AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.006

ang bakvagn touring

Ma
98
Mattias_R
525d -05
M3 -11
hejsan!

har precis köpt en 540 touring -98. men den är väldigt ostabil i bakvagnen, den liksom studsar när man kör tex. över gupp. det är luftfjädring på den, läst nånting om luftklockor som är dåliga? MVH Mattias
Visa användare
72
mdv
523i Touring -07
Är du säker på att det är luftfjädring? Enligt BMWs egna dokumentation kom det på 1999 års E39.
"Air Suspension systems were first introduced on the 1999 E39 Sportwagon."

Om du dock har sådan kan nedanstående dokument vara till hjälp då det visar hur systemet ser ut:
Länk

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Hade nivåreglering på min -97 528.
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Har nivåreglering på min -97 528 Touring, och det är högst ovanligt att e39 Touring inte har det.

Upplever min som väldigt hård i fjädringen men inte ostabil på något vis.

Inte helt ovanligt att luftkuddarna blir dåliga, men det brukar då visa sig genom att bilen sjunker ihop bak.

Mvh Robban

oo=00=oo
Ma
98
Mattias_R
525d -05
M3 -11
Japp jag är säker på att det är luftfjädring. Hur är det med silentblocken ich dämparna på dessa bilar? Bilen har gått 22000. MVH Mattias
Visa användare
72
mdv
523i Touring -07
Ok, jag tänkte bara så att du inte kollar på fel ställe.

Jag vet att nivåreglering fanns tidigare, jag påstod aldrig att så inte var fallet, men iaf enligt den dokumentation jag har hittat så var den hydraulisk (EHC I) då.

Min ena bälg gick nyss sönder (vad jag förstår sitter bälgen där istället för vanlig fjädring), men allt som hände då var att bilen sjönk ner baktill och den såg ut som ett offer för en väldigt dålig sänkning. Dock var det bara att lämna in den på bälgbyte så var den saken avklarad, inget mer behövdes. Dock verkar ditt problem inte vara det.

Innan min bälg gick sönder var den dock som vanligt och jag kände inte av att den skulle vara extra stötig eller så. Luftfjädringen korrigerar ju inte kontinuerligt, så den skall vara som en "normalfjädrad" bil när man kör. Kan det vara givarna? Har du tagit ut felkoder?
Ma
98
Mattias_R
525d -05
M3 -11
okej. lämnar nog in bilen på felsökning så får dom leta på felet. antar att silentblocken är slut. MVH Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.