AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.134

Är det någon mer än jag som har problem med kopplingen

Ha
1
Harley D
BMW X1 -10
BMW 330 cab -00
Har nu kört 850mil med min X1, den har från början varit "kinkig" när man släpper upp kopplingen från ettan till tvåan och från tvåan till trean. Parerar man inte 100% kopling/gas så hoppar bilen iväg eller så stannar den. Jag har bokat tid på BMW verkstad för detta. Tyvärr är detta fenomen inte konsekvent så jag har inga stora förhoppningar att de ska lösa problemet. Därför undrar jag om det finns fler BMW ägare som känner igen detta problem.

si
4
sirdavidsson
BMW 520dA Touring -13
Jag har haft problem med kopplingen, men inte liknande de du har. Dag 2 efter jag hämtat ut min nya bil i september i år så började min koppling klonka högt och tydligt när jag släppte upp den. Detta ljud kom och gick och givetvis när jag skulle visa verkstan så försvann det. Verkstads personalen var extremt otrevlig och menade på att jag "letade fel och var fixerad". Detta ljud har nu mer och mer upphört och jag är glad så länge det är tyst.
Vet inte om det kan kallas "klonk"

Dock upplevde jag ett underligt, dunsande ljud när jag släppte upp kopplingen. Hade samma på min E91:a tidigare. Så det var i mitt fall lättlöst.

Det berodde på att gummimattan ligger lite för långt upp mot pedalstället, så när kopplingen trampas ner och sedan upp så följer gummimattan med en bit och dunsar tillbaka. Detta hände inte varje gång och var mycket frustrerande till det att jag kom på det. :-)

Pa
6
Papa
318d Touring -10
Bones: Jag har också märkt det. Man drar tillbaka mattan lite så går det bättre. Problemet är att efter ett tag är det likadant igen. Kardborrarna som håller fast mattan är ju alldeles för klena. Mycket irriterande!
På min bil kändes lite konstigt(kopplingen)i början,men sen släpte mer och mer......nu är det riktigt bra,bilen rullat 2000mil nu.
Kopplingen är lite "kärv" i början. Tycker att den börjar bli bättre och mer lättdoserad nu efter ett par hundra mil!

Papa - ja, lite irriterande att den glider trots kardborrbanden. Men min har hållit sig stilla nu.
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
De finns en känd mjukvaruuppdatering hos bmw för detta!!! Ja de e sant! Man ökar motorns vridmoment vid startögonblicket vilket medför ett mjukare kopplingsingrepp. Prata med era handlare så löser dom detta om dom har nån koll annars ber du dom kolla i puman!
di
93
dieselking
X3 3.0d -04
X1 sdrive18d -10
Min X1:as koppling "vibrerar" nar jag slapper kopplingspedalen med ettans vaxel inkopplad vid stillastaende start...Lite skumt...Hander bara ibland men vet ej under vilka omstandigheter...
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
95% blir bra med mjukvaruuppdat. resterande är de nog bara kopplingsbyte som gäller
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.