|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett problem med min 530i E39 -02 sedan original m-sport fjädring. Den är väldigt känslig för sidvind och spår i vägen. Det känns som om bakvagnen flexar för hela bilen börjar svänga och den kan lätt göra ett filbyte om man inte är beredd och parerar. Fälgarna är original m-sport 17-tums med michelin pilot sport 2 runt hela, 235/45-17 fram, 265/40-17 bak. Jag vet att bredden bak ska vara 255/40-17 men den var likadan när jag hade det. Och för att inte prata om när jag kör med vinterhjulen med original-dimensionen 225/55-16 både fram och bak, då är den ännu värre. Någon mer än jag som har upplevt denna glädjedödande upplevelse? | |
|
Finns nåt som heter silentblock i bakvagnen. Byt dom. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Ganska ovanligt med rejält glappa silentblock på E39 men kolla det samt bärarmsbussningarna bak. Annars kan det vara toe-inställningen i framvagnen. |
|
|
Hej! jag är också intresserad av en lösning på detta problem. jag har en 540-99 med standard fjädring.Hjulen är 18tum 265 bak 235 fram på alpina fälgar däcken är bridgestone.Min är väldigt spårkänslig men känner inte vinden så mycket. Har dock bytt silent blocken och ett par bussningar fram på tryckstagen motsvarar nog dragstagen på 530. Bytte till nya däck bak men bilen blev nästan värre. De gamla var konkavt slitna och något mer slitna på insidorna. Läste i TIS att man kunde justera hjulen i fram och bakvagn mot ena tolerans värdet med dessa problem. Har någon provat det? |
|
|
235/40 fram 265/35 bak på 18" fälgar med M-Paket Känner inte alls igen det du skriver om sidvind och spårkänslig, visst om vägen har 2 hjulspår som sjunkit kan man känna lite i ratten, har haft andra bilar som jag fått kramphålla i ratten pga spårkänslig men bmw,n är jag förvånad med breda däck att den går så bra som den gör............. Vart nyfiken på vad silentblock är för något ? |
|
|
Slitna framdäck har fått min bil att bete sig som TS beskriver. Så fort jag lade på nya framdäck försvann det. Har hänt två gånger. När jag bytt bakdäcken har bilen "ormat" sig första 50 milen sen har det funkat perfekt. |
|
|
Silentblocken är fyra gummifästen på e39 som hela bakvagnen är fästade mot karossen med. Är dom dåliga kan man få lite extra styrning från bakvagnen. redpower Vad kör du med för däck? |
|
|
Ok Däcken är Falken FK 452, är väl ett mellanpris däck men helt ok. Fram har jag ca 5mm kvar och bak ca 3mm. Antar att om man köper dyrare kvalitets däck och får mer gummi fram så blir det ännu bättre ? Men min bil känns bra med Falken och jag har inga klonkljud varken bak eller fram men har märkt nu att i ca 120 km/h så finns vissa vibrationer men inte jämt ????? Lite konstigt att man reagerar på skit saker som knakande dörrar som är pga av silikon,använde fel smörja till gummilisterma, åtgärdat det nu, lite vibrationer etc, åkte volvo S70 97,a i 10 år och inget av sånt hördes.......undra varför.........hehe :-) kanske lite skillnad på bil ? Nu kan vi prata inne i bilen fast vi har lite högre snittfart.................... |
|
| Tror inte att däcken har så mycket att göra med saken i mitt fall då jag köpte bilen med väldigt slitna michelin ps2 bakdäck och den betedde sig likadant då oxå. Satte sen på nya i början av denna sommaren och det blev ingen skillnad. Har läst att silentblocken är ett känt fel på touring-modellerna men trodde inte det var lika vanligt på sedan-modellerna men jag undrar om jag inte ska ge det ett försök. Ska byta dom och se vad som händer. Återkommer med reslutat när detta är gjort! | |
|
Ja måste säga min 530 touring går som på räls, 235or fram å 265or bak, M chassi å så stitter de gula koni dämpare fram... Den går riktigt bra efter vägen.. |
|
| minuzed Troligen är det silentblocken på din. Mina var inte så dåliga.Två var lite spruckna i gummit. Men bilen gick lite stadigare efter bytet men ej riktigt bra.Dock gick min bättre med vinter däcken med samma dimension som dina. Min är lite otäck. Körde en kort sträcka lite över 200km/h för att testa sedan när jag släppte på gasen så gick bilen som ett atomdrag efter vägen så nåt är på tok. | |
| Burken66: Okej ja jag har kollat dom medan jag hissat bilen i karossen och jag vet inte hur stort spel där ska vara men när bilen står på hjulen så vilar gummina mot den undre plattan. Slår på ca 5-8mm när man lyfter bilen i karossen. Hur såg dina ut före och/eller efter bytet? | |
|
Har kört totalt 13.000 mil med tre olika E39 (en sedan och två touring) alla med sportchassi och har aldrig upplevt något spårighet och inte speciellt mycket vindkänslighet och då bor jag ändå i Skåne med öppna landskap och ständig vind. Har kört med däck Falken och Bridgestone RE050 i 235/45-17, Hankook V104 och Dunlop Sportmaxx i 235/40-18, Michelin PS2 och GY F1 Assym i 245/40-18 samt Kumho KU19 i 275/35-18. Utöver detta några olika vinterdäck. Har samtidigt som jag haft E39:orna också haft andra bilar och desa har alltig varit både mer spår- och vindkänsliga. ___ //Ulf |
|
|
Ja kör bara med Hankook däck å kör gode fort och aktivt, å ja kan då säga att de däcken är då inget problem. Med vinterdäcken kan ja säga att ja känner att den blir lite svajig, men då är ju inte de däcken gjorda för att gå riktigt fort heller... / Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.