|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag tänkte byta/svarva bromsskivorna bak samt byta klossar på bilen eftersom dom har slagit sig vid något tillfälle! Är det svårt att byta bak, med tanke på att handbromsen också använder sig utav bromsskivans insida, som jag kan se det, alltså när man drar ut bromsskivan, är det fler saker som lossnar då? Är det mer komplicerat än i fram? Är det någon som har gjort det, tips, råd, krävs specialverktyg etc...??? Är det någon som har erfarenhet av att bara svarva skivorna, alltså inte att köpa nya? Mvh/ Peter | |
|
Här har du en bra DIY för broms byte Länk Jag kommer också byta mina bromsar snart och har också funderat på om vibrationerna försvinner om man svarvar skivorna eller om det kommer tillbaka igen så fort man kör genom lite vatten med varma bromsskivor... |
|
|
Tackar för svaret, det var en bra lathund för bromsbyte, men de jag egentligen undrade om är när man tar bort bromsskivan bak, vad händer då, är det något mer man ska tänka på eftersom handbromsen också använder sig utan skivan (tror jag i alla fall), allså vad är skillnaden när man tar loss bromsskivan bak istället för fram??? Mvh/ Peter |
|
Roffa1 |
Det är inga problem att ta bort den bakre bromsskivan, se bara till att du släppt upp handbromsen innan bytet. (glöm ej att lossa den lilla insexskruven i b-skivans nav) |
|
bytta skivorna fram på min innan semestern, tog mig knappt 10 min per sida. Du lossar insex skruven (storlek 7), sen har du den i handen. Självklart lossa oket först. Bak vet jag tyvärr inte hur det ser ut, men som ovan nämnt så behöver du inte göra några speciella ingrepp, bara du lossar på vajern innan och inte glömmer spänna tillbaks den efteråt. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Roffa1: Vad menar du med b-skivans nav? du menar inte den vanliga inseksskuven som håller fast bromsskivan, och som sitter mellan en av de fem bulthålen? |
|
Roffa1 |
Helt rätt, förlåt om jag krånglade till det;-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.