AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.037

Krängningshämmare fram: Hur byta?

No
8
Norbagge 540-E39
BMW 540iA-1996
Har en E39-540. Skall byta ut den framre krängningshämmaren till en som har varit på en M5. Krängningshämmaren på en 540 är 25 mm og M5 är 27mm. Har köpt powerflex-kit som jag skall montera när jag skall byta ut krängningshämmaren fram. Kommer med några frågor:
1: Är det svårt att byta kr.hämmaren? Måste man stödja upp motoren och lossa motorfästen, frambalken med mera?
2: Blir det märkbar skilnad med en M5 kr.hammare och nya powerflexbussningar?

Jag vill uppge att bilen har nytt sänkningskit med fjädrar och dämpare.

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Visst kommer de bli skillnad men det är ju ingen herrejössesskillnad vi snackar om, men den kommer ju kränga mindre i kurvorna och bli något mer överstyrd.

Jag är rätt säker på att den går att dra ut på ena sidan, du får nog ta bort ett hjul (troligen båda för att lossa krängaren i utkant).
No
8
Norbagge 540-E39
BMW 540iA-1996
Vad sägs om att lyfta bilen på en hiss? Är det lättare att byta krängningshämmaren?
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Bilen kommer att bli mer understyrd om du styvar upp den fram, givet att du inte gör några andra förändringar.

Hittade denna tabell, scrolla ner en bit.
Länk

/Anders C
in
122
insomnia715
BMW e61 Touring
Hej!
Jag har bytt till en M5 27mm krängningshämmare på min bil.
Du får stödja upp motorn och lossa hela framvagnen och sänka ner den.
Jag provade allt i hopp om att inte behöva göra det...icke...
Lite pyssel är det....inte blev det någon jätte skillnad heller....så har du 25mm nu är det nog ingen större mening att byta om man inte har väldigt lite att göra en eftermiddag.
Kolla i en Haynes bok så har du en bra beskrivning.
Mvh Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.