AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.192

BMW marin - Något att ha?

Har hittat en båt med en B635Z.
Det vill säga i runda slängar en 535-maskin från -89 med tillhörande BMW-drev.
Enligt mätaren så har paketet endast 474 drifttimmar. Alltid servad och förvarad inne under vintern.

Är detta något att ha?
En del säger KÖP!
Andra, pass upp! Svindyra delar om dom ens går att få tag på!

///Micke
Min cabrio Länk
La upp lite bilder på båten i fråga.
OBS, bild 19-34 är en annan båt!
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Är den sötvattenskyld? Kan vara viktigt när det gäller marinkonverterade bilmotorer. Volvo har haft dylika problem med sönderrostade toppar. För övrigt borde det mesta vara utbytbart mellan bil och marinvarianterna,vilket i så fall inebär rimliga reservdelspriser. Lycka till./ optimisten.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Som sötvattenslandkrabba ska man man väl inte uttala sig, men tyckte den så rätt tuff ut. Är det jätteudda med en BMWspis i båtar ??

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jag vet inget om motorernas och drevens förträfflighet, men det såg inte ut att passa så bra i Flipper Flashen. Blir inte mitten av soffan i princip obrukbar med den där bulan? :-)
Sen kunde jag konstatera att sidoväggarna/ljudisoleringen saknades i motorutrymmet, men det går väl att fixa om man känner för det. Motorn kanske går tystare än volvofyran som brukar sitta där i alla fall.
Är osäker på om den är sötvattenkyld, har mailat ägaren om det.
Ja, Hasso, det är inte så vanligt.
Njae, man satt helt ok där oxå. Sedan så kommer båten att nyttjas av mig och sambon till 95% så dom FÅ gångerna vi kommer vara tre extra så får dom personerna leva med att det är lite obekvämt.
Ja, lite isolering skadar aldrig. :-) Har dock inte haft igång den ännu så jag vet inte hur mycket den låter.

Är mer orolig över hållbarheten, om det går att få tag på delar och om dom är dyra.
Vanlig service, är det lätt att få tag i delar till den?

///Micke
Min cabrio Länk
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Länk

Länk

628csi
tr
37
troels
520i Lim -05
520i Lim -02
Dyrar delar ja, isär for B635 (Seldom) men fina motorer.

Bra hemsida;
Länk

Brochure:
Länk

BMW leverar fortfarende motorer til Yanmar och Mercruiser..
Mercury Mercruiser köpte BMW Marine
Den är sötvattenkyld!
Tack för länkarna, tyvärr så är dom inte riktigt svaret på mina frågor.

///Micke
Min cabrio Länk
Ahhh
Kan inte bestämma mig..
Båten är skitfin med få gångtimmar.
Allt verkar skitbra förutom att folk vet väldigt lite om just BMW marin. Alla är dock överrens, det ska vara bra grejer som sällan går sönder.
Men vad gör man OM något går sönder?

///Micke
Min cabrio Länk
Fick tips om att man tydligen kan köpa allt man kan tänkas behöva här.
Lite dyrare men sällan saker går sönder enligt en FD BMW Marin-ägare.
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Micke: BMW-bilar är bäst och på sjön är jag så ofta jag hinner, men jag skulle aldrig köpa en båt med BMW-motor eller BMW-drev. Vill du ha ett ganska bekymmersfritt båtliv så välj en båt med volvo penta- eller mercruiser-motor om du skall ha inombordare.
Okej, varför?

///Micke
Min cabrio Länk
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Erik G
Du skriver att man skall välja båt med volvo penta eller mercusier.

BMW levererar fortfarande motorer till mercusier enligt tidigare inlägg.
Kan det vara så att det ändå kan vara en BMW motorer i båtarna om dom heter mercusier i stället?.

628csi
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Fel.mercruiser diesel är cummins motorer o bensinmotorerna är GM,tidigare var det bmw diesel o bmw raka 6cyl bensin.
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
BMWs raka M30 sexa i marinkonverterat utförande är känd för att dels överhetta varvid toppen slår sig (ett inte helt okänt fenomen i bil heller som säkert är bekant....) och dels konsumera bränsle i ohemula mängder. Å andra sidan är en VP V6 4,3 med samma antal hästar knappast snål den heller....

Flipper Flash är en riktigt fin båt men en 4 takts utombordare är nog att föredra - sjukt mycket enklare att mecka med en utombordare och marinmotorer kräver meck..... Eller kolla in Flying Flipper coupen med dubbla Yamaha 225 4 taktare (ex kustbevakningen) som ligger på KVD just nu. I behov av 'lite' TLC men kan bli en kanonbåt !! Coupen är dessutom ovanlig och kanon för svenskt sommarväder.

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
BMW:s moderna dieselmotorer ligger som basmotorer för delar Yanmars dieselprogram. Tyvärr till priser som inte tillåter uppgradering på äldre båtar eftersom man aldrig kan hämta in annat än mindre delar av installationskostnaden vid försäljning av en sjuttio/åttiotalsbåt.

Länk
Hoppade av denna affären och köpte en Sea Ray Monaco med en MerCruiser 260/V8 från 2008 ist.
Dvs en Cheva 350-maskin på 260 hk med Alpha One-drev.
Lite bilder finns här ---> Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.