|
|
|
|---|---|
|
En återkommande diskussion i lunchrummet. Låt oss säga att du kör på en tvåfilig 50-väg, en buss blinkar ut från en busshållplats. Att du släpper den när du ligger i filen närmast busshållplatsen är självklart, men hur gör du om du ligger i den andra filen? Det här har diskuterats i oändlighet, idag gick det så långt så vi ringde Transportstyrelsen för att få klarhet i det hela. Problemet är att det inte ens Transportstyrelsen visste, då det inte står något om det i klartext i vår kära regelbok. Efter mycket tolkningar hit och dit så får jag dock beskedet att en buss enbart får företräde till första filen, efter det så är det ett vanligt filbyte. Något jag alltid påstått, men nu är det iaf slutdiskuterat på arbetsplatsen. Nu är det bara att dra igång en informationskampanj inom Västtrafik då detta missbrukas något otroligt. En liten notis: Bussen får endast företräde till första körfältet om filbyte sker riskfritt, dvs en tolkningsfråga om det skulle ske en olycka | |
| Fast bussen är ju så lång att den kan vara i bussfickan och i två filer samtidigt, om jag inte minns fel står det bara något i stil med att man ska visa företräde åt bussar som lämnar sin bussficka, och då tolkar jag det som oavsett hur vägen ser ut eller hur många körfält där är. | |
|
Lagen som jag fick lära mig i körskolan säger ju att man ska lämna företräde åt bussar som svänger ut från hållplats men allt ska ju ske med en viss gnutta förnuft innanför pannbenet och anpassat till situation, Iaf i Fjollträsk är trafiken så hetsk, dubbelparkerandet mer vanligt än ovanligt och att komma fram som bussförare är nog inte enkelt. Åker man BMW vet man att man kan inte åka bättre bil och då kan man kosta på sig att visa gott föredömme, givetvis när man känner för det:) Mvh Asken |
|
|
Du är skyldig att lämna bussen företräde ut i första filen så gott du kan, om hastigheten på vägen busshållplatsen ligger på har hastigheten 50 eller lägre. |
|
|
Bussen har företräde ut i det körfältet som är närmast busshållplatsen vid hastigheter upp till 50 km/h. Om den sedan ska över ytterligare ett eller fler körfält är det ett vanligt körfältsbyte (filbyte) som gäller och då har bussen inte företräde längre. Det är samma problem i Göteborg att bussar sneddar flera körfält från busshållplatser utan att se sig för och ibland har det varit riktigt nära att ske stora trafikolyckor på grund utav detta. Tyvärr missbrukar många busschaufförer detta, antingen genom ren okunskap eller ren ignorans, och inte allt för ofta med hänvisning till att "störst går först", vilket ofta leder till stor irritation bland andra trafikanter. |
|
|
Känner igen det som Chris87 beskriver! Dock kan jag förstå dom som kör bussar o svaret är enkel - stress! BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Oklart formulerat av oss båda. Såvitt jag vet så är man skyldig att hjälpa bussen ut så att säga, men jag anser och tror att det är stor skillnad på det och att bussen skulle ha företräde. Det förefaller högst orimligt när det är bussen som ska ut i trafiken. |
|
Buspelle |
Bussen har företräde ut i den första filen om det är 50-väg. Om bussen ska ut i yttre körfält är det körfältsbyte enligt regelboken. |
|
Såhär står det i trafikförordningen: "Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna." Jag tolkar lagen som att krävs det 2 filer för att lämna hållplatsen får dom allt stanna där också... räcker fil nr 1 kan man däremot gasa på. En jurist skulle antagligen säga att "det är en bedömningsfråga som får avgöras från fall till fall", dvs beroende på hur stor bussen är, manövreringsutrymmet osv. Men kanske finns möjlighet för bussen att backa och knixa så det räcker med fil nr 1 så gott som alltid... å andra sidan ska man nog inte ta för givet att alla busschaufförer kan backa. Sen kan man ju fråga sig på smala vägar gäller paragrafen mötande trafik också... det står bara "en förare som närmar sig en buss", det står inte från vilket håll. |
|
Roffa1 |
Det svaret jag fått: Är att bussen ALLTID har företräde på 50 väg, oavsett antal filer. Han får kryssa hur han vill mellan filerna bara han visar blinkers först. |
|
Roffa1: om bussen skall lämna hållplattsen blinkar han ut, och svänger över 1 fil direkt. vem är beredd på de? bussen kan lika gärna gasa ut utan att titta och preja ner en bil som kommer bredvid. BMW ownz |
|
| Läste lite i senaste teoriboken och där står det att bussen enbart har företräde till högerfältet om där är två filer. Ska den ut i vänster körfält måste den visa företräde åt trafik där. | |
|
*väjningsplikt såklart. |
|
| Är det inte olagligt att göra 2 filbyten samtidigt för det måste det ju bli om bussen både kör ut från hållplatsen och byter till ytterfil samtidigt ! | |
| Långa fordon får bryta mot diverse regler om det behövs för att ta sig fram. | |
|
Hur långa fordon och vilka regler ? Var finns det mer att läsa om dessa undantag ? |
|
|
Länk kap 3 "11 § Ett fordon får inte med något hjul föras på ett spärrområde eller över en heldragen linje. Om särskild försiktighet iakttas får dock undantag göras från detta om 1. det behövs för att fordonet skall kunna passera ett hinder på vägen, 2. utrymmet i en vägkorsning annars inte är tillräckligt för fordonet ...." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.