AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.478

gnisslande ljud från hjulen E39

Ba
328
Basilika
E39 530im
Hej! någon som har samma bekymmer som jag? det glisslar någonstanns vid hjulen fram eller bak i samband med körning. Ljudet hördes när jag körde bland "husväggar" vid 20-40km/. Ljudet (prassel/gnissel) ökar i samband med hastigheten. Just bytt bromsar runt om, men lät så innan jag bytte bromsarna oxå. Inget jättehögt ljud, men smått irriterande när man har rutorna nere vid stadskörning.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Inte ovanligt med stenar mellan bromssköld och skiva på E39. Bytte du skivorna när du bytte bromsar?
Ba
328
Basilika
E39 530im
jappz, skivor runt om =)
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Kan även vara bromsskölden som ligger mot bromsskivan. Tror problemet inte är så vanligt bak, men fram sitter skölden bara skruvad i framkanten och vill gärna böja sig lite mot skivan i bakkanten efter några års påverkan från sprut och annat... Problemen kan uppstå just vid byte av skiva, kan räcka med att man kommer 0,5 mm närmre skölden med skivan för att nya skivan ska ligga emot ett ställe gamla skivan inte "nådde" till.

Bytte skivor nyligen och fick böja/banka ett tag innan jag lyckades böja skölden de 1/10 delar som krävdes för att den inte skulle ligga emot i bakkand. Man har liksom inte så stort "böjmån" att bocka om...
Men man måste nog ta bort skivorna för att få till det, men prova bara hissa hjulet, och om det gnisslar/skrapar vid rotation, prova håll ut skölden lite i nederkant/bakkant, snurra och se om det försvinner.
Kanske handbromsbackarna som gnisslar ?
Inte länge sen högerbak lossna i limningen och jag fick ett skrapljud samt gnissel ibland, då låg en back lös inne i trumman, kunde nypit fast vilket hände förut på en volvo, hade tur att det hände utanför garageuppfarten, fick tvinga upp bilen med låst hjul.......................
ma
358
majtii
F36 4-serie
Bromsköldarna spricker runt skruvarna och kan röra sig något. Lossa skruvarna och sätt en stor bricka bakom som stabiliserar så blir det oftast tyst.
Hej Min 523T IA-99 gnisslar också från bakvagnen.Ska ösa en burk siliconspray över bussningarna i bakvanen så får vi se

Cobra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.