|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att skaffa en 318 som andra bil. Och det jag undrar är vad skiljer 318 motorerna åt? Det jag vet är iaf. Den gamla 102hk och 1766cc. Den nyare 113hk och 1795cc. Men vad skiljer mer? | |
|
Fler NM i M40 motorn! Kamrem i M40 motorn! Motronic i M40 motorn! M40 på 113hk känns överlag piggare jämfört med M10, är varvvilligare och ger effekt över ett längre intervall. Framförallt 0-100 tiden kapas ca 1sek och acceleration är bättre. Likaså toppfarten ökar 5-10km/h. Motorn är skapligt snålare än den äldre M10 med minst 1 dl/mil. Men rent generellt är M10 en hållbarare maskin som kräver mindre eller framförallt billigare service än M40 motorn som har en bristfällig konstruktion med höga påkänningar över kamaxel som gör att ventilmekanismen bla slits ut i förtid. Men som vanligt avgör rosten på såpass gamla bilar och bör styra i första hand. Ett motorbyte kan både vara enklare och billigare än att riva samtliga golvmattor och byta både trösklar och balkar som angripits av rost!! Jag skulle nog ha valt en lågmilad rostförskonad 318 med M10 spisen som pendlarbil framför 318 med M40 som jag själv har. Ovsett vad pallar dessa båd motorer lungt 40000mill med rätt skötsel och sunt brukande. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.