|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej har nu sett att beläggen fram börjar bli dåliga.. o då till min fråga på mekonomen kostar dom runt 1t kr Schmiedmanns hemsida förstod jag inte nått av.. där var det samma på alla e34.. nån som vet vart det är billigast o handla? | |
|
BMW originalprodukter är det enda som gäller :-) /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
| är inte så direkt kinkig på o ha orginalsaker. huvudsaken är att det bromsar när jag trycker på pedalen.=) | |
| ebc gröna funkar kanon | |
| Enligt etk är det samma belägg till nästan alla E34, så biltemas borde väl funka (passa åtminstone). | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Mekonomen har ju både ATE (1096 SEK) och Mintex (541 SEK). Vet dock inte skillnaden mellan dessa. De jag köpte på Mekonomen, de har inte detta artikelnummer kvar men tror det var Textar, var jag nöjd med. Nu tillhör dock varumärkena Mintex, Textar och Pagid ett och samma företag - TMD Friction. Sedan har AutoExperten både Roadhouse (550 SEK) och Bosch (1000 SEK). Sedan har Meca ett alternativ för 540 SEK och ett annat för 960 SEK. Står inget märke men är 99.9% säker på att det är exakt samma som AutoExperten då de verkar använda samma reservdelskatalog/underleverantör. |
| Körde bilteama skivor och belägg till min gamla dieselhärk fungerade alldeles utmärkt inget pris i huvuder men billigt var det iaf. | |
| ja men det jag undra på är det finns 2 olika på mekonomen.. passar bägge alternativen till min bmw 540? o det är väll inte samma bromsar fram på 540 som t,e,x bmw 525? | |
Jodå, det som listas hos Mekonomen (om du valt bilmodell eller via regnummer) är till för din modell. Som angetts ovan så används samma frambromsar på de flesta E34 modeller. Här har du en sprängskiss på just din bil över frambromsarna Länk Sen kan du köra en korsreferens för att se vilka andra modeller som har samma reservdelsnummer. Låt oss ta dina bromsbelägg, dvs 34111162535 De sitter, förutom på din modell, även på följande Länk |
Men notera att detaljer såsom bromsok och bromsskivor skiljer sig däremot mellan olika E34 modeller! Ett lämpligt exempel är tex att bromsskivorna på din 540i inte sitter på några andra E34 modeller än just 540i. De har storleken 302x28 och således är även bromsoket annorlunda på din 540i jämfört med andra E34 modeller. På 535i sitter det dock samma storlek på bromsskivan, men den är lite tunnare - 302x22. |
|
Kör inte på biltema om du inte vill byta belägg inom 2 månader... bytte mina för 2 månader sedan nu är dom helt slut. Blir Green stuff på mekonomen denna gång! Mvh Alexander |
|
| okay tack för alla bra tips=) tycker det är konstigt att det är samma belägg på alla e34 fast olika skivor.. tycker liksom beläggen borde ha en annan dimension då också=) | |
|
Du lär tjäna på BMW original (Textar eller Pagid), då de håller mycket längre än billiga belägg! Dessutom slipper du skrikande bromsar om du köper den kvaliteten och får bromsprestanda som räcker till "Autobahnkörning"... Just bromsbelägg är något som jag personligen inte gärna snålar med då det straffar sig i längden både ekonomiskt och mentalt när man får byta bromsar titt som tätt och lyssna på bromsskrik vid varje lätt inbromsning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
impresst : Det finns om jag läser rätt tre olika typer av skivor som täcker in bromsbehovet från 518i upp till 540i. Solid 302x12, ventilerad 302x22 samt ventilerad 302x28. Well, som du ser så är diametern samma (302 mm) men det är endast tjockleken som skiljer. Då är det ju inga problem att ha samma bromsbelägg till alla tre typer av skivor - smart gjort eller hur! |
| bmw-slangen tack så mycket.. tycker du borde bli min internet guru=) mvh | |
:-) Är nog lite extra engagerad i just nya bromsbelägg då jag också är på jakt efter nya - blir nog som en del av vinterförberedelserna. Någon som vet eller upplevt skillnad mellan tex det som Mekonomen säljer dvs ATE vs Mintex? Det är ju en rejäl prisskillnad (1096 SEK mot 541 SEK). |
|
Jag är också intresserad utav bromsbelägg fast till en 530 -93. Hur är skillnaden mellan Mekonomens dyrare resp. billigare modeller, någon som har provat båda och kan uttala sig om den egentliga skillnaden? |
|
Jag var nyss och hämtade ut mina Brembo bromsskivor och Mintex belägg på Mekonomen till min 535i E34 och ska lägga på det i helgen. Så jag borde ha viss info om dessa framöver. Men just bromsskivorna (Brembo med art.nr 02-09.5142.24) var exakt samma typ som jag köpte innan och de har jag inte haft några problem med överhuvudtaget - mycket nöjd med dem. |
|
götis jag har provat original respektive febi (motornord ca 500kr) det är en tydlig skillnad i känsla dvs det blir bättre sug i bromsarna med originalklossen, kan tänka mig att det är liknande skillnader mellan de klossar du frågar efter. Sen om man värderar det är en annan femma. /Patrik |
|
|
ATE är väl ändå en av de största tillverkarna ? Kan inte skilja så mycket från Bmw Orginal =? |
|
|
Okej, men kvalitetsmässigt är det ingen större skillnad eller? Jag har precis köpt bilen och är van att köra en volvo 240 med 2-3mm kvar på bromsarna så det som du beskrev att det är bättre sug i bromsarna vet jag inte om jag kommer märka, jag misstänker att jag kommer bli ganska nöjd med bromsarna ändå, med tanke på vad jag är van med. Däremot så vill jag inte behöva byta dom efter 2 månader el liknande som någon sa att han fick göra med biltemas bromsbelägg. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.