AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
582

trimma en 525 24v?

BM
17
BMW-token
BMW 323 -79
Vad är det man ska göra för att få ut lite mer effekt ur maskinen? Det jag har i tankte är väl att byta till sportavgas, slänga i ett chip byta grenrör. Är det bra att börja sådär, lr ska man börja med nått annat typ filter lr vadsomhelst? Vad kan man mer göra?

An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Du kan göra mycket. Men allt beror på vad du är beredd att lägga.
Byter du till sportavgas så är det mest för ljudets skull till att börja med. Men du kan nog få nån extra hästkraft pga lägre mottryck. Dock kan lågvarvsegenskaperna bli något sämre med 2,5" system. Pris efter katt, ca 5000:- för ett rostfritt

Att köpa filter, dvs öppet koniskt gör många också pga ljudet. Det ger ett högre insugsljud. Du måste avskärma filtret för att det inte ska suga in varmluft. Detta ger också nån/några pållar till. Pris ca 1000:-

Byta grenrör. Då tänker du nog på extraktorrör. Detta ger bättre lågvarvsegenskaper och kan öka toppeffekten något. Ett extraktorrör är mycket dyrt. Ca 8-9000 får du nog räkna med och är inte värt pengarna om du inte kör hårdtrimmat.

Chip kan ge ca 15 hk och är nog det du märker störst skillnad på. Men jag rekommenderar nog ett unichip. Det är lite dyrare än de andra. Men bilen ställs in optimalt. Pris ca 5000:-

Köper du ett sportavgas, och därefter ett filter så kanske du märker lite skillnad. Iaf så låter det mer. Därefter köper du ett unichip och du bör få ut ungefär följande: 192+(5 till 10)+(0 till 8)+15= 212 till 235 hk. Med andra ord kan du nog räkna med att du har ca 220 hk med detta.
Detta är en bra början. Du har ett chip, eller rättare sagt en databox som kan programmeras om vid mer trim och du har ett skönare ljud samt bilen bör gå något bättre. Pris ca: 5000+1000+5000= ca 11000:-

Mer trim som inte kräver så stort ingrepp är racekatt samt trimkammar. Kammar får du för ca 10 000 och katten vet jag inte vad den kan gå på

BM
17
BMW-token
BMW 323 -79
Tack för det!
Ljudet är ju inte så jätte viktigt, men det blir nog ett nytt avgassystem sen får det räcka med det ljudet isf. Sen så är ett chip garanterat iaf. Men sen som du då säger så är det nog inte värt att lägga ner 8-9000 på ett extraktorrör men kammar låter ju högintressant! Men jag misstänker att kattar är ganska dyra, men kanske är värt det. Vad get kammar i effekt tro? Tack för alla tips!

An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Du kan nog räkna med ca 10% effekthöjning med kammar. Så drygt 15 hk ska nog inte vara några problem. Du kan få mer med ännu vassare kammar. Men då får du problem med avgasvärden m.m. Dessutom får ju bilen en annan karaktär med vassare kammar. En för vass kam för gata (tävlingskam) gör bilen näst intill okörbar på lågvarv och trivs bäst runt 6000-7000 varv.
Så en relativt snäll kam är nog att föredra.
www.motornord.se har bra kammar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.