AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
36.309

Värde 320d E90 -2008

Sida 4 av 4
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Är det du som är Mårten?
Verdi
Yes, den är det. Finns ju bara en för 224'. :)
Roffa1
Verdi: Jag hade gärna släppt den för 200.000 i inbyte, då slipper du allt strul med besvikna köpare som kommer tillbaka och klagar på div, småfel, osv. Tror att det blir segt att bli av med din 320d via Blocket. Det är fel modell, hade det varit en 325:a så hade den förmodligen redan varit såld. Dessutom saknas M-pkt som många har som 1:a krav.
Verdi
Två som har ringt nu. En gav ett bud som jag funderar på och en som funderar på ett pris jag gav. Får se om det är nån mer som ringer.

Den första som ringde känns hetast. Han kunde dessutom erbjuda en smidig lösning vad gäller själva affären.

Tror faktiskt 320d är hetare än 325d på begmarknaden. Många som vill ha så låg förbrukning som möjligt. Och de flesta ser bara 177hk vs 197hk och tänker att det inte är värt pengarna.

Tror inte M-paket är så himla viktigt heller. Särskilt inte på en 320d.
325 är en snikmodell i kompromissens anda. Jag hade hellre tagit en 320d med alla de fördelar en snålare bil har. Tror att differensen jmf med 325dAT kommer minska snabbare.

= Behåll din 320d (eller sälj den, men absolut inte för under begärt pris).
Att en 320d med efficient dynamics motorn skulle vara svårsåld var bland det dummaste jag hört på länge och snarare ett exempel på att vissa i tråden inte vet ett dugg vad de pratar om.

Många av 320d köparna skiter fullständigt i sportstolar, xenonljus, Hifi-högtalare och M-sportpaket utan vill ha en BMW för den är snygg, kul att köra samt har låga driftskostnader (läs miljövänlig). Som alternativ har de dieselalternativ i A4, Passat, V50 mfl som de kör benchmarking mot.

325d tilltalar en helt annan målgrupp, dvs bilintresserade entusiaster och här kan plötsligt färgval, skick, mil och avsaknad av essentiell nördutrustning göra bilen iskall på marknaden.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Om det inte skulle skilja mer än 20' mellan 325d och 320d (likvärdigt specad) skulle jag personligen välja 325an. Men i verkliga livet skiljer det betydligt mer.
Tycker det är helt fel att säga att 320d är fel modell. Det är en väldigt attraktiv beg bil, men framförallt som Touring, sedan är inte lika het men det gäller ju även många andra bilmodeller. Tror säkert du kan få den såld själv via Blocket. Lycka till verdi,
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Håller med Kristoffer. Tog nästan 2 månader för mig, att hitta en 320d med automat och xenon, och då är den fortfarande en 07 UTAN e.d.
Jag säger, behåll 320. Man kan ha mycket roligare för 77`

Verdi
Kostnaden är inte 77 tusen utan ca 20 tusen per år (räknat på om jag behåller respektive bil i 3 år från nu). Klart det är en del pengar...

Men jag tror det är betydligt troligare att jag behåller E91:an i 3 år än min nuvarande. Och hur ska man värdera det?
Varför satsar du inte på en 320d -09 med facelift eller en -10? Du får en bil som en väldigt attraktiv som beg och kommer hålla andrahandsvärdet mkt bra. Du verkar se på bilägandet från en ekonomisk basis och då anser jag att en 320d Touring är bland det bättre du kan köpa (och äga).
Verdi
Ekonomisk och ekonomisk... :)

I mitt tycke finns det inga vettiga 320dAT LCI till ett bra pris. Finns knappt någon med godkänd utrustning under 300 000:-. Den absolut billigaste ligger på 289 900:- och har gått 6300 mil och saknar navi.

Frånsett värdetappet så skulle en 325d kosta mig knappt 10 000:- per år i ökade utgifter. Och det tycker jag att det är värt. Känns inte ett dugg spännande att köpa en till 320d...
Verdi
Har även kollat en del 320dAT pre LCI och till och med då är det svårt att hitta nåt vettigt. De har en 320dAT -08 som är bavariautrustad och har panoramatak ute för 239 000:- på Novation. Då har den gått 9000 mil och har beige sensatec-klädsel.

Skulle säkert få ge 20 mellan på den också, och det känns absolut inte värt det.
Den enda som kan bedöma vad som känns rätt är du själv. Men oavsett så är 77kkr mycket pengar, det är lätt att bli "fartblind". Och med tanke på hur din nuvarande 320d är specad lär den vara otroligt attraktiv så länge milen hålls under 10kmil.

Du kan tex behålla din trevliga 320d i något år till, köpa en Rolexklocka för 50kkr och ändå ha 27kkr kvar att spendera på en trevlig semester till karibien med frugan (där du naturligtvis avslöjar dina planer om nästa bilbyte då en LCI E91 har blivit ännu billigare :-)
låter som en helt klart spekulär idé Kristoffer, tänk om man vore så smart o klok med alla sina bilbyten :-)
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Inte bara Autovåx som har svårt att höra av sig tydligen. Blev lovad av en säljare på Bavaria i STHLM på förmiddagen (ang en beg-bil) att han skulle höra av sig till mig under dagen.... Men inget samtal.

Skumt släkte det där!
Verdi
Lustigt nog var det lika för ett år sen när jag köpte min nuvarande bil. Jag ringde till Bilcentralen i Segeltorp på en lördag. Då svarade säljaren att han hade en kund och skulle ringa upp när han var klar.

Det hände inget och lördagen därpå skickade jag ett litet surt mail i vanlig ordning. Då ringde säljchefen upp och ville veta namn osv på säljaren jag hade pratat med. Tydligen hade de lite extrapersonal på helgerna.

Till slut fick jag, enligt vad jag tycker iaf, en riktigt bra deal på bilen som jag accepterade.

Hade jag varit säljare så hade jag legat i mer. Visst får de säkert många oseriösa kontakter och det är nog lätt att tänka att "om han är intresserad på riktigt hör han säkert av sig igen".

Nu kan jag dock ärligt säga att om säljaren bara varit lite mer på, och bland annat fixat en M-sportratt osv, så hade jag varit på väg hem från Karlstad med en 325dAT just nu...
Roffa1
Verdi: Besök gärna M-bilar i Eskilstuna, mkt trevlig och serviceinriktad personal. där kan du säkert pruta samt även få med dig en M-ratt på köpet;-)
Snacka med säljaren: Lars-Johan P. han värdesätter verkligen sina kunder.

De har dessutom mkt ofta ett stort utbud av intressanta beg E9X.
Verdi
Brukar inte M-bilar sätta fantasipriser på sina bilar?
Roffa1
Om du hittar ett intressant objekt, så lägger du ett rimligt bud. de brukar ej vara omöjliga;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.