|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag har ett par frågor. Har nu under en längre tid haft problem med min stereo i min 330D E46 -03, när jag vrider över en viss volym när jag lyssnar på radio eller cd så bara sprakar och tjuter det ur alla högtalare. Har navi professional med 16:9 skärmen. Jag antar att slutsteget är inbyggt i stereon vad jag förstått, när man inte har nån extra sub, kan det ha gått sönder eller skulle ljudet helt försvinna då? Har hittat en beggad 16:9 skärm/stereo som är årsmodell 2002 går det att byta det helt rakt av eller ska jag prova nåt annat först? Som sagt det sprakar ur ALLA högtalare när jag vrider över en viss volym men när jag vrider ner igen försvinner det. Ljudet är dock väldigt kasst på kägre volym också, märks knappt fast man ändrar på bas och diskant. Tacksam för tips och råd! /Mvh Jakob | |
|
Ingen som kan svara på mina frågor? Kan man byta skärmen och stereon rakt av, jag behöver ju inte byta navin så det borde väl fungera attt bara byta skärmen och stereon eller? |
|
|
låter troligast som radiomodulen, eller möjligen slusteget om du har sånt. dessa är två separata boxar som sitter i skuffen och har inget med skärmen att göra. |
|
|
Finns väl inget externt slutsteg i den vanliga radioanläggningen utan extra sub, Har bara typ navi, cdbox och nån liten svart låda, tror den hör till gpsantenn eller liknande (ca 7x7x2 cm) till vänster i skuffen. Stereon och skärmen sitter ju ihop så det måste ju va stereon som pajjat, för det sprakar både när jag lyssnar på cd och radio. Ska man byta måste man ju byta hela. Det här är ju stereo plus skärm man måste väl byta hela allting om stereon pajjat. Länk |
|
|
Har läst på lite mera nu och förstått att det antagligen är radiomodulen som pajjat, var finns den i en -03 e46, hittar den inte till vänster i skuffen där navi och cd växlaren finns. Borde jag ha ett separat slutsteg nånstans också eller? Förstod att det borde vara BM54 radiomodul i bilen och den har väl ingen inbyggt slutsteg? Hoppas nån kan hjälpa känner mig lite bortkommen. :) |
|
|
Det sitter ett inbyggt slusteg i BM54, det är det som brukar paja. I en del bilar drivs högtalarna direkt från detta. I andra så sitter efter BM54 ett extra slutsteg. Nu vet jag inte om du har något extra slutsteg, jag har det iallfall med professional nav. Har du tur kan det vara det extra slutsteget som pajat men troligast radiomodulen och den är dyrast! Är det radiomodulen som gett upp så finns möjligheten att ta signalen INNAN det inbyggda slutsteget för att sen koppla in i valfritt externt slutsteg. Så gjorde jag och fick mycket bättre ljud än innan. |
|
|
Hmm okej.. Men jag hittar ingen radiomodul i skuffen och ingen förstärkare kan den sitta bakom nån plåt nånstans. Tacksam om nån kan säga var det brukar sitta på en e46 touring -03 med navi prof. Denna hade jag lös på min,Länk detta är inte min dock, men det är ingen av dom här delarna som är radiomodul eller? Det hör bara till skärmen typ eller är det navigatorn?Är inte Navigatorn typ det som ser ut som en förvuxen DVD läsare i skuffen. :) Vet att jag är korkad men man lär sig ju inte om man inte frågar. |
|
|
Länk En bild säger mer än tusen ord...:) Antar att dett ser ut så här i din e46? Radiomodulen är den som sitter alldeles bakom baksätet. Den svarta lådan under dvd-läsaren ser ut att vara ett slutsteg men jag är lite osäker.... |
|
|
Japp så där ser det ut förutom att direkt under DVD/navin sitter en 6 cd växlare på min bil. Sen har jag inte den stora svart lådan där på stående som du antog var slutsteg, det kan ju också va cd-växlaren? Då antar jag att det är det inbyggda slutsteget i radiomodulen som pajat, då måste det ju vara billigare att köpa till ett separat slutsteg och ta signalen före inbyggda slutsteget som du sa. Ska riva upp skuffen när jag har tid och kolla lite noggranare, men som sagt hittar jag inget externt slutsteg så är det radiomodulen som pajjat. Jag får återkomma. Tack så här långt iaf. |
|
|
Den stora svarta lådan på din bild tycks nog vara förstärkare kolla här Länk Då har jag ingen sån. Då är det ju radiomodulens slutsteg som pajat. Måste man öppna radiomodulen för att ta signalen före inbyggda slutsteget eller? Hur går man tillväga, vad rekommenderar du för slutsteg? |
|
|
Skulle det här fungera typ? Länk Kan nån svara på mina frågor i föregående inlägg så vore jag väldigt tacksam. :) |
|
|
Den här borde väl också fungera Länk Behöver svar på frågorna , tack! :) |
|
| Ingen som vill hjälpa? | |
|
Jag har samma problem men jag hör knappt radion alls, det bara piper och sprakar men ljudet från navigationen kan man höra.. Jag har bytt mitt externa slutsteg men det låter ändå lika. Hur har det gått för dig? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.