgrundsbelysningen får en mörkblå nyans vilket jag upplever som skönare för ögonen i mörker. Så ett problem mindre :-).

Har även som Folke sa lagt över musik, film etc på det högra minneskortet, en väsentlig skillnad på läshastigheten från det kortet. Ännu ett problem mindre, så snart kanske jag börjar gilla den hehe. Men det vore jättetrevligt om det kom en fimware uppdatering innom kort, då kommer det bli en kanonprodukt.

//Stefan
Tänker på nattljuset: Det finns en separat meny där man väljer styrkan för natt repektive dagljuset. Verkar som du har defaultläget där båda står på samma nivå, då ser man bara olika färg på natt/dag.

FP
Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Nu blir ja tokig. Får inte enheten att sitt ordentligt,va gör ja för fel? Ni med 4:3 skärmar som original,använde ni samma ram som den satt i eller hur gjorde ni?
Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Ja får med andra ord inte skruvarna att ta, känns som att enheten e lite för stor i skalet,så den glider inte riktigt ända in om ni förstår vad jag menar. Hoppas nån vänlig själ kan hjälpa mig

Mvh J
Hart inte skruvat just i 540 med ramar och chassie från gamla stereon får monteras ur. Man sätter de två medföljande vinklade fästplattorna i befintliga hål i sidorna, två skruvar på varje sida. De medföljande två M3-skruvarna för stereons överdel brukar som du skriver inte nå sina hål, alternativt kommer i fel vinkel.
Två längre självgängande skruvar (plåtskruv) i rätt dimension är en lösning.
Provskruva innan du sätter i stereon så har du färdiggängade hål att dra fast i.

FP
Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Tack ska du ha Folke, men hur får bort den gamla ramen? verkar ju hur stor o jävlig som helst att få ur, testade o skruva loss den gamla ramen men fick inte ut den. måste man göra på nått speciellt sätt eller??

Mvh J
Det finns varianter på ramverket av plast eller aluminium. Man kan kapa av de delar som sticker iväg ut år sidorna, det går bra att skruva tillbaka den senare ändå om man vill. Det är onödigt att montera ner halva panelen för att lirka ut ramen pga de utstickande sidostyckena.
Det finns en del att googla fram på nätet om monteringsexempel.

FP
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag brukade övervåld på min 4:3-ram. Den är så att säga obrukbar men inte heller i vägen längre :)
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
har spanat lite i paketet som ja fick hem o allt verkar va me iaf.

Men e ja den ende som reflekterar över att fästanordningen av spelaren näst intill inbjuder till stöld?! Två skruv som man kommer åt via fronten?! Nån som har tips på hur man gör livet svårare för buset?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Monterar ett eftermarknadslarm. typ Carguard eller Defa. Då brukar man få ha bilen ifred, eftersom originallarmet går att sätt ur funktion, då stölder av faceliftljus, airbags och navienheter görs från bilar i enbart i princip med originallarm, därför buset lärt sig eliminera detta, och det gäller de flesta tyska bilar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Jo, den e ja me på. Har iof mitt larm programmerat så att larmet går om man öppnar me nyckeln i dörren, men dom kanske har nått knep mot d me? Sen låter ju inte orginalsirenen nått nämnvärt heller... Jäkla skämt e va den e...

MEN... d va snarare som så att ja tänkte om man kunde göra nått fräsigt vid själva stereoinstallationen så d blev svårare för herr o fru tjuv. Ja menar, idag behöverndom väl bara pluppa bort de två täckplupparna i ovankant o skruva ut två skruv för att få loss enheten? Lite väl onödigt lätt tycker ja...?
Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Hej, finns de nån vänlig skäl som kan förklara varför min GPS visar att jag är i Frankrike hela tiden?? Har lagt in igo i min.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jonas: har du dubbelkollat så du inte är i Franrike? Eller om du har signal till mottagaren?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.