|
|
|
|---|---|
|
Hej, har bytt termostat och termostathus på min 528 , men då jag dragit åt termostathuset ser det ut som att det är en liten glipa mellan toppen och huset (i ett hörn) Nog ska väll ändå huset ligga tätt på alla ställen ? Har andvänt lite lite packningsklet också. Är det någon fara att skruva av huset igen efter jag dragit åt det ? tänkte om det finns någon risk att det spricker, även fast det är nytt. | |
|
Det är viktigt att du drar åt skruvarna lite i taget så att den kommer plant i mot,annars kan detta hända. Har du nu gjort så kan ju ganska lite av den gamla packningen sitta kvar, om inte så kanske själva huset är snett..? Spricker kommer det inte göra,men det kan slå sig även om risken är mindre då du inte kört något. Som det är nu kan du ju inte köra runt,så vad har du för val egentligen? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Termostathusen ska alltid bytas om man byter termostat, 85% av dessa läcker vid återmontage pga det blir små microsprickor pga platsen är spröd. Där har du gjort rätt, men är huset nytt ska det inte vara några problem, termostaten kanske inte sitter rätt och kommit i kläm. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
okej, tack för svaren. Jag får prova att ta lös det igen, Fick med 2 st o-ringar, en som följde med huset och en som följde med termostaten, men båda 2 verkade se likadana ut. Hoppas att jag får till det den här gången! |
|
|
Är det ett vanligt fel att expansionskärlet spricker ? och börjar läka kylarvätska. Vad kostar ett nytt kärl ungefär? |
|
|
Vanligt fel, särskilt om bilen gått varm också. Det kostar ca 400-500kr. Marcus Kylén |
|
|
Nu har jag provat ta lös termostathuset, rengjort allt från packningsklet, + skaffat ett nytt rakblad och skrapat av packningsytan på toppen. Den här gången monterade jag tillbaka huset utan packningsklet, och körde enbart med o-ringen + den orangea tätningen. Ser ändå ut såhär, Här kommer 2 bilder, på en av bilderna ser man ett bladmått. Länk Länk mvh. |
|
|
Hur blir det om du monterar utan termostat? Kul o se ifall det blir likadant då. Marcus Kylén |
|
|
Känner att jag inte orkar hålla på nå mer med det där huset .. Provar köra sådär |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.