|
|
|
|---|---|
|
Lite luddig rubrik, hur som helst så håller vi på att byta motor i en e28 från 2,8 snurran till M535 motor med motronic. Automat. Ett av problemen vi stötte på var att nya motorn ville ha trigger signal från svänghjulet med givare monterade i sprängkåpan. Då vi inte har någon passande låda eller svänghjul så tänkte vi om man kan svetsa på en "pigg" på svänghjulet, och borra och shimsa in pos givaren i sprängkåpan på den låda vi har,. Den stora frågan är var ska "piggen" på svänghjulet möta givaren? Säg att vi har motorn nollad, ska då "piggen" stå tex mitt för givaren? Finns det några riktmärken man kan använda sig av när man ska ta reda på det? Väldigt tacksam för snabb hjälp! Mvh | |
| Jag gjorde den operationen på en manuell för några år sen. På de manuella lådorna ser man på gjutningen exakt vart dessa två givare ska sitta, bara att borra upp hålen. Ser det ut så på automaterna också? Den lilla "piggen" ser ut som ett L. Denna skar jag bort från ett automat-svänghjul och svetsade fast på det nya svänghjulet. Då kunde jag ju också mäta upp exakt position. Enklast är nog att försöka få tag i ett svänghjul med denna referenspunkt på redan, eller åtminstone låna ett för att mäta upp position. | |
|
Okej! Kul att höra att någon verkar ha lyckats med det innan, dock så finns det inget att gå efter i gjutningen tyvär, du kommer inte ihåg / eller har bil på var dom sitter? man kanske kan använda tex ett par bulthål som referens eller liknande när man ska passa in dom. Och Ang piggen på svänghjulet så jämnförde vi med ett gammalt m20 svänghjul som triggar på det viset, där sitter piggen isvetsat i ett redan färdigt hål i svänghjulet, det hålet finns i vårat nya svänghjul också, så det känns som att det är stor chans att hålet markerar var piggen ska sitta. Kan jag har rätt? Mvh och tack för svar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.