AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.742

Servotronic på E 89 - någon som provat?

Funderar just nu på en ny Z4 E 89 och tycker att den elektriska servostyrningen fungerar utmärkt. I broschyren är man lite otydlig när det gäller tanken bakom servotronic som tillval. Vore kul att veta om någon har praktisk erfarenhet av servotronic.

Ytterligare en fråga, kan man komfortöppna och komfortstänga taket med fjärren på E 89an? På min E 85a gick det bara att öppna taket med fjärren.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Har servotronic på min E89 och har haft det på det tre andra BMW-bilar också.
Störst skillnad märks vid parkeringsmanöver och i låg hastighet då bilen är extremt lättstyrd, vid högre hastigheter vet jag inte om jag upplever effekten så stor även om det ska ge högre styrprecision och mer direktkontakt.
För egen del är det parkeringsegenskaperna jag kryssar i tillbehöret för.

I kombination med tillbehöret Comfort Access kan du styra taket med fjärren. Finns även något inlägg här om alternativ på eftermarknaden till detta.
Servotronic inte längre elektrisk i den här versionen eller?

Har du några däckstips för E89an? Den 35i jag provat hade 225/40 R 18 fram och 255/35 R 18 bak vilket gav mycket däcksljud med taket uppfällt. Det var alltså inte vindljudet vad jag kommer ihåg som gjorde att den inte närmade sig i en täckt bil ljudmässigt. Jag nöjer mig nog med en 23i med 17" vilket borde bli lite långfärdsvänligare ljudmässigt.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jo den torde vara elektroniskt styrd.

Har själv 225/45 17 och Bridgestone på sommardäcken samt även 225/45 Bridgestone och friktionsdäck för vinterkörning fina dagar.

Valde att inte gå upp i storlek då jag mer landsvägscruisar och ville ha lite bättre ljudkomfort.
Det är dock fortfarande en hel del däcksljud som finns kvar men jag tror att största boven är att det är Runflatdäck. Vore intressant att pröva vanliga däck och jämföra.
Du har nog helt rätt, det tystaste vanliga däcket (Continental enl vissa) borde göra skillnad. Vår E90 beställde jag med Michelin Primacy (ej run flat) och bilen fick ett helt annat uppträdande, dock är detta däck kanske inte det allra tystaste.

Man kan ju diskutera hur tyst en sportbil behöver vara, men själva idén med det hårda taket är ju att få mer ombonad komfort på en öppen bil och jag upplevde att just vägljudet på E89an var det som "störde mest". Vägljud verkar vara ett generellt problem idag, även nya F10an dras med vissa däcksljud men då talar vi ju om en extremt tyst bil i sig.

En detalj - saknar E89 dimljus fram?

Vilken motor har du, räcker 23i?
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Ja E89 har inga dimljus fram. Och kan inte påstå att jag saknar dom.

Jag har 23i motorn i min bil och den räcker väl egentligen om man ska vara ärlig. Men skulle jag välja med hjärtat blev det 30i då jag saknar det extra vridet och kraften som den lite större motorn ger.

Men nu har jag min bil som tjänstebil och då finns det vissa ekonomiska ramar att hålla sig till och jag tyckte att utrustningsnivån för en komfortabel roadster avsedd för landsvägscruising blev för låg om jag valde den större motorn.
Jag håller helt med dig angående dimljus, dessa är lätta att undvara!

Det låter intressant med friktionsdäcken, blir dessa tystare än sommardäcken?

Jag tror jag satsar på icke-RFTdäck av de skäl du anger, det är en alldeles för fin bil för att bara åka korta sträckor med.

När det gäller motorn är jag van vid 2,5Si vilken är lika snabb som 23i om man väljer den manuella varianten. Med Steptronic tappar dock 23i lite mot 2,5Si (0,4sek), men blir å andra sidan snålare än både 2,5Si aut. och, lite otippat, 23i manuell. Man har tydligen programmerat steptronic 23i för att ge lägre förbrukning och CO värden.

Inför framtiden kan det vara taktiskt att inte ta till för stor motor i E89an, när den är "halvgammal" kommer andra utsläppsvärden att gälla och detta kan påverka andrahandsvädet negativt om den framstår som alltför "smutsig". Tillägget för de större motorerna tyder som vanligt på att BMW har större vinstmarginal på dessa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.