AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
48.545

Fälgar till F10?

Sida 2 av 4
Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
20" är töntigt alltså, välkommen till 2010. Tycker att "Med känslas" 530 ser riktigt elegant och smakfull ut med 20".

Det enda som kommer se töntigt ut är 17" (avsedda för någon äldre BMW-modell) på din F10.

Men fälgar til E9x ligegr väl iaf runt ET35 så det bör ju kunna funka för dig.
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Jag tycker 20'' är helt perfekt på en F10. Tycker mina 18'' ser alldeles för små ut. Jag är grymt "avundsjuk" på "Med känslas" fälgar. Ska, på grund av hans bil, lägga på likadana nästa sommar. 18 tummarna får funka till vinterdäcken! Har sett ett par F10 med 17'' och tycker det ser ut som ballongdäck! Kan tillägga att jag passerat 40-sträcket och har inte en enda ungdomsfinne kvar.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Kan bara hålla med föregående talare.
Har inte heller några problem med ungdomsfinnar:-)
Fälgarna gör otroligt mycket för utseendet, 20 tum är lagom, skulle kunna tänka mig en lätt sänkning och ett par snygga 21 tummare också.

Vad gäller komfort har jag aldrig upplevt några problem med större fälgar och mindre gummi. Dessutom har RTF-däcken utvecklats och blivit mycket bättre. Men jag skulle ändå välja bort dessa framför några bättre alternativ.
Min personliga åsikt är att bilen måste kännas "tight" på vägen. Inga svampiga ballongdäck kommer någonsin sitta på mina bilar.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Tack, det kändes bra med de senaste inläggen, skönt att det finns andra som tänker lika :-) och skit samma, huvudsaken är ju att jag själv är helnöjd med bilen, både motor, komfort och utseendet. Kan tänka mig att som beg kommer en F10/11 med 17 tummare vara väldigt mycket mera svårsåld också.
pe
11
pelleM
540iX Touring -19
Tydligen är bara en åsikt tillåten på detta forum, intressant.

Jag vet bara att jag kör bil på insidan, där vill jag inte bli omskakad. Bortsett från utseende (som ju bara glädjer den som inte sitter i bilen) finns det inga praktiska fördelar med jättehjul, hur man mycket man än vill indoktrinera sig själv.

Den sophistogrå bilen med 20-tummare hade f ö varit betydligt mer proportionerlig med samma fälg ett eller två nummer mindre. Men den åsikten får man ju inte ha.
> Så PelleM när du köper exempelvis nya kläder, så köper du dem endast för att andra skall glädjas och inte du själv???

Du är faktiskt den första och enda som har lämnat denna åsikt om mina 20" och bilens "proportionella" utseende. Jag tror att du kommer att bli tämligen ensam även i fortsättningen men givetvis står det alla fritt att tycka och tänka som man vill. En av många fördelar med vårt vackra och fina land Sverige :-)

När det gäller hjulens storlek är det många med mig som anser att du ofta får bättre körkänsla med stora hjul. Självklart måste dessa vara anpassade till bilen osv.
Verdi
Men hjulen blir ju inte större (mer än marginellt) bara för att fälgen är större. Det behövs ju inte stor skillnad i rullomkrets förrän det får stora konsekvenser för färddator, hastighetsmätare osv.

Eller har jag missat nåt igen?
pe
11
pelleM
540iX Touring -19
Oftast kombineras ju större fälg med bredare däck, så på det sättet kan de väl kallas större. Extrema lågprofiler ger förvisso ökad styrkänsla, högre släppgräns och kanske bättre instyrning i kurvor. Klara fördelar på salsgolvsläta racerbanor.

Men. Nackdelarna är desto fler. Precis som med för hårda chassin förstörs väghållningen i den verkliga världen när bilen studsar omkring på vägen. Gången blir hårdare, spårkänsligheten ökar, vägbullret likaså, och oftast även risken för vattenplaning. De slits oftast snabbare, och kostar nästan dubbelt tack vare det betydligt högre innehållet av vinstmarginal.

Jag dristar mig t o m att hävda att de förstör körglädjen (hoppa på bara!). Den roligaste bil jag ägt var en 3.0 CSi med 185/70-14, där kan vi prata ballong. Den gick att provocera till kontrollerad sladd i måttlig, ofarlig fart och gav en genuint sportig körkänsla. Att ha en bil med så bra grepp att man inte kommer i närheten av dess gränser utan att riskera livet är inte alls lika kul.

Hade en Z4-kupé nyss, den var så stenhård att den var hopplös på normaldålig landsväg - däcken hittade aldrig sitt grepp när den stusade omkring i svackorna.

Hög däckprofil behöver heller inte alls betyda svajig körkänsla. Under en kort period mellan två BMW ägde jag en Opel Omega 3000, som i all sin bedrövliga smäckighet var en härlig körmaskin. Måttligt hård, på 205/65-15, kändes den nästan lika rapp och körglad som en GTI-Golf. Plus en vidunderlig, närmast ljudlös komfort.

Och ta det här larvet med att ha bredare hjul i bak. Det ökar ju bilens understyrningstendenser, d v s gör den tråkigare att köra. Men det ser ju tufft ut (kastar sten i glashus här, med 275/35-19 i bak som jag gärna vore utan).
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
De som kör BMW och inte gillar 20 tums fälgar och större har förmodligen inte råd till det
Din bil är sk.. snygg är man en finnig tonåring skall man köra en ( Pokemon bil )
i plast med ``stooora´´ 18 tums fälgar

Ha deT

ps. bara min tanke om det hela
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
"De som kör BMW och inte gillar 20 tums fälgar och större har förmodligen inte råd till det"

Det påståendet är så fel som det kan bli.

Jag är helt på pelles linje - funktion före utseende.
Men gärna både och!

Det finns ju ett mellanting mellan ballongdäck och eltejpsdimension..

Förresten, hur ofta ser ni bilar inom motorsporten använda extrema lågprofil?
Nej, de använder den däckprofil som ger bäst egenskaper, ofta högre däckprofil än vad motsvarande standardbil säljs med.
19" eller 20" tycker jag inte har någon större betydelse, det är bredden som skapar vissa problem. Förstår dock inte riktigt varför pelleM kritiserar Med känslas fälgar när han själv tydligen inte plockat av fälgar med däck som som är lika breda som de som sitter på 20"-fälgarna till F10.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
För att vara lite diplomatisk så kan man väl glädjas över att F10 tydligen klarar av stora dimensioner utan att egenskaperna förstörs i samma grad som på äldre 5-serie, på så sätt får bägge lägren vad de vill ha :)
Win -win.
Verdi
Det är inte säkert att man får bättre fäste av bredare däck. Du får ju mindre tryck mot marken per kvadratcentimeter jämfört med ett smalare däck. Det finns ju en gräns.

Sen är det så löjligt att prata om vad man har råd med. Vad man har råd med är väldigt subjektivt. Jag betalar vad jag tycker att det är värt. Inte vad jag har råd med i objektiv mening.
ni
64
nisso
525i E60
Måste faktiskt hålla med pelleM här. Jag skulle inte vilja ha 20 tum på nån bil, möjligen 7-serie eller S-klasse men knappt det. Förutom alla rationella nackdelar i form av sämre komfort, ekonomi etc så ser det aningen juvenalt ut om man är medelålders som vi. Men det är förstås en smaksak. Att jämföra med neonljus och svart plastfilm på rutorna kanske är lite elakt men nåt ligger det i det. 19 tum tycker jag är estetiskt optimal på F10 men skulle personligen välja 18 tum av komfortskäl och hellre satsat maximalt på motor.
Smaken är dock delad, som sagt och det får man respektera.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag kan inte låta bli att lägga min röst på minst 20" på F10/F11.
Jag har 20" på min E60 nu, och tycker att de passar bilen mycket bra. Jag valde samma bredd som orginal (245), och jag måste säga att jag bättre komfort med denna uppsättning än vad jag hade med min 18" orginal.

/Andreas.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag kan inte låta bli att lägga min röst på minst 20" på F10/F11.
Jag har 20" på min E60 nu, och tycker att de passar bilen mycket bra. Jag valde samma bredd som orginal (245), och jag måste säga att jag bättre komfort med denna uppsättning än vad jag hade med min 18" orginal.

/Andreas.
ni
64
nisso
525i E60
Fast ökad komfort kan ju knappast bero på större fälgar. Bättre däck möjligen
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Verdi:
Du får bättre grepp med bredare däck oavsett om det är vid full acceleratorn rakt fram eller på krokiga vägar. Även vintertid kan du få bättre grepp på snö med bredare däck, undantagsfall är nysnö och snöslask.

pelleM:
Håller naturligtvis inte med dig. Med bredare däck bak känns styrningen direktare, chassirörelserna mera distinkta och totalt sett upplevs bilen betydligt mer lätthanterlig. Det förutsätter naturligtvis att hjulvinklar är ok och att du inte ändrar spårvidd mm. jag har trimmat in mina tidigare M3or för maximal körkänsla och väghållning och vill påstå att bilarna känts som katastrof när jag har kört med vinterdäck av samma dimension fram som bak. Men det skiljer som sagt en hel del mellan en M-bil och en standard kärra.

HFR:
Jag har kört på bana en hel del och vet att däck för bana har en helt annan uppbyggnad med kraftigare sidostommar och annan gummiblandning. Problemet med extrema lågprofildäck för gata är att temperaturen blir för hög och att gummit smälter och ger mycket sämre grepp som följd av detta.

nisso.
Hoppa verkligen inte att jag blir en tråkig gubbe som kommer åka omkring på 16 tums hjul och endast prioritera komfort. Köper man en 5-serie kan man unna sig snygga och stora fälgar utan att komforten försämras nämnvärt. Jag sympatiserar helt klart med Andreas och Med känsla. Som tur är man bara medelålders på pappret:-)

//Stefan

Mina bilar:Länk
pe
11
pelleM
540iX Touring -19
För sandlådedebattörernas kännedom kan meddelas att jag har råd att köpa hela fälgbutikens lager om jag skulle få lust.

Men det handlar om att inte betala stolliga överpriser för något som både förfular och försämrar bilen. Visst, 19" är snyggt på en F10, men det är inte behagligt, så därför avstår jag.

650:an får ha sina fälgar kvar, eftersom den tilltänkta målgruppen i nästa hand inte nöjer sig med mindre... Men den går mycket skönare på 18" vinterhjul! På 19" med Dynamic Drive (=stenhård eller extra stenhård) finns inget av den sköna GT-glidarkänslan från 8-serien kvar, tyvärr. Extremhjulen passar bra på banbilar, men inte i vanlig trafik.

Kanske får jag lida en kort sekund varje gång jag kliver i bilen och ser mina 17-tummare, men resten av tiden i bilen blir bara behagliga.

Något seriöst svar på ursprungsfrågan lär inte dyka upp, så tack & hej.
Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
Citat:
"15 tusen + för nya originalfälgar är ju löjligt, men det måste vara originalkänsla i designen... "

"För sandlådedebattörernas kännedom kan meddelas att jag har råd att köpa hela fälgbutikens lager om jag skulle få lust."

Slut citat.

Du kan väl börja i lite mindre skala och köpa 4 st BMW original 17" för 15.000:-

;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.