AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.660

Är dubbelkopllingslådor verkligen framtiden?

Har läst en hel del om ZF:s nya automatlåda som sitter i bland annat nya 5-serien och ju mer jag läser desto mer undrar jag om man verkligen behöver dubbelkopplingslådor i standardbilar. ZF:s nya låda använder bara momentomvandlaren vid start. Den går in i lockup så snart den kan (från 1000 varv) och vad jag förstår så sker alla växlingar med låst momentomvandlare.
Den kan dessutom växla direkt från 8:an till 2:an utan att landa på mellanliggande
växlar. Fördelen med Dubbelkopplingslådor är ju i huvudsak växlingstiden. ZF:s låda växlar upp på 200ms att jämföra med 8ms för en DSG-låda. I vardagslag så är dock nog 200ms tillräckligt snabbt. Sen kan ju en DSG i stort sett inte hoppa över växlar. Kör man på 7:an och ska ner till 3:an (vid kickdown t.ex), så måste man mellanlanda på 6:an först, eftersp, 7:an och 3:an styrs av samma koppling. I en automat med planetväxlar kan detta genomföras som en växling.
Vidare kan ju inte en DSG ge samma skjuts i starten som en momentomvandlare. Den kan ju bara slira på kopplingen, precis som man gör i en vanlig manuell.
Den stora nackdelen med DSG-lådor är dock att det är relativt ny teknik som fortfarande verkar ha en hel del barnsjukdomar, medan momentomvandlare med lockup och planetväxlar är en väl beprövad teknik.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Vi lånade en Golf R i helgen och det stämmer helt det du säger att starten är otroligt seg.
Tar en evighet innan bilen sticker i väg.

//Stefan

Mina bilar:Länk
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Långsammare? Njä: Länk

-------
//Lövet
Delar din uppfattning, bmw newbie.
Momentomvandlaren är helt överlägsen vid start från stillastående. Tror vi kommer att få se momentomvandlaren framförallt i lyxbilar där komforten prioriteras högt.

mvh/ Anders
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Problemet var att jag tryckte gasen i botten och då tog det en evighet innan turbon byggde upp laddtrycket. Jag skulle naturligtvis gjort som i filmen.

Men jag tycker ändå att en maffig diesel bör ha en konventionell automatlåda dock en snabb sådan, den som sitter i nya femman.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.