|
|
|
|---|---|
|
Har läst en hel del om ZF:s nya automatlåda som sitter i bland annat nya 5-serien och ju mer jag läser desto mer undrar jag om man verkligen behöver dubbelkopplingslådor i standardbilar. ZF:s nya låda använder bara momentomvandlaren vid start. Den går in i lockup så snart den kan (från 1000 varv) och vad jag förstår så sker alla växlingar med låst momentomvandlare. Den kan dessutom växla direkt från 8:an till 2:an utan att landa på mellanliggande växlar. Fördelen med Dubbelkopplingslådor är ju i huvudsak växlingstiden. ZF:s låda växlar upp på 200ms att jämföra med 8ms för en DSG-låda. I vardagslag så är dock nog 200ms tillräckligt snabbt. Sen kan ju en DSG i stort sett inte hoppa över växlar. Kör man på 7:an och ska ner till 3:an (vid kickdown t.ex), så måste man mellanlanda på 6:an först, eftersp, 7:an och 3:an styrs av samma koppling. I en automat med planetväxlar kan detta genomföras som en växling. Vidare kan ju inte en DSG ge samma skjuts i starten som en momentomvandlare. Den kan ju bara slira på kopplingen, precis som man gör i en vanlig manuell. Den stora nackdelen med DSG-lådor är dock att det är relativt ny teknik som fortfarande verkar ha en hel del barnsjukdomar, medan momentomvandlare med lockup och planetväxlar är en väl beprövad teknik. | |
|
Vi lånade en Golf R i helgen och det stämmer helt det du säger att starten är otroligt seg. Tar en evighet innan bilen sticker i väg. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Långsammare? Njä: Länk ------- //Lövet |
|
|
Delar din uppfattning, bmw newbie. Momentomvandlaren är helt överlägsen vid start från stillastående. Tror vi kommer att få se momentomvandlaren framförallt i lyxbilar där komforten prioriteras högt. mvh/ Anders |
|
|
Problemet var att jag tryckte gasen i botten och då tog det en evighet innan turbon byggde upp laddtrycket. Jag skulle naturligtvis gjort som i filmen. Men jag tycker ändå att en maffig diesel bör ha en konventionell automatlåda dock en snabb sådan, den som sitter i nya femman. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.