AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.693

M3 e46 bluddrar vid full gas

M3
81
M3smg
M3 -02
Katalysatorn/erna har gått sönder och bilen indikerar felaktiga avgasvärden (gul lampa). Nu har den börjat bluddra/hacka vid full gas när den är helt varm. Måste starta om för att bli av med det. Vad kan det vara?

Är den i limp-mode, dvs säkerhetsläge?
Då brukar det inte gå varva mer än 1500rpm eller köra mer än 30km/h för att inte skada motorn.

Det kan vara lambdasonderna är sönder, felsök hos BMW eller om du känner någon med en OBD2-scanner som kan läsa av felkoder.

Katten behöver inte vara sönder.
M3
81
M3smg
M3 -02
Katten är sönder. Hade den inne hos Wölkes och fick det bekräftat. Dessutom så skramlar den som f-n!
Den går inte ner i limp-mode, däremot så bluddrar den och jag kan inte köra mycket snabbare än 120. Så fort jag startar om så försvinner det.

Ja det är väl bara att byta katt då, något som ligger för och hindrar avgaserna kanske av det som skramlat sönder?
M3
81
M3smg
M3 -02
Känns som den går fet vid fullgas. Kan den den söndriga katten orsaka detta?
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
På farsans Audi gick en katt sönder så pass att det lossnade delar inne i den och täppte mer eller mindre för avgasröret från katten och bak. Det va ju ingen direkt ny bil så några avancerade säkerhets system fanns nog inte på den men jag antar att samma fel kan dyka upp på vilken bil som helst. Jag kommer ihåg att bilen kändes vääldigt slö och det rasslade om avgassystemet. Men lösningen va enkel, en ny katalysator och bilen gick som vanligt igen :)

M3
81
M3smg
M3 -02
Det låter exakt som det som har hänt mig. 100 cells racekattar monteras den om en vecka.

Är det någon som har erfarenhet av racekattar? Tror ni att jag kommer få problem med felindikation från lambdasonderna som sitter i kattarna?

M3
81
M3smg
M3 -02
Racekattarna monterade och bilen går som ett spjut igen. Otroligt vilken skillnad det blev. De gamla kattarna måste ha varit helt igensatta.

M3
81
M3smg
M3 -02
Felindikeringen för felaktiga avgasvärden har försvunnit. Nollar den sig själv eller finns det någon annan anledning till att det försvann.

kan tillägga att bilen går riktigt bra med racekattarna. TOM bättre än när originalkattarna var ok.

Lite mappning nu så går den ännu bättre.....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.