|
|
|
|---|---|
|
Har BMW M5 tryckmätning av däcken? D.v.s. att bilen varnar för lågt tryck i däcken? Jag har nämligen en uppsättning 18" M5-kopior till salu och det är en spekulant som äger en M5 som undrar om det går att montera fälgarna på hans bil. Jag vet inte riktigt hur den funktionen fungerar men det bör väl inte vara några problem? | |
|
E60 M5 har tryckmätning av däcken. Inte den blekaste om det funkar med 18 tummarna du beskriver dock... |
|
|
Hur fungerar den funktionen? Är den en sändare i däcket? Det är 18" med vanliga Dunlop friktionsdäck på mina fälgar. Det enda som händer i så fall är ju att den funktionen inte fungerar. |
|
|
TPMS eller på BMW-språk RDC är en avancerad lösning för övervakning av däckstrycket, Lösningen bygger på sensorer i varje hjul som trådlöst sänder tryck ock temperatur till en kontrollenhet Finns i vissa modeller, t.ex. E65 där du kan se det individuella lufttrycket i varje däck i en meny i I-drive. På bl.a. E90, E60 och andra nyare bilar med RFL-däck används en enklare lösning som jämför rotationshastigheten mellan hjulen på respektive axel. Om ett hjul rullar snabbare än det andra så är orsaken för lågt lufttryck i det hjulet. Lösningen använder ABS-sensorer och inte lyfttryckssensorer av TPMS-typ. Du kan se om du har RDC genom att titta i iDrive. Om du kan se däcktrycket för respektive däck har du RDC annars har du den enklare varienten. /Rikard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.