AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
834

bubblar vid bromsning, vad kan va fel?

br
19
brinke83
bmw 520i -99
hej. på senaste så har det börjat bubbla i något nere vid bromspedalen men försvinner när jag kört en bit o använt bromsen tex vid körning i stan. kan tillägga att bilen går skitdåligt då jag bromsar mycket o bubbelljudet uppstår. precis som att den går på 4-5 cylindrar. monterade dit ett öppet sportluftfilter för inte så länge sen. kan det va så att det tar in fukt i insuget o sen letar sig ner till bromssystemet genom vakum slangen på insuget ? vore tacksam om ngn vänlig själ har lösningen på problemet . =/ mvh
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Säkert samma problem jag hade nyligen med min 540 och som jag förstått är väldigt vanligt på E39.

Lyfter du på mikrofilterboxen på passagerarsidan så hittar du bromsservot där under. Du lär där upptäcka att mer eller mindre hela servot är dränkt i vatten pga att dräneringshålen i botten är igensatta med löv eller annat småskit.

Rensa (och eventuellt borra upp) hålen och töm ut allt vatten.
Du bör nog också göra något allt vatten som lär vara kvar inne i servot trots att bilen går "som den ska". I min fanns säkert över 1 liter vatten jag sög upp med hjälp av en liten spruta och en mindre slang jag trädde in i servot via vaacuum-slangen till insuget.

Det som händer är alltså att motorn får i sig vatten via servot och den misständer eller går in i felläge.
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Rättar mig själv - jag menar förarsidan såklart. Men kolla även passagerarsidan, är massa elektronik där som kan vara utsatt om det blir täppt och vattnet stiger.
br
19
brinke83
bmw 520i -99
tusen tack för infon, det va det som va felet. haft ont i magen en vecka för jag trodde det skulle bli kostsamt. kostade inget o tog bara ca 30 min att fixa. tack igen. mvh
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Kul att man kan vara till hjälp!

Ta för vana att lyfta på filtret och titta lite då och då. Nu när löven börjar trilla mer och mer är det nog bra att göra det ganska ofta.
br
19
brinke83
bmw 520i -99
jo. upptäckte även att det va täppt i hålet in i skärmen där filterboxen ansluts. fullt med löv som börjat förmultna. så kan inte få in så mycket friskluft. kolla på din om du har samma .. mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.