|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Heltsonika: Lol dagens skratt. | |
|
heltsonika: Säga vad man vill om gruppvåldtäkter oxå, men 5 av 6 är för det i en sådan handling. :) BMW M-POWER |
|
| GINO: Hahaha! Exakt den undersökningen fick jag höra av min kamrat här om dagen =) | |
|
Garage hjälper inte. Blev av med mina hjul mitt på dagen i Globen Shopping. Trots att larmet gick på bilen och det fanns vittnen, så lyckades dom komma undan. Pundare! |
|
|
PS. Det var förra veckan. |
|
|
Jag hade aldrig ingripit om jag sett några stjäla saker från en bil. Risken är stor att själv bli skadad, går aldrig veta om personerna bär vapen på sig. Däremot hade jag kunnat tänka mig att tillkalla polis om jag varit tvärsäker på att det rört sig om en stöld/inbrott. |
|
| Precis, vem riskerar sitt liv för ett par fälgar? Dom absolut farligaste personerna är dom som inte har något att förlora. Pundare skiter i om dom torskar för stöld, misshandel eller whatever brott. | |
|
Alltså, jag menade att tjuvarna var pundare. Blev nog lite syftningsfel... |
|
| Man behöver inte ingripa utan observera och kontakta polisen... | |
|
Och gärna filma/fotografera med mobilen. Vittnen är inte jättehögt rankade hos polisen eftersom vittnen ofta kommer ihåg fel och lägger in sina egna tolkningar och värderingar i berättelsen. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Kan bara varna andra för att parkera fina bilar i Globen Shopping. När jag stod o väntade på lånehjul kom 10-20 personer fram o berättade sina historier om vad dom blivit av med i garaget. Ställ ingen bil du är rädd om där säger jag bara. |
|
|
Är ju jävla trist att bli av med sina fälgar, eller andra saker med, och jag har själv drabbats 3 gånger... Men att det i ett garage som Globen skulle förekomma så mycket är ju ytterst märkligt då det väl är kameraövervakat? Inte för att det stoppar allt men den vanliga pundaren borde bli avskräckt tycker man?! Eller sitter kamerorna där för syns skull? Niklas Fransosen |
|
|
Tror inte att kameror vid ut/infart hjälper faktiskt eftersom samhällets bottenskikt ser till att förstöra dessa. Enda som skulle hjälpa är mer vakter men den kostnaden lär dom inte ta förrän folk slutar åka till centrumet pga man inte vågar parkera bilen där. Tror och hoppas att det är åt det håller vi redan är påväg. Extra surt också är att polisen inte tar ett smack allvarligt på den här typen av brott. I mitt fall skickade dom inte ens ut en bil trots att: 1. Det fanns vittnen som såg killarna+bilen dom drog iväg med 2. Det fanns en domkraft kvar dom inte hann få med sig. Säkert full med fingeravtryck. 3. Värdet på hjulen var a 60K. Dvs ingen liten stöld i mina ögon. 4. Det kan finnas kamerabevis ... så om dom inte orkar skicka ut patrull för detta, då ska man inte räkna med någon hjälp alls från polisen när man blir bestulen. |
|
|
Vid något tillfälle har det talats om kameror i parkeringsgarage och i det P-hus som då var på tapeten fanns det mycket riktigt gott om kameror och skyltar som informerade om att här finns det minsann kameror. Det var bara en hake - kamerorna användes uteslutande för att identifiera problem i garaget av sådan art som störde flödet, exempelvis gravt felparkerade bilar eller andra liknande problem. Att stävja stölder, skadegörelse och annat var absolut inte syftet... |
|
|
blir lika glad varje gång jag läser sånt här... ...ja att jag inte bor i fjollträsk. dags för extrema åtgärder? modifiera om grejerna så att det inte går att få bort. kanske typ rakblad på insidan av fälgarna? går nog att vara riktigt kreativ om man vill. |
|
| ett tips kanske kan vara att försöka få bilen skriven på någon annan adress? så att de inte hittar den? | |
|
Har också funderat i banorna kring hur man kan få till ett självförsvar på bilen. En grej skulle ju kanske kunna vara att man gör hela bilen (inkl fälgar) strömförande när larmet går? Kanske med en viss fördröjning så att man inte själv råkar illa ut. Men tänk om man kunde koppla på en transformator som gör 12V->1000V och kopplar det till karossen vid larm... borde nästan gå att genomföra? |
|
|
Det var kamerorna inne i garaget som jag syftade till, tragiskt att dom då inte används vid ett brott som polisen då lika tragiskt inte ens ids åka ut till när det uppenbart finns en chans till att fa fast buset. Någon hade säkert fått bild på eller mindes bilens regnummer. Men nej fan, det är enklare att ta fast några som har lite bråttom hem till middagen lite längre söderut på Nynäsvägen... Tror att om man förbättrar bilens stöldskydd så som beskrivet ovan kommer man som bilägare att åka dit för att man skadat tjuven och få ett värre straff än tjuven. Niklas Fransosen |
|
|
@bmwrockar: Länk Fast vore det inte bättre att göra klart för regering och riksdag att så där kan ni inte ha det? Dvs att tjuvar inte kan få hålla på och härja helt fritt vad det verkar? För en annorstädes boende låter det ju som rena Bagdad att tjuvar kan stjäla bildelar som de behagar på parkeringen i ett stort köpcenter i landets huvudstad! Jag har svårt att komma på något annat västligt land där detta vore ens tänkbart med liknande omständigheter - heller inte ett polisväsende som lika uttalat inte bryr sig. Jag förmodar att i grunden så är orsaken till detta att samhället skall omdanas till att medborgarna skall lära sig att (attraktiv) privat egendom är fult och till slut ge upp... --- CO2 - förträffligt i läsken |
|
|
Ja idag ringde dom från polisen o sa att utredningen läggs ner pga resursbrist. Problemet är dock att det inte varit någon utredning, så det kan inte ha varit speciellt svårt. Att polisen inte har tid med "småbrott" leder ju till ökad brottslighet i sig, eftersom det är något man kan göra helt riskfritt när polisen inte bryr sig. Nu börjar jag förstå varför det förekommer medborgargarden i inbrottsdrabbade villaområden... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.