AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
254.746

Eftermarknads 16:9 till E39

Sida 17 av 38
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Härligt fort d gick då! Beställde den från Kina en dag innan jul. Skickades på juldagen, och kom fram idag. :) synd bara att man e i Åre så man inte får packa upp den än på ett par dagar...
Åre?
Jag är rätt nöjd med snöläget redan här hemma...)

FP
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Haha... Jo d hade nog faktiskt räckt.
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
BMW 325 cabriolet Msport2 02
Hmm...såg inte denna tråd så jag startade en annan ang belysningen på knapparna. Ser oxå att Chris från CKM är här, det är av honom jag har köpt den :-)

Frågan är:
Har idag kopplat in Hualingen Gps Dvd i min M3:a, fungerar klockrent förutom att knapparna inte lyser. Jag har provat alla färger men nada.
Jag har bara kopplat in den plug and play, dvs bara genom den stora sockerbiten. Ska inte det räcka för att få belysning på knapparna? Eller är det någon inställning som ska göras i enheten? Hittar ingenting i manualen om belysning. Eller är belysningen trasig till knapparna?

Annars så verkar enheten kanon, med många funktioner :-).

//Stefan

CK
119
CKM Cardesign
CLS 500 -05
C320 - 01
Det är en kabel som ska kopplas in på stammen...Ska se vilken det e å återkommer.

Chris
CKM Car Design
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
Ok bra Chris! Då får jag hoppas det inte är något fel då.

Jag har tre omärkta kablar från den svarta kontakten som inte är kontakterade i den vita kontakten, en brunsvart, blå och en orange. Den oranga sitter det ett rundstift på.

Från den vita kontakten (den som sitter mot enheten) har jag en omärkt brun kabel.

//stefan
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Kvalificerad gissning säger att det är den orangea kabeln. Brukar va till instrumentpanelsbelysning iaf. :)
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Är det någon annan som har problem med att färgen på snurrknapparna flagar?
Lars
Jepp, knappfärgen är lite benägen att spricka.

Belysningen i enheten kan lösas på flera sätt.
Det kommer ut fyra lösa kablar bredvid den vita flerpoliga pluggen:
Orange: (illumin)
Blå: (Remote + eller el. ant osv)
Brun(Back)
Rosa: (Brake)
Blå kabel ger +12V ut när enheten är startad, kopplas ihop med orange kabel som styr belysningen i knappar osv.
Brun (Back): Kopplar in videosignal från backkamera när man lägger in 12V här, kopplas normalt till bilens backlampa.
Brake: Kopplas till handbromskontakten, används om man vill spärra vissa funktioner, t.ex TV när bilen inte har handbromsen dragen.

De tunna kablarna med svart kontakt jackas in i motsvarande plugg från den mörkröda boxen med i-businterface (kallas felaktigt för CAN-businterface i vissa dokument). Interfacet behövs för att enheten skall kunna styras med bilens rattknappar.

FP
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Hmmm... Koppla ihop blå med orange? Det måste väl finnas nån kabel i BMW:ns kabelmatta som styr I-brädebelysning som den orangea ska kopplas me?
Och den blå ska man ju ha till att remota slutstegen som ska ge gott ljud i bilen? :)
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Jag har den orangea kabeln hängande i luften och belysningen fungerar ändå.
Det enda jag gjort är att jorda den som det står brake på för att få tv:n att fungera hela tiden. Och så har jag dragit den blå till starten av subbasen.
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
Hmm nu blir jag lite förvirrad :-).
Tycker väl också att belysningen ska fungera direkt i kabelstammen som det verkar göra för dig Peter_55. Det gör ju det i orginalenheten.

Alternativt om den gula kabeln går till belysningen är att jacka in den på tex askkopps belysningen så jag kan strömställa den via rullknappen på panelen.

Hade varit kanon om det fanns någon märkning eller beskrivning på dessa omärkta kablar. Det finns ett kapitel i manualen (9.0) Connection Introduction...men det är helt tomt hehe.

Chris!! Har du fått fram någonting?

//Stefan
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
Jag menar orangea inte gula....

//Stefan
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Angående den orangea kabeln så slog det mig just att jag nånstans läst om det här. Om jag minns rätt så verkade inte den kabeln ha nån funktion alls. Nån hade fått för sig att den ska kopplas till instrumentbelysningen, men som sagt så hade dom kommit fram till att det inte fungerade. Nu var det här på tidiga enheter, en sån som jag har. Det KAN ju vara fixat på dom nyare och därför lyser inte belysningen om den hänger i luften.
Nu gissar jag ju bara, så prova att koppla in den och se om det fungerar.
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Hur har ni lyckats beställa från Kina.

Jag har mailat två ggr, men inte fått något svar:-(

Hur skall man bära sig åt?
Det finns helt riktigt en "busskabel" som går runt i bilen till alla reglage och instrument som kan dimmas ner med ljusreglaget osv. Denna kabel är röd/grå och finns även i radiokontakten (pin 13 i den äldre med runda stift). Kan inte säga vilket stift det är i nya kontakten med flata stift, dvs den 16 poliga som märkligt nog kallas 40-polig ibland... Men det är även här en röd/grå kabel, och grejen är att man dimmar belysningen i bilen med pulser (PWM) vilket gör att lysdioder i stereon inte reagerar speciellt tyvärr, det är nåstan full styrka hela tiden.
Att koppla remote + (som även används till ev. slutsteg, bilens antennförstärkare osv) till stereons belysning är vanligt på många stereo, bl.a för att yttre dimmer oftast inte funkar på en del modeller. På Hualingan har jag också noterat att belysningen ev. tänds ändå som Peter skriver, och isf behöver man inte koppla ihop blå och orange.
Kolla igen i menyerna för knappbelysningen, man kan välja röd, blå, lila och även off har jag för mig.
Det finns även en orange kabel i den stora stammen från den vita kontakten (felaktigt märkt brun på lappen på stereos undersida), denna styr belysningen i de två dioderna vid skivinkastet och kopplas normalt till just röd/grå från bilen, dessa dioder tänds då tillsammans med bilens instrumentbelysning osv.
Brake behöver inte jordas för att TV:n skall fungera, den kan hänga fritt. Däremot spärras TV:n om man lägger in +12 på denna kabel.

FP
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Det verkar vara olika på enheterna. Jag tänkte på den som det står brake på. Jag var tvungen att jorda min annars fungerade inte tv:n. Det kom upp nån text på skärmen bara om den fick hänga löst.
Fast det kan ju bero på logiken bakom. Varken nolla eller etta så att säga om den hänger i luften. Olika toleranser på komponenter som gör att det fungerar ändå på din men inte på min t.ex.
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
Tack Folke! Utförligt och bra. Jag testar i morgon så får vi se.
När jag ändå håller på så lär jag fråga igen: Hur tusan får man bort luftutblåsen som sitter ovanför stereon, skulle behöva lite plats för att lägga upp antenner etc. Jag har provat, men jag får f*n inte loss den.
Jag köpte till en monteringsramen för klimakontrollen och den var det inga problem med, den sitter monterad och klar.

Uffe6: Jag köpte min på CKM Car Design.

//Stefan
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Stefan. GPS-antennen har ju magnetfot så den sätter du bara fast på nåt av metallrören (det är väl såna på din bil också?) bakom stereon. Jag har inte gjort så själv, men det lär ska fungera utmärkt.

Här har du en länk att roa dig med så länge, där står det mesta du behöver veta:
Länk
Det kan vara olika på olika enheter. Min är en HL-8786 om jag minns rätt, för E39, tillverkad okt-10. Manualen till min visar ett inkopplingsschema på sid 45 "Connection Introduction", men allt är helt galet och bilden visar en stereo med ISO-standard med tre kontakter. Även schemat på lappen som sitter på stereons undersida har en del fel. Läge för kineserna att uppdatera infon här...)
Ang. remote: Det finns en blå kabel även i den stora stammen från vita kontakten som ger +12V ut och som styr bl.a original antennförstärkare via pin 16 (vit) i den 17-poliga originalkontakten med runda pinnar.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.