|
|
|
|---|---|
Rob74 |
Är det värt att åka in till BMW och få den senaste mjukvaran (om man inte har den, hur kolla?)? Är inte riktigt nöjd med helljusass. som jag tycker slår på alldeles för långsamt efter möte, soppaförbrukningen diffar på 0,5-0,6 dl mot verklig förbrukning, hastighetsmätaren visar lite väl hög fart jämfört med GPS. Jag har alltså en 325d -07. /Robban |
| Vad har du för däck och fälgar på bilen? Dessa faktorer påverkar hastighetsmätaren korrekthet. | |
Rob74 |
M-paket, fram 225/45 17 och bak 255/40 17 tror jag det är. Tycker ju ändå att en bil som kommer utrustad från fabrik med dessa hjul/paket borde vara kalibrerad för dem också. |
| Tänk på att de tar 3500kr för en mjukvaruuppdatering. Fråga dem om de kan kolla i din bils "journal" när den uppdaterats och vad som finns att uppdatera med senaste mjukvaran. De berättade för mig att inget som hade med de felet vi öletade efter fanns i nya mjukvaran efter arbetet utförts, det är INTE ok tycker jag och vägrar betala. Sånt ska de ha koll på. | |
|
Har fått tips och råd om att inte uppdatera mjukvaran om det inte är allra nödvändigt!! Uppdaterad mjukvara kan slå ut andra komponenter som inte uppfattar uppdateringen och på så sätt indikera fel ex. airbagen lyser ur funktion, batteriet visar dålig spänning, fönsterhissarna visar elfel etc..... Detta gäller alla BMW modeller inkl E90 |
|
|
Enligt Förenade bil i Malmö kan inte en uppdatering ge sådana fel. Det du kanske tänker på är att vissa el-komponenter kan kräva att man byter ytterligare komponenter för att vissa funktioner inte ska försvinna. De nya komponenterna är inte alltid 100% kompatibla med de äldre komponenterna. |
|
|
Det stämmer delvis MaCKaN_86, det kan kräva ytterliggare onödiga byten av el-komponenter efter en uppdatering av mjukvaran som man får betala för utöver dom 3500:- Och jag har själv varit på Förenade Bil i Fosie, Malmö där dom insisterade på att uppdatera mjukvaran på min bil (var inlämnad för lagning av fönster-elhiss). När jag frågade dom vad händer om jag inte uppdaterar mjukvaran då sa dom att inget händer men det är ändå bra att uppdatera, alltså dom tjänar 3500:- för ingenting! |
|
|
Förresten MaCKaN_86 ring Theanders i Lund och hör med dom va dom tycker om uppdatering av mjukvara utan nån särskild anledning! Jag blev verkligen besviken på Förenade Bil i Malmö efter samtal med Theanders!! |
|
|
Jag uppdaterade hela bilens system med ny mjukvara som enl Bmw var den största mjukvaru uppdatering på många år. Och det jag upplever är inte ett enda fel samt motorn går lite snålare, men bättre än innan. Bmw utlovade 182hk mot 173 hk som är org på e90 320si. Så det är skitsnack att det ska uppstå problem på samtliga bmw bilar. Själklart kan det behövas byta komponenter ifall bilen är mer än 8 år gammal.. BMW CS #07491 |
|
Rob74 |
Tack för inputen, 3500 låter rätt dyrt måste jag säga. Hur mycket arbetsinsats kan det krävas att koppa upp bilen och "flasha" systemet? Ska kanske ringa ändå och höra om det öht är lönt. /Robban |
|
Det är nog inte så mkt arbete, utan det är flashningen samt feldiagnos efter flashningen som tar tid. Det tar mis ca 5 timmar. Jag tycker det är helt klart värt om man har en bil som har några år på nacken eller upplever en alvarligare bugg annars ej. Oftast kan bränsleförbrukningen gå ner några pinnar då programerarna på BMW hela tiden gör framsteg med motorstyrningsprogramvaran. Den största orsaken för min del var att den ville knappt starta om det var fuktigt ute, samt den hade en iriterande effekt dip vid 3500rpm som försvann helt. Sedan blev jag ombed av Claus på turbocenter att uppdatera då han kan då ebklare skriva en programvara för så hög effekt som möjligt. Mvh BMW CS #07491 |
|
| På förenade bil sa de att bilen tog upp en lift medans man göär mjukvaruuppdateringen och därför tickar arbetstimmarna på. Dessutom tar ju uppdateringen som sagt 5 timmar och vad jag förstår så kopplar man upp sig mot en huvuddator i Tyskland och "streamar" uppdateringen eftersom mjukvaran bara finns på några få "huvuddatorer". | |
| Är det någon som vet hur man kollar vilken version man har installerad samt vilken den nyaste är?? | |
|
Är ju anmärkningsvärt att en uppdatering ska behöva ta 5 timmar. Här borde BMW ta lärdom av Volvo som i samband med service ser till att bilen har senaste mjukvaran. Är här någon som uppdaterat en 325 E90 som anser det var värt pengarna? MVH |
|
|
Är det nån som har uppdaterat till den senaste mjukvaran som har fått snabbare helljusassistent så hojta till, jag stör mig nått oerhört på att det tar sån tid innan den slår på helljuset igen efter möte. Det finns liksom ingen anledning till att det ska ta uppskattningsvis 5 sekunder. |
|
|
Korrigering av förbrukning i färddatorn kan göras från "Hidden menu". Min hastighetsmätare visar +7 km/h på motorväg. En stor felvisning men i nivå med Rototest. |
|
|
Min erfarenhet är att en uppgradering kan lösa ett problem men skapa ett nytt. Jag hade min 325 e91 inne för att bota en irriterande svacka i registret vid ett visst varvtal, minns inte exakt omständigheterna. Resultatet blev att bilen istället ryckte kraftigt vid gaspådrag från låg last, som om den plötsligt inte fick bränsle. Det problemet löste sig inte så länge jag hade bilen kvar trots nya uppgraderingar. /Ronny |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.