AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.627

Z4 3.0si - ingen diff?

gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Jag har länge gått och snokat på Z3 3.0 Coupe men har nu har det spårat ut och just nu håller jag på att kika på Z4 3.0si Coupe. Det som skrämde mig var att jag läste en artikel på nätet och fick se detta.

"Traction is huge. There’s no M diff, so you won’t be emerging from corners crossed-up with both rear arches filled with thick white smoke, but the 3.0si is a deeply absorbing partner down a favourite road, and the way you feel part of the car is almost Caterham-like. It has undoubtedly been engineered for people who want to drive, not just pose."

Summa: Z4 3.0si har ingen diff, och kommer inte lämna vita moln från bägge däck i kurvorna.

Jag tänker inte ha något med BMW att göra om de tänker ta bort diffen på alla sportbilar förutom M-modellerna. Snälla, kan inte något säga att detta inte stämmer!

--
Bilen: Länk
Å ena sidan har du rätt, å andra sidan så kostar en diff inte några enorma summor. Det finns en tråd på rejsa.nu där en kille sätter i en eftermarknadsdiff i en 3.0Si Coupe men just nu hittar jag irriterande nog inte tråden i fråga.
gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Okej, det hade varit kanon om du kunde hitta det. Jag ska ringa en Förenade Bil AB här i Malmö och höra vad dom har att säga om saken.

Om det stämmer, vilket det tycks göra, så kommer BMW tappa många av mina känslor!

--
Bilen: Länk
Sådär, efter att ha investerat lite tid så hittade jag tråden till sist: Länk

Om du inte kan leva med att behöva eftermontera diffen så finns det alltid en lösning - M :)
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
En diff har väl alla bilar?Det är en väldigt gammal uppfinning ! Det ni pratar om är något helt annat,differentialbroms eller differentialspärr!!Differential har som sagt dom flesta bilar!

Klabbarparn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.