AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.576

bmw 540 e34 bromsbelägg fram

Sida 2 av 2
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

525iX har 296X28 skivor, bara så ni vet :)

Jag kan varmt rekommendera Veiko bromsbelägg, har haft de på min 540 i 3 somrar nu (~2000mil), jag kör rätt hårt med min tunga bil och jag har ungefär hälften kvar på beläggen.

Bästa av allt är att de kostar typ 300kr paret :)

Ps. ATE gör väl alla BMWs bromsar?
18
götisk
530iA Sedan -93
Vart köper man dom?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag köpte de i ett paket inkl skivor av ATP-autoteile på ebay.de för 950kr inkl frakt.

Ser nu att de inte finns kvar, finns flertal snuskigt billiga belägg på ebay.de, men jag kan inte rekommendera någon. De jag fick hette iaf Vieko, och har fungerat över förväntan.

Såg att man kunde få ATE belägg och skivor för 1500kr en sats fram.
pa
54
paha
E39 523i -98
ATE är ju stora på bromsdetaljer inom bilindustrin och är nog ett tryggt köp men
original bromsbelägg är nog textar, rätta mig om jag har fel. Sen tror jag även att
det generellt inte är några stora problem med att köpa icke original bromsklossar. Man kan ju som med allt annat undvika dem som är tokbilliga om inte erfarenheter säger annat.

Köp det du tror på montera fräscha grejor, rengör omsorgsfullt, det blir bra särskilt på en gammal bil med slitna komponenter.

/Patrik
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag vet med säkerhet att ett flertal olika bromsok på E34 och E36 är ATE, det va de jag grundade min "tro" på.

Kollar man i ETK verkar det stå "Jurid" på alla bromsbelägg. Efter lite googlande hitta jag att Jurid är ett varumärke som ägs av Bendix.
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, ATE är stor på tillverkning av bromsok men det finns ingen koppling till vilken typ av bromsbelägg som sitter i dessa ok.

Monterade av mina gamla Brembo skivor och TMD belägg (antingen var det Textar eller Mintex - TMD tillverkar båda märken) och de har fungerat hur bra som helst. Perfekt och helt jämn slitageyta på både skiva och belägg och aldrig några problem med skrikiga bromsar eller prestandaproblem. Har tyvärr ingen exakt koll på hur många mil de rullat men jag skulle gissa på lång livslängd (det var mycket mer material kvar än jag trodde - hela 5.5 mm kvar på varje belägg).

Monterade nu samma Brembo bromsskivor och Mintex belägg - samtliga inköpta från Mekonomen. Har ju bara kört några mil så skivor och belägg är väl inte 100% inkörda men hitintills inga problem - fungerar hur fint som helst. Dessa skrivor och belägg skulle jag vilja säga fungerar alldeles utmärkt till majoriteten av alla E34 ägare. Följer upp hur det utvecklar sig.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lovade ju att följa upp!

Både bromsskivor och belägg fungerade klanderfritt.

Inget utöver det vanliga observerades för bromsbeläggen (som tex väldigt kort livslängd, extra mycket bromsdamm eller liknande) - allt var fullt normalt.

Brembo bromsskivor har alltid fungerat till 100% för mig, så jag brukar hålla mig till dessa (alltifrån min daily driver till banrcingbilen).

Ska tilläggas att E34'an kördes relativt ofta inspirerat under tiden dessa skivor+belägg satt monterade.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.