AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.387

Däckdimension till M5 E34 Throwing Star

Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Hej!

Funderar lite på optimala däck till M5 Throwing Star 17"-fälgarna 8" fram och 9" bak. Om jag minns korrekt så är 235/45 resp 255/40 standard till dessa. Dock så fanns en understyrningstendens och när -95:an kom med 18" fälgarna som också var 8" fram och 9" bak så sattes 245/40-däck runt om för att minska understyrningstendensen. Man använde alltså lika breda däck fram och bak även om fälgbredden skilde med 1"

Pga av detta så går jag i tankarna att sätta på 245/45 däck runt om till 17" Throwing Star.

Vad tror ni om resonemanget?

/Daniel
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tankar kan man ju ha ;)

Jo, det blir ju inte riktigt lika bra ur "trottoarskadesynpunkt" att ha "bara" 245:or på 9'' fälg...tror jag..

Jag hade 235:or ett tag på mina 9'' breda bakfälgar och det blev som så att man ständigt var på sin vakt mot att stöta till fälgen på t.ex trottoarkanter el. dyl..
Visst, 245:orna är ju en halv centimeter till på vardera sidan(ca, beroende på fabrikat osv) som kanske gör att det blir lite bättre odds mot att skrapa fälgarna, men riktigt helt optimalt skydd blir det ju inte om du inte hittar något däck som kanske just har skrapskydd inbyggt s.a.s...

Jag har nu 255/40-17 däck på mina 9''(Nokian NRY), inte "jättemycket marginal" från trottoarskador nu heller..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ska tillägga att bilen går mycket bättre nu sedan bytet från 235->255 däcken...
Vinglade en del med 235:orna.
Huruvida andra egenskaper vart bättre eller sämre har jag inte testat dess mera.

Men>>>> Bättre grepp bak har jag iaf och det blir iofs i slutändan lite understyrningstendenser om man "ligger på rejält" :)

Nu hade jag också Nankang däcken bak och nu kvalitetsdäcken Nokian vilket gör sitt till..
Har satt Nankangen fram som "nödlösning" tills dom är utslitna och jag kan byta till "riktiga" däck där också(är för snål att byta ut dessa med så mycket mönster kvar som jag har)..

Mvh Janne.
Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Ja, kantstötningsrisken kan nog bli lite störig, speciellt bak, hmm. Är nog en bra idé att försöka hitta däck med skrapskydd, speciellt eftersom jag ofta fickparkerar. Förmodligen är det nog svårt för din del att veta vad som gjorde störst skillnad, däckdimensionen eller modellen. Min gissning är att i ditt fall så var det nog den bättre modellen som gjorde susen och den ökade understyrningen bidras nog av de "dåliga" framdäcken?

Är det till 523:an du har de däcken?

/Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.