AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.711

Motor skrot, nu motorbyte...

Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Hej

Har i tidigare inlägg beskrivit problem med luftning av kylsystemet. Idag gav jag upp och åkte till verkstan för att göra ett avgasprov i expansionskärlet. Visade direkt på HC250. De förklara för mig direkt att motorbyte var det absolut bästa allternativet då det var ett jäkla jobb att renovera toppen samt förstärka gängorna i blocket då dessa lätt drogs sönder annars.

Har kollat lite på motorer och hittat en del fina objekt. Har sökt en del men inte hittat så mycket men som jag har förstått det går det att uppgradera storlek på motor och endast behöva byta databox. Passar Växellåda och övrig kringutrustning bolt on?

Motor ifråga är M52B20 -99 dubbelvanos

Funkar det med alla M52 och M54 med dubbelvanos och rätt databox?

Hoppas på hjälp med lite av dessa frågor då det är lite akut med motorbyte och behöver slänga i en helst redan i helgen.

Marcus Kylén

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Tar du en komplett motor med kabelhärva och box borde det ju gå att stoppa i valfri M52 iaf, M54 tror jag kan vara värre då bilens elsystem nog fick en allmän översyn i samband med att den infördes, det är ju t.ex. diagnos via OBDII kontakt på dessa bilar istället för den stora runda kontakten.

//Magnus

Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Ok. Hur blir det med utväxling i växellåda och bakaxeln? Något mer man behöver tänka på vid ett motorbyte?

Marcus Kylén

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Du kan väl montera bort toppen och testa iallafall?
Kanske bara är packningen. Byt motor om det går åt pipan.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
"Förstärka gängorna i blocket då dessa lätt drogs sönder annars." Vad är de för mekar som ska göra operationen egentligen? Drar man rätt moment och ordning ska inga gängor gå sönder då har man gjort fel...
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
samt hur hade dom tänkt "förstärka" gängorna då? heilicoil?
Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Tanken är att jag själv ska göra bytet. Vet inte hur mycket du skruvat, men som jag har fått det förklarat för mig vill gängorna ge sig när du lossar bultarna till toppen (de skär i blocket). Pga detta får man sedan gänga om och förstärka dessa med insatsgängor dock ej helicoil. Detta har alltså inget med rätt moment eller liknande som du beskriver, vet också att toppen skall dras med moment.

Marcus Kylén

Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Har nu hittat en motor som verkar lämplig. Är dock vissa saker jag undrar över.

Den är från en 523ia -99, inga konstigheter att montera manuell låda eller?

Vilka databoxar behöver jag för att uppgradera till en större motor, räcker det med själva styrboxen eller är det fler som behöver bytas?

Vilken box styr immobilizern? Så det inte blir krångel att starta den med befintlig nyckel.

Marcus Kylén

Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Ska kolla motorn senare ikväll, ingen som harnågra svar på ovanstående...

Marcus Kylén

Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Om du vill komma enklast undan behöver du tändlås, nyckeln och en styrbox som finns bakom "facket" till vänster om ratten från samma bil du tar motorn ifrån. På styrboxen står det ews 3 och är till startspärren.

Bmw kan antagligen koda om din nya motorstyrbox ifall du inte vill byta nyckel.
Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Någon som kan svara till 100% om det funkar att stoppa i en motor från en 520 -03 alltså m54b20 genom att bara byta styrbox.
944-Driver var ju inne på att det inte skulle funkar pga obdll kontakten, sitter inte den även på tidigare E39?

Marcus Kylén

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nej leta efter en identisk motor av samma årsmodell annars funkar det inte.
möjligen en 523 av samma årsmodell. 99-00 är det som gäller dvs M52TU
DU kan inte byta till begagnade styrboxar i princip på en e39.

BMW kan inte koda om nånting överhuvudtaget som är begagnat endast nya enheter.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Ok. Tack för snabbt svar. Har ju en motor från en 523-99. Men vill inte göra bytet och stå där sin och den inte startar.

Marcus Kylén

En fundering bara: Skulle BMW ha nån slags konstruktion i sina motorblock som försvårar/omöjliggör byte av t.ex topplocket? Vilken verkstad är det som far omkring med dessa irrläror?
Jag känner iaf till flera fall av motorrenoveringar där man haft av topplock mm både en och flera gånger med utmärkt resultat.
Det kan givetvis finnas andra parametrar som gör att man föredrar motorbyte, men att generellt skrota en -99 istf att byta topplock för att det inte funkar med bultar och gängor..nää.
Kan man byta tändstiften utan att skära gängorna tro? Visst händer det att man olyckas men det tillhör inte normalfallen.

FP
K2
348
K2
523i -97
Det tycks mig som att trådskaparen skulle se en ny och gärna litet starkare motor som ett bra alternativ, inte nödvändigtvis det mest rationella beslutsalternativet. Ska tilläggas att jag inte vet ett skit om vilka beslutsparametrar som gäller för när ett motorbyte rekommenderas. Fast som indikerats, det vore väl ändå för bedrövligt om man rutinmässigt rekommenderar motorbyte för en dålig topplockspackning. Verkar inte seriöst enligt min lekmannauppfattning.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Huvudet på spiken där Folke sa precis samma längre upp i tråden : p

Man ska inte prata med fula människor, dom kan få för sig att det är ok att se ut så
K2
348
K2
523i -97
Japp såg det därav responsen... "som indikerats".

Men allvarligt talat inte fan byter man motor hur som helst för vad som helst? Låter fullkomligt bisarrt.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Folke:det är tyvärr så att detta med gängorna inte är påhittat,kan mkt väl liknas vid en konservburk:)=öppnad så är den rutten.
Känslan när gängan ryker på sista bulten är minst sagt trist.
Men det finns ju lösningar på allt
Länk

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visst kan man sabotera gängorna om man gör fel eller har otur, missar att använda nån monteringspasta eller vad som kan gälla i de olika fallen, men det gäller ju alla liknande konstruktioner, bilmotorer såväl som annat.
Vad som gör mig konfunderad är uttalandet från verkstaden om det stämmer, eller om det skulle finnas en utbredd uppfattning som säger t.ex skevt topplock = motorbyte.

FP
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Problemet med M52 motorerna( tidiga motorer iaf) är att bultarna i topplocket dragits för hårt från fabrik och i dessa fall om toppen börjar läcka så får man räkna med att använda lite förlängda helicoil för att kunna dra åt sedan till rätt moment så att sk*ten sitter fast(dvs att topplocksbultarna går att dra) och inte börjar läcka igen..

Verkar vara lite "si och så" med hållbarheten på gängorna efter t.ex en topplocksrenovering etc. på en del M52, delvis pga "robotarna från fabrik"...tyvärr.

Nu säger jag inte att just denna motor från -99 har samma tendenser osv, men en input i tråden blev det iaf :)

Jag har med egna ögon sett hur en 523 E39 var tvungen att lagas med först montering av Helicoil(förlängd variant) för att toppen skulle kunna dras fast igen till rätt moment.
Årsmodell 1996 var det och det var inte speciellt länge sedan..hade gått om jag inte minns fel drygt 17000mil bara(enligt mätarställningen iaf).

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.