|
|
|
|---|---|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Hej på er. Som ni kanske vet, har man lagt på en ny skatt som krånglar till det med röd(export-Zoll) skyltar.. Roliga var att jag var till Finanzamt och fick min summa, till banken och betala de 16 Euro som man ville ha. Plus 6 för att göra betalningen. Idag, 1 månad efter får jag ett brev från tyska Finanzamt, att jag ska betala 38 Euro till.. Spännande.. Så nu ska det bli spännande se, som tur har jag kvitto, samt frökens telefon nummer och hennes anteckningar på vad jag skulle betala kvar (jag spar allt, jag till hör dem som det brukar strula för).. Någon som fått brev från Finanzamt ang kfz-Steuer? |
|
Fått detta brev också... Har också betalat, dock löste handlaren detta åt mig då det blev enklare att betala till honom och att han skötte inbetalningen. Pga detta så fick jag aldrig med mig kvittot, jag trodde inte att jag skulle ha användning för det men där gick jag bet uppenbarligen... Hur gick det för dig Jörgen? Fått någon påminnelse eller dylikt? Eller hörde du av dig och meddelade att du redan betalt? |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
jag betalade bara.. |
|
Fick också ett brev häromdagen från Finanzamt med beloppet 27€. I mitt fall var det ju handlaren som ordnade med skyltar så detta hade jag ingen aning om. Lite spännande är det då det står följande på lappen också: Die mit * gekennzeichneten Beträge werden bei Fälligkeit per Lastschrift von dem Konto von Autohaus Richter, Nummer xxxx bei Spk Hochfranken eingezogen. Detta översätter jag till ungefär...Beloppet markerat med * kommer att debiteras Autohaus Richters konto xxxx i Spk Hochfranken (deras bank). Ska man bara avvakta och se om det kommer något mer brev? Det kan ju komma en påminnelse från Finanzamt eller ett brev från handlaren om dom fått stå för detta. Sen är ju frågan om dom bråkar om 27€ när man köpt en bil för över 30.000€? ___ //Ulf |
|
|
Programmer: Stod samma sak på mitt brev, alltså att beloppet kommer att debiteras handlaren. Jag har ju redan erlagt summan till handlaren så att han skulle lösa detta. Därav min förvåning när jag fick brevet. Testar att avvakta, får jag en påminnelse så betalar jag direkt... |
|
|
Förfallodagen på min räkning var 3 juni så det lär ju ta ett tag innan man få veta hur det går. I mitt fall så tror jag inte att jag betalt något till handlaren. Jag fick ett kvitto på de olika delarna som hade att göra med anskaffandet av de röda skyltarna men där var inte detta angivet. ___ //Ulf |
|
|
Fick också detta brev men jag förstod det som att det innebar en förlängning av exportförsäkringen i ytterligare ca 2 veckor? 38 euro var summan. I mitt fall gick försäkringen ut den 11 mars och i brevet stod det ett datumintervall i stil med 12 mars till 24 mars. Har inte betalat in något eller hört något sedan dess. |
|
|
Zed82: Brevet handlar ju om en skatt (steuer) som ska betalas så det bör inte ha något med din försäkring att göra. Är avsändaren typ Finanzamt xxx på ditt brev också? Datumen som står i mitt brev är de datum skyltarna gällde 17/3 - 31/3. ___ //Ulf |
|
|
Fick också hem detta brev idag. Min var på 16€ är det bara att betala detta? Någon som vet vad det är för skatt ? |
|
|
Det är en form av vägskatt för den tid skyltarna gäller men då minsta tid den debiteras är 1 månad så får man betala för längre tid än skyltarna gäller. ___ //Ulf |
|
| OM jag inte betalar, kommer de då dra pengarna av kontot som står på fakturan? Kontot tillhör ju bilfirman jag handlade av. | |
|
ekdahl: jag har samma sak på min räkning och kommer att avvakta och se om det kommer en påminnelse eller om handlaren hör av sig eller om det inte händer något alls. ___ //Ulf |
|
| Programmer: När går din räkning ut? Mailade även till försäljaren och frågade vad det var så får se vad han säger. | |
![]() 2.226 530d G31
Ni köper bilar för flera hundra tusen, och funderar på låta bli betala en avgift på 150 kr. Detta är en skatt av Finanzamt. Ponera att nästa bil ni köper bil, kanske ni står en fredag och inte får ut skyltarn för ni ej betlat detta, och då får ni åka till Finanzamt som stäng för helgen, så har ni 3 hotel nätter i tyskland innan de öppnar igen. |
|
I mitt fall så kom jag överens med handlarn att han skulle stå för skyltarna, så är mer en princip sak att han ska betala. Sen att räkningen är 1 promile av vad man köper bilen för är en annan sak. |
|
|
Jörgen: jag förstår din poäng och jag skriver inte att jag tänker låta skulden vara obetald. Får jag en påminnelse så betalar jag. När handlaren tagit på sig att ordna allt med registreringen och inte informerat om att någon skatt tillkommer så får dem gärna stå för detta. Man betalar ju redan mycket för saker som inte utnyttjas. Köper skyltar för 14 dagar och måste köpa till försäkring trots att jag redan har en svensk försäkring. Får betala 1 månads skatt för en skylt som gäller i 14 dagar trots att jag enbart kör 8 timmar i Tyskland. Visst är det småpengar i det stora hela men när det gäller detta är det i första hand intressant att se vad som händer... ___ //Ulf |
|
![]() 2.226 530d G31
Programmer: jag håller med dig, man kör inte med än 8 h, men det är deras regelverk. Bara infinna sig i det... Tycker inte det är så kul köpa ett Papper för 3000 kr nu heller, när jag tagit hem en bil från Japan. Men så är det. Sedan är ju bilhandlarna i Tyskland inte dumma, de vet att det är du som är skattskyldig, och inte de. |
|
Fick det här fina svaret från handlarn nyss ;). That is only a information that they take from my bank 16 € for the tax for the red plates. You have to do nothing!!! |
|
|
Jag köpte bil privat förra sommaren och åkte själv till finanzamt och fick en räkning på skatten. Åkte sedan till Sparkasse och betala den Ändå fick jag brevet Verkar som dom inte registrerat min betalning på något sätt Orkade inte bråka med dom men har kvar kvittot som bevis ifall någon skulle bråka Det är snart ett år sen nu och inget har hänt sen dess |
|
![]() 2.226 530d G31
Frågan är vad som händer nästa gång du köper bil |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.