|
|
|
|---|---|
|
Hej! jag har en BMW 320D Coupé -2010. Till denna har jag idag fått en box från Dieselkraft, men jag förstår mig inte på hur jag skall montera denna?!.. Är bara instruktion på Tyska:S Någon vänlig person som kan tänkas guida mig lite? Jag får inte bort kontakten för laddtrycket där en av kontakterna från boxen ska på, är det något spec som skall göras för att få bort denna? jag har meckat så mycket jag bara kan men den sitter som berget. | |
|
du får lyfta upp motorkåpan, sen hittar du kabeln som du ska koppla loss närmast fronten, finns säkert bild på den i instruktionsboken. Den kopplar du loss, kopplar in boxens kabel till bilen och bilens kabel till boxen. Klart! Tycker dock du har gjort en tabbe som köpt box till din bil för den kommer inte funka så bra på din bil. Kände knappt nån skillnad på min med box, däremot mappad så går den som en skållad råtta och jag har samma motor som dig. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Jo, ja är med på att jag skall lyfta på kåpan som sagt, dock så får jag inte loss kabeln som sitter där nu.. sen sitter liksom fast.. Jasså, då kanske jag skall skicka tillbaka den då ? är ju 30 dagars öppet köp? |
|
|
Hade jag varit du, skulle jag skickat tillbaka den... En box är en fultrimning som lurar motorstyrenheten genom att manipulera mätvärden från olika enheter/givare/sensorer. Om du nu måste trimma bilen är det bästa för motorn att programmera om motorstyrenhetens mappning. Personligen hade jag inte trimmat bilen alls. Alldeles för enkelt att upptäcka om bilen varit trimmad. |
|
|
Precis av den anledning som Chris87 säger, den manipulerar signaler och allt går indirekt till styrboxen via din trimbox som du köpt. Mappar du så får du direkt programerat i styrboxen och bilens styrbox sköter allt istället som vanligt bara att den har fått andra tändningstider mm som gör att den får ökad effekt. Chris87: Beror på vad man utsätter bilen för. Svärfar har sin 325d mappad och lämnat in den för service 2 ggr nu, ingen som har sagt eller påpekat om att bilen varit mappad. Bilen har ändå ökat från 197hk till 290hk och 400Nm till 625Nm. Enkelt o enkelt, dem får gräva djupt för att hitta nåt om man har BT kabel och kan nolla de felkoder som uppstår från trimmet innan man lämnar in bilen. "Riktiga män kör diesel" |
|
| Att svärfar lämnat in den på service säger inte så mycket. Den dagen något gått sönder och han vill ta det på garanti kan det däremot bli spännande. | |
|
Ingen fara, han har kört den 3 år och ska byta in den till vintern...så vad ska han behöva vara orolig för förstår jag inte. Den dagen den sorgen...knappast för honom "Riktiga män kör diesel" |
|
Verdi |
Nu var det här 12 år sen men ändå... Som 22-åring köpte jag en chippad Audi A4 1.8t av årsmodell -07. Bilen var alltså nästan ny och hade väl gått 2000 mil nånting. Köpte den privat på en bensinmack i Sollentuna av en riktig lirare som hävdade att han skött oljebytet själv. Ung och dum så trodde man på honom. Jag ville ju ha bilen liksom. Min första bil... Efter ett par månader går turbon och det visar sig att förste ägaren antingen struntat helt i oljebyte eller hällt i nåt skit så turbon skar ihop då den inte fick någon smörjning. Jag bodde i Gävle då och lämnade in bilen på Bilmetro, märkesverkstaden i stan. De byter turbo och startar bilen. Den nya turbon skär ihop. De ringer mig och säger att jag ska betala 2 turbos. Aldrig i livet sa jag och de gav med sig. Audi i Tyskland fick ta smällen... Det tycker jag var ganska snällt. Dels var bilen uppenbart chippad och dels hade inte servicen gjorts som den skulle. Kanske var de extra snälla för att jag var så ung och uppenbart lurad men... |
| Om man lämnar in oh tar bort alla felkoder innan en garantiåtgärd så är man fri. BMW kan inte se om bilen varit trimmad om man har "nollat" datorn innan. | |
| Så som det mixtras med boxar, mappningar, annat trim, mygel med partickel filter som ¨görs rent¨ i stället för att bytas mm kommer ni som har diesel att få svårt att sälja dem då det är ganska många som läser vad som skrivs här på AP och jag kan tänka mig att de även sprider det vidare... Har funderat på en lätt beg diesel men vid byte blir det definitivt en ny! Mvh | |
Verdi |
Du vet inte mitt regnummer. ;-) |
| Uppsala är en liten stad... | |
Verdi |
Allvarligt talat så är min bil ett fynd. :) Dessutom ligger det redan ute en 320d Bavaria från 2008 på Blocket från Uppsala. Är det min? Nej, det är det inte. Men snart kanske... |
Verdi |
Nej. Den verkar vara såld nu. Låg ute för 219' och hade gått 8000 mil har jag för mig... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.