AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
10.966

Sämsta skitdäcken ever

Sida 2 av 2
Fast man behöver inte betala några 8000 kr för hyfsade 17tummare. 235-45-17, som väl är en E39 dimension om jag kommer ihåg rätt, kan ju köpas för runt tusenlappen styck. Då är det märken som t.ex Fulda, Semperit, Dunlop, Kumho osv. Så nog kan man köpa skapliga däck utan att bli ruinerad. Michelin PS3 i samma dimension fås för runt 1500 kr.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
varför så breda däck? eller ska man ha de i sydsverige kanske?

jag kör på 185-60-15 hankook dubb runt om. 6-800kr st. visst kränger de lite och blir tråkigt att köra, men helt gudomliga i saltränderna och snöiga vägar!
spårar inte nänmvärt och man kan köra på bra när det är vinterföre.
blir destå roligare att hänga på sommardäcken sen också.

BMW ownz
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Bjerven:
Jag tror det kommer att ge sig när däcken fått några mi tilll. Precis sådär var mina Continental SportContact 3 när jag bytte på 635:an för ett par år sedan. De kändes som fyra tvålar och det gick nästan att köra med fyrhjulsställ i 70 km/h! Men det gav sig efter några tiotal mil.

När jag bytte bakdäck på e30n (till Falken) hände precis samma grej, långa motorvägskurvor körde man inte i över 120 km/h annars var bakvagnen på väg, jävligt otäckt! Jag startade också en tråd här på AP för jag var så förvånad/förbannad. Men det försvann också efter ca 30-40 mil och nu är dom bra. Jag tror det är så som skrivits tidigare, att däcken måste slitas ned litegrann för att bli ok.

Ålar sig bakvagnen kan det också vara silentblocken.

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Jag förstår inte resonemanget att skunkbilar kan ha skunkdäck? Alla bilar bör väl ha kvalitetsdäck?

Vad hjälper bra däck på din BMW när VAZ Ladan du kör om får vattenplaning och brakar in i sidan på dig?

Stora fälgar och breda lågprofilsdäck ser jag som en kul grej. Kvalitetsdäck ser jag som en säkerhetsdetalj, oavsett bil.

Dessutom måste jag säga att om man tittar på bilar på en parkering ser man långt fler bilar med lågprofilsdäck i de större diametrarna med "knappt lagliga" bilar vars däck har lite med lite "tråkigare" dimensioner. Förmodligen för att de egentligen inte har råd att byta när de borde - och hur bra är de då?

ni som tycker det spårar osv efter byte av däck har ni inte funderat på en hjulinställning?
Visa användare
60
Dalabjerven
528i touring
Har nu fått på vinterdäcken och bilen vart som vanligt igen kan inte vara något annat än däcken som är dåliga

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är inte säkert att det är däcken som är grundproblemet.

Misstänker att du har betydligt smalare vinterdäck!

Bredare däck avslöjar tydligare ev. fel i form av felaktig hjulinställning, slitna leder och bussningar samt dåliga stötdämpare.

Vad har du för inpressning (ET eller IS) på dina sommardäcks- och vinterdäcksfälgar?

En lägre inpressning flyttar ut centrum av däcket och ger en bredare spårvidd vilket i sin tur förstärker alla fel och ger mer spårkänslighet (även om allt är friskt)!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Tänk på att det är mycket viktigt att däcken blir bra balanserade. Jag köpte ett par Nan kang kina däck till min e46 328 förra året och bilen börja skaka som satan vid hastigheter över 90km/h. När jag kom tillbaka till min däckverkstad så så dom bara att det är så det är med billigare däck.

Jag hörde mig för och testa med att gå till en annan däckfirma och få de bra balanserade. Fick reda från en arbetskollega att Däckomera i Malmö använder sig av fingernav för att balansera hjulen vilket gör att balanseringen blir perfekt. Så jag åkte ner till dom och fick de rätt balanserat och då försvann alla vibrationer. Enligt personalen på däckomera så är billigare däck svårare att balansera rätt då de har större toleransskillnader i vikt.

Däckomera har tel nr: 040-6153138 och finns i Sofielund i Malmö
Et
153
Etoda
523iAT -98
...samt Audi och Mercedes
Körde på skitdäck ("åretruntdäck" på sommaren, Sawa osv) till för 3,5 år sedan. Passade då under en semesterresa till Tyskland på att smälla på fyra Michelin till samma pris som skitdäck hemma.

En månad senare kliver det ut en älg, hastighet 100+, på ett avstånd där jag "visste" att detta aldrig kommer gå bra... (Har ändå testat en och annan gräns under 20 år...) Fick stopp med säkert en fyra-fem meter tillgodo (ni vet när man börjar titta uppåt på älgen). Efter det obligatoriska kalsongbytet svor jag däcks-eden: Aldrig ett skitdäck på min eller familjens övriga bilar. Monterar nu endast Michelin, Continental o.dyl. Köper hellre begagnade sådana när det är knalt i kassan än nya skitdäck.

Jag begriper att det finns mellandäck också, men varför chansa? Bättre att strunta i helförsäkringen än däcken... Du har oftare glädje av det senare för att slippa det förra...

Men på sista raden måsta alla göra sina egna val utifrån egna prioriteringar.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har Sava Eskimo på min 525iX, kan inte påstå att de är värdelösa. Jag tar mig fram och stannar riktigt okej, sen om de har med fyrhjulsdriften lr däcken att göra låter jag va osagt. Lite svajig är bilen i högre hastigheter, men jag förväntade mig inte annat av en originalhög iX med 215/65-16
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.