|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Det handlar väl om att sätta sin personliga prägel på bilen. Designerteamet på BMW tycker uppenbarligen att 19" fälgar lirar bäst med bilen (eftersom detta används på reklambilderna). Personligen hållar jag med om detta och tycker att "Med känslas" fälgar inte är helt 100%. Lite för stor storlek på en lite för utdaterad modell. Om man jämför med V-eker 331 (19", se länk nedan), vilka jag tycker stämmer bra med bilen. Personligen skulle jag dock föredra "Med känslas" variant före valfria 17-tummare. Tur är väl att det finns olika smaker. Tråkigt vore om alla åkte runt i likadana bilar. Vissa gillar "pimpat" och andra nedtonat. Länk |
|
Verdi |
Swensson, Förstår vad du menar men man kan faktiskt tycka att saker är dyra som man har råd med. Du har t ex råd att köpa en lite mjölk för 1500:-, men du skulle ändå tycka att det var dyrt, eller hur? ;) |
|
Lite OT: Här är några alternativ som jag tycker om. Samtliga fälgar är i 20 tum. Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Personligen tycker jag fälgarna gör otroligt mycket för designen. Jag respekterar självklart om man inte vill satsa pengar på däck och fälg. Lycka till med ert däck och fälg val:) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Vilken härlig debatt denna tråd har. Många kloka inlägg och även en hel del otroligt lustiga och korkade! Hursomhelst, jag hade 20" fälgar med 245/35/20 och 275/30/20 på min E60 med M-sport. Från original 18" 135M ändrades bara vägbullret, inte mycket men något mer på sämre vägar. Det var RFTs och på 20" satt Pirelli Pzeros, vilket inte är det tystaste eller mest komfortabla däcket att välja. Körklädjen ökade (trots 520d) och den låg bättre på vägen förutom farthinder/potthål som i min mening aldrig är nice (kanske i X3/X5 osv). Och i min mening blev bilen även oerhört mycket snyggare, detta är förstås upp till var och en men året är 2010 och bilarna blir bara större och större = byggs för större fälgar och hjul än år 1995 eller 1999 då det var fett med 17". En 3/5-serie ser mycket bättre ut med lågprofilsdäck, går bättre utan RFT (inte bara ljudmässigt) istället för standard 17" ballong-taxi-däck. Att du Pelle sedan hoppar på folk, t.ex. min far och i princip säger att han har finnar kan jag berätta för dig direkt att sådant är ej fallet. Du borde köra en F10 med 20" och med Kumhos Escta däck, då får du hänga utanför fönstret för att försöka höra däckljudet och köra ner till något riktigt dåligt land gällande infrastruktur. Åkte en bit i farsans bil nu i sommar, i skåne och på väskkusten och även längre upp än så. Inte en enda sekund funderade jag ens på däckljud, obalans eller neon-ljus. Så om du har testat 19" RFT däck på F10 vet du fortfarande inte vad du snackar om, tyvärr. Du må tycka precis vad du vill om hur en bil ska se ut, det gör vi alla. Men att säga att det förstör något som du inte vet något om är bara patetiskt! Du kan behålla komforten, körglädjen och allt som F10 erbjuder även med 20". Så slipper du gråta den där sekunden när du ser bilen på utsidan! Då jämför jag denna F10 med många andra bilar, men mest med min E60 med 20" och där var det skillnad. Ser lika bra ut men låter betydligt mer (dels pga. att det är Pirelli och inte Kumho/Hankook och sedan pga. skillnaderna i modellen). Välj rätt fälg, välj rätt däck och du slipper tejpa rutorna, det finns ju genomtonade glas som tillval! |
|
Verdi |
Den är ju till salu. Länk Eller är det där en annan? |
| Verdi: Jodå det där är "MedKänsla"s bil... Han har ju beställt en ny :) | |
|
Riktig fina foton dessutom. Med känsla beställde en 535d touring vill jag minnas. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Ja jag har beställt en 535d Touring med lev v 41 och det hade jag bestämt redan när jag köpte min F10a, som jag för övrigt är supernöjd med och var nära att skippa touringen pga det, men har ännu inte haft nån 535d, så jag vill ändå testa den ett tag. | |
| Med känsla: såg att någon lagt ut dinna annons foton på F10.5post.com. | |
| >Kenta: Lägg gärna ut länken, vill gärna se till vilket syfte mina bilder ligger på andra sajter. | |
|
Med känsla här är bilderna: Länk |
|
| >Kenta: tack för länken, såg ju helt OK ut att någon lagt ut att en snygg F10 är till salu. Min son hade ändå korrigerat bort reg.nr och förare. | |
| Jag skulle tro att man kan köra med et 20.Jag kör med et18 20 tum 255 däck på 8,5 bred fälg på gtn den ska ha et 30. | |
|
Stefan, jag tror att ET20 blir för lågt/aggressivt för F10/F11. ET30 på 8,5" har jag sett bla. på de större tuners som gjort 20" till nya femman. Nedan är original fälgar, alla i 20" till 5 sedan, touring och GT samt senaste 7:an. Där ser man att BMW använder samma fälgar till GTn och 7:an men andra frontar till F10/F11. Sedan är bakfälgarna 0,5" bredare vilket inte är något problem på F10/F11, där använder många ET40 bak på 10". F01/F02 7-ser: Fram 20x8.5" ET25 Bak 20x10" ET41 F07 GTn: Fram 20x8.5" ET25 Bak 20x10" ET41 F10/F11: Fram 20x8.5" ET33 Bak 20x9" ET44 |
|
| Såg att det skiljer 1" och inte 0,5" på bakfälgarna :) | |
mkk230 |
Kan man ha stjärneker 230 19tum på F10? Den har ET 34 el 35 tror jag? |
|
Är 230 den som liknar F10:ans 20" 311? Väldigt likadana på bild iaf. 19" 230 - 19x8 ET37 och 19x9 ET39 (3-serie fälgar) 19" 331 - 19x8,5 ET33 och 19x9 ET44 (5-serie fälgar) Framtill hamnar dom längre in än 19" F10 fälgar gör, + att dom är 0,5" smalare. Går nog att lösa med spacers. Baktill är de samma storlek på fälgen men 230 har lite lägre ET vilket gör att fälgen hamnar längre ut, kan nog sitta precis lagom då ET44 inte sitter direkt mot skärmkanten utan 1-1,5 cm innanför, BMW original :) |
|
| Vet dock inte om det är samma centerbore på E90 och F10.. | |
mkk230 |
Tack stilren. Jobbar du med bmw du verkar kunna såna saker? |
|
Jobbar inte på BMW men har hållt på rätt mkt med fälgar, är tyvärr fortfarande dålig på ex vis räkna skillnaden när det diffar både på bredd i " och annat ET, som i ditt fall :) Hade fälgarna varit 19x8 och 19x9 på båda så hade det varit enklare matematik då det endast hade varit ET-måttet man behövt titta på och däckdimension :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.