|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har nyköpt en BMW 335 diesel som är hemskt hemskt trevlig tills det har börjat tjuta mellan 1700 varv och 3000.. Låter som läkage i den mindre turbon enligt mig men den åker in på verkstan om några dagar. Någon som hört om de problemet? Sen funderar jag på sportavgas till en sådan. Det är ju trots allt en sexa och dom brukar ju göra ett härligt ljud ifrån sig. Den är ju så tyst och tråkig original. Men varför ett sportavgas? min idé var att bara plocka bort bakre ljuddämparna på båda sidor och sätta vanliga rör ut. det bör ju förändra en hel del. Självklart bygger jag så att jag enkelt kan byta ut mot original igen. Men blir det som ett sportavgas eller blir det bara ännu ett bonnbygge som kommer att låta konstigt och kanske något annat dålig? Min bil är original i motorn men har läst lite mellan raderna att det inte är helt fel att släppa ut avgaserna lite lättare bland annat för kattar och så. Är jag ute och cyklar? Mvh Robin | |
Verdi |
Spontant känns det märkligt med "bonnbyggen" på en så pass dyr bil som en 335d. Men men... Allt går.:) |
| Du kommer inte att få något tuffare ljud med ett sportsystem tyvärr tack vare DPFet. | |
| Tack vare dpf? Vad är de?. Riktigt bonnbygge blir de ju inte heller har en bekant som jobbar på feritta så det blir ju snyggt och så men de kanske inte blir någon större skillnad. Men det är ju enorma ljuddämpare bak, skillnad måste de ju bli? | |
|
DPF är partikelfilter. Som Nikeman säger, du kommer aldrig få ut ett "bensinar vrål" ur din diesel, trots att det är en sexa. Visslet du hör mellan dem varven är turboladdningen och antagligen är det väl någon slang som gett sig. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Men det är ju många som monterar sportavgas. Är det bara för effekten eller? Jag hade hoppats på turbon så dom får byta på garantin :P men men säkert en slang eller nånting. |
|
|
Foxracer. Jag har specialbyggt ett avgassystem till en 290hästars 325d -08 hos Ferrita i Köping. Vi provstartade bilen helt utan avgassystem och inte ens då lät den mycket. Drog till slut rakar rör och hade en liten liten tom dämpar-burk under bilen mest för syns skull. Länk <- Film med ljud. Inspelat med en Nikon D90. Ber om ursäkt för den ihoptryckta bilden och det halvdåliga ljudet. |
|
|
Lät ju härligt på tomgången iaf ljudet blir lite konstigt när det blir högre men det beror nog på filmen. Men så det är i princip raka rör som gäller då? Är du nöjd med ljudet då? |
|
|
Det tjutande ljudet mellan 1200-3000 varv var en blåst grenrör packning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.