AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
36.304

Värde 320d E90 -2008

Sida 2 av 4
Jag har precis bytt till en BMW performance ratt och det gick ej på 10´iaf. Tycker du ska stå på dig med ditt "bud". Han har ju tydligen haft bilen på annons sen 29 juni. Skinnet var väl svart? Den verkar vara Bluewater metallic exteriört. Har sålt en 335 Toruing -09 i juli med samma färg och inbytet en 320dT -09. Exteriöra färgen kan vara lite svår hos en del köpare som endast verkar vilja ha svart eller silver, men färgen är snygg tycker jag o relativt populär på nyare 3or. Svart skinn finner du nog i 8 av 10 bilar med skinn, så det får nog frugan leva med är jag rädd.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Svart skinn?

Är det inte denna bil som diskuteras?
Länk

Tycker det ser ut som en trevlig färgkombo.
sorry kikade på en annan som låg på 299 som hade svart skinn. Den hade många mil på mätaren isåfall. Tycker inte du ska ge mera än vad du har erbjudit iaf. Jag gillar också färgkombinationen.
Verdi
Jag gillar också färgerna skarpt. Skulle jag plocka ut en ny skulle det bli en bluewater helt klart. Borde fixa smuts hyfsat (bättre än svart iaf) och den är inte svintrist (silver, grå).

Frågan är om det inte skulle bli sadelbrunt skinn också om jag fick välja helt själv. Utseendemässigt är oyster snyggast men det känns opraktiskt. Svart är trist och grått/beige ännu tristare. Sadelbrun känns som en bra kompromiss.

Den andra på 299' är en privat säljare. Det blir för mycket strul. Den här har inte legat ute särskilt länge. Tyvärr.

Har försökt rättfärdiga det här för mig själv... Så här värderar jag fördelarna med den nya individuellt.

Ett år nyare bil, dock med ung samma miltal: 20'
LCI: 20'
Automat: 20'
Navi: 15'
Helläder: 5'
Touring: 10'
325 ist för 320: 15'

Totalt tycker jag alltså att det vore värt 105'.

Dock kostar den lite mer i värdeminskning, skatt, försäkring och förbrukning. Så det går väl på ett ut.
Ekonomiskt är det ingen vidare bra affär, differensen är för stor (varför tror du handlaren gör affär?). Din nuvarande har gått mer än 1000 mil kortare och är dessutom bränslesnålare.
Du glömmer också en viktig sak, du åker på skatten direkt på den nya bilen (har ni inte avtalat annat), såvida din inte också lämnas avställd.
Är har E91 LCI väsentliga förbättring jmf med pre-LCI?
Verdi
Nej, det kostar mig ca 20' extra per år har jag räknat med. Ökad förbrukning, högre skatt, högre försäkring, större värdetapp...

Det finns ju inga andra 325dAT LCI till salu under 350' i princip förutom några privatsäljare. Vill man dessutom ha en likvärdigt utrustad så går de på nästan 400'.

Ja, nån skatt tänker jag inte betala. Bra att du sa det. Tack.

Väsentliga förbättringar? Inte vad jag vet. Förutom utseendet och värdet av att "ha det senaste". Att ha en äldre version är väl inte hela världen men LCI:n är bra mycket snyggare.

Fast det är helheten som gör det.

Touring: Vi har lite delad vårdnad av en stor labradorhanne också som tycker om att bada och bli skitig. Inte kul när man ska skjutsa hem honom inne i bilen.

Automat: Jag tycker att den manuella lådan lirar dåligt med motorkaraktären. Det blir ofta lite ryckigt iväg från stillastående. Plus att man får motorstopp om man inte passar sig. Nu har jag vant mig men om frun ska ta körkort så är det inte den bästa bilen att övningsköra i (det är väl iofs inte idealiskt med automat heller.)

Navi: Använder nästan aldrig navigator men min externa TomTom har dels gamla kartor och dels trasig strömkabel och dålig sugpropp. Smågrejor men det skulle vara skönt med en integrerad.

Mer motor: Kan enligt uppgift få en mapp av Bluefin gratis om man byter bil inom ett år. Ska ge 257hk. Lider visserligen inte av några vibrationer av 4:an men somliga här snackar ju så varmt om den raka sexan så det skulle vara kul att prova.

Däck/fälg: Några av mina fälgar är ganska skavda och jag måste köpa nya sommardäck till våren. Antingen rekonda fälgarna eller köpa nya.

Helskinn. Har halvskinn nu och visst funkar det men helskinn är nåt annat. Känns exklusivare helt enkelt.
Riktigt snygg bil. Har du/ni tittat på bilen i verkligheten? För den sadelbruna läderklädseln ser ofta betydligt bättre ut i verkligheten än på bild.

Bor du i hus eller lägenhet? Jag må vara lite skadad, men dragkrok ser jag som ett av de mest användbara tillbehören en bil kan ha. Titt som tätt händer det att något ska inhandlas eller bytas ut och det krävs ett släp för att det som ska fraktas inte går in i bilen.

Tänkte lite på det du skrev beträffande att frun skulle ta körkort. Oavsett bil är mitt tips att köpa någon äldre bil för ett par tusenlappar till övningskörning. Det spelar inte så stor roll om hon skulle råka repa bilen eller köra emot hårda refuger, vilket lätt händer vid övningskörning.
Verdi
Vi bor i lägenhet. Dragkrok känns inte aktuellt. Har ändå inte någon släpvagn.

Nej, har inte tittat på den. Bor i Uppsala och bilen står i Karlstad. Men jag har kollat på några bluewater-bilar på jobbparkeringen och gillar färgen även i verkligheten.

Börjar få svår ångest. Både vill och inte vill. Känns inte helt bra att den har gått så långt även om jag vet att det inte spelar så stor roll i praktiken.

Har räknat ut att det kostar mig ca 1800:- i månaden extra jämfört med idag, inklusive allt från värdetapp, skatt, försäkring, kapitalkostnad... Är det värt det för LCI, touring, automat, navi, helläder...? Ja, säg det. Över 3 år så blir det 65 tusen. En del osäkerhet finns. T ex vilken av bilarna håller värdet bäst?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är alltid ekonomiskt kasst att göra nyare bilar. Gör det som känns bäst. Själv tycker jag att 5000kr i månaden för en bil man är nöjd med är billigare än 4000kr i månaden för en bil man inte vill ha. Att köpa en bil av ekonomiska skäl brukar bara innebära att man säljer den (med förlust) 6 månader senare.

-------
//Lövet
Jag hade bytt, det är klart värt merkostnaden, Touringen är helläcker, snygg färgkombination, bra motor, okej utrustningsnivå (allt under det denna har är snik).

Hmm klanta sig vid övningskörning? Är det vanligt? Jag kan inte påminna mig någon som lyckats med det, vid övningskörning är man mer försiktig än senare. Det är mycket roligare att köra med en schysst bil än något risigt vrak.

Stephan

Verdi
Låter löjligt men när frun säger att hon tycker att inredningen är skitful så påverkar det mig lite negativt också...

Men jag vet hur det brukar sluta när man får såna här tankar. Var inne på en automat redan för över ett år sen, men sen skulle det snålas.

Behöver ju inte de där 1800:- egentligen. Månadssparandet får väl minska från 20' till 18' i månaden helt enkelt. :)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Visa nu vem som bestämmer där hemma ;-)
Min personliga åsikt är att inredningen är jättefin, men färgen på bilen (baby blå) har jag svårt för.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Den är hur fin som helst !

6 cyl vs 4 cyl = Positivt.

Ny indbyggd navi vs lös Tomtom = Positivt.

Touring vs sedan = Positivt.

LCI vs icke-LCI = Positivt.

Allt i allt, väldigt positivt... :-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sadelbrunt är skitsnyggt. Vem är det som betalar bilen, du eller frun?

-------
//Lövet
Märkligt att en del har så svårt för Bluewater Metallic lacken. Jag hade ju den på min 335 Touring -09 som jag sålde i juli och fick en hel del intresenter som hoppade av, de skulle ha svart osv. Men fick den iaf sen till slut såld. Bytte senare under juli in en 320d Touring m-pkt -09 mot min andra bil och den hade förstås samma färg. Men konstigt nog så var den bilen "het" och jag sålde den mer eller mindre direkt efter 10 dagar och inte en kommentar om färgen. Den är ju ändå en av de vanligare på nyare 3-serier. Den var himla praktisk i vintras. Väldigt mycket bättre än svart och andra mörka färger och ändå inte den vanliga silver som så många andra kör. Tycker också det skinnet är snyggt. Jag hade iofs oyster/svart i min 335-a, det var ännu läckrare. Du får ju rätt mycket mera bil genom att byta upp dig till en 325d, dessutom Touring som är så mkt mera praktisk än Sedan, sen Automat som jag anser att det skall vara på en diesel (med 320d o liknande så får man ofta lite ryckig start o många får som du skriver motorstopp ex vis om man gör en u-sväng i en korsning är det skitlätt) navi och skinn är ju mera smaksak och lite olika hur man prioriterar, är väl värt cirka 15´tillsammans på beg marknaden men framförallt mkt lättare att sälja bilen senare. Faceliftet gör att behovet av M-pkt blir avsevärt mindre. Utseendet lyfts med nya huven mm. Också en smaksak förstås men du får en skön dieselsexa och kommer nog trivas bra i den bilen. Synd den hade tämligen höga mil bara, inte mycket kvar på fri service ex. vis. Se till den är servad iaf. Sålde min 320d Touring -09 med M-paket men annars bara vanliga paketen och ingen navi eller skinn, 2300 mil för 299 nu i augusti.
Verdi
Jag betalar. :)

Vi får se. Blev lite trött när han påstod att det skulle kosta 10 tusen att byta ratt. Jag måste ha M-sportratt nämligen.

En performance-ratt kostar 7000:-, men jag föredrar nog M-sportratten ändå. Skiter i vad deras vanliga utpris för ratt + jobb är. Det som är intressant är ju deras interna kostnad, som ju borde vara avsevärt mindre.
Jag fick betala cirka tusenlappen på BMW för att få ratten bytt, tillkommer själva ratten
Verdi
Jo, men nu känns det som att de borde kunna byta ratten till självkostnadspris. Iaf om de vill ha bilen såld. Ser ingen anledning att de ska göra vinst på det. Vinsten på bilen borde räcka som morot.
Verdi
Fick inget samtal idag. Har velat fram och tillbaka men hade han ringt så hade jag nog slagit till. Men han kanske inte vill?

Nåja, jag har inte bråttom och den där bilen lär väl inte springa iväg i första taget heller. Nu får jag tänka över saken i lugn och ro över helgen.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Tänk att "samma" bil kan ge så olika intryck:

Länk

Länk

Summan av kardemumman: Man ska fan inte snåla på utrustningen! :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.