|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
| Tänker byta till en ny F10 och upptäcker att vinterhjulen förstås inte passar. Enligt verkstaden ska F10 ha fälgar med inpressningsdjup 30 mm. Någon som vet om några snygga äldre BMW originalhjul i 17" är i närheten av detta värde (±5mm) och även i andra avseenden passar på nya 5-serien? De stora fälgvaruhusen verkar inte ha märkt att det kommit en ny 5:a, och har de något ser det ut som något blingigt ur Bilsport. 15 tusen + för nya originalfälgar är ju löjligt, men det måste vara originalkänsla i designen... Initierade tips mottages tacksamt! | |
|
Bara av ren nyfikenhet...de originalfälgar för +15 kkr som du nämner, vilken fälgmodell är det? (har inte lyckats få fram nån info från min handlare om prisalternativ när det gäller vinterdäck till F10:an). /J.I |
|
| ...den allra billigaste låg på ca 3500, men var inte särskilt snygg... | |
| Infosite har ganska mycke fälgar till F10. Både 17 18 tum, priser från 1200- 1300 per fälg. En del snygga endel fula kolla själv mvh stefan. | |
| Jag har 18-tums BMW originalfälgar till förra 7-serien på min E61:a. Har beställt en F11:a och hade väl någonstans hoppats att jag kunde använda dessa 18-tummare till vinterdäcken på nya bilen. Men dina kommentarer om annorlunda inpressning antyder motsatsen. Är det korrekt föstått att det är helt olika inpressning på gamla och nya 5:an? | |
| Jag är i princip helt säker på att det ej går att använda fälgar från E60/61 på F10/11. Ett förslag är ju att du köper en ny orginalfälg ex. vis från England från Alloywheels Länk och använder dessa på sommarhjulen och de du fick med bilen på vinterhjulen. Som du skriver så är det lite svårt att finna annat än orginal fälgar än så länge på F10/11. Ex. vis så såg jag i förra veckan när jag sökte på Svenska Gummihusets hemsida att när man valde bil, så visade bilden en svensk polisbil typ V70 :-) sen ändrade den endast fälgarna när man skulle se hur det såg ut på bilen, såg tämligen komiskt ut! Sen kräver ju F10/11 minst 18" för att se "snygg" ut. Har ju själv 20" utan att det för den skull sticker ut, ser mera helt normalt ut för F10. | |
|
Jo, F10 ska alltså ha 30 mm, E60 har 20 mm ET, mina 650-fälgar har 14 (det skulle bredda spårvidden 28 mm och de skulle ta i skärmkanterna, samt se helt fånigt ut). E60-hjul skulle bredda 20 mm, det går inte heller. 25 mm skulle kunna passera. Intressanta länkar, tack. Tycker nog att 19" egentligen behövs på F10 för att bli riktigt snyggt, men efter 15-20 år med sportchassin och stora hjul har jag tröttnat och vill ha en komfortbil den här gången. Och 327-fälgen funkar tillräckligt fint även för ögonen. Skillnaden är stor – körde min E61 med M paket med 16-tummare på vintern, då var den härligt bekväm och tyst; med sommarhjulen på var den studsig och bullrig. Har äntligen insett att körglädje handlar mer om harmoni än om G-krafter! |
|
| Jag kan lova att F10 klarar till och med 20" med bibehållen komfort. Jag har kört 625 mil med 20" i sommar och aldrig känt minsta problem med komforten. Har då också M-sportchassi och ofta kört med sport, eller sport+ läget. Tycker personligen 17" ser rätt löjligt ut på F10 som är en så snygg bil. Den behöver 19" för att "lyfta". Utseendemässigt så funkar 18" men jag bytte iaf direkt till 20". På vinterhjulen blir det väl 18" tror jag. Har mina 328-or kvar orörda som satt på bilen vid lev. | |
|
På motorväg funkar det med 19-20 tum, men inte på tjälskottsvägar, potthålsgator, kullersten och över alla dessa j-vla fartgupp inne i stan. Och stora hjul bullrar mer, slits fortare och kostar mer. Lägger hellre samma extrapengar på de underbara komfortstolarna. Har en kollega som envisas med att toksänka alla sina bilar och lägga på 20-tummare i 30-profil. Ser töntigt ut, men förstör framförallt både väghållning och komfort... |
|
| På tjälskottsvägar, potthålsgator mm så funkar ju egentligen inga däck komfortabelt, det kan vi nog vara överens om. Att det skulle se "töntigt" ut med 20" på en F10 torde du säkert vara mer eller mindre ensam om att tycka. Har nog aldrig fått så många positiva kommentarer om en bil och min son la upp bilder på bilen på Garaget och hörde att alla kommentarer utom en var en femma. Den hade en fyra. Men ändå är komfort och vägkänsla det viktigaste och kan ändå bara understryka hur bra bilen går med dessa hjul. Men som sagt, smaken är ibland som baken, dvs delad... När det gäller buller så är det heller absolut inga problem med 20" då F10 är så otroligt mycket bättre isolerad än ex. vis E60/61. Vi talar här om två helt olika bilar. Du kan inte mäta E60/61 på många områden gentemot F10. Däremot att de kostar mer och slits snabbare är ju ändå korrekt, men det är smällar man får ta. Skulle inte drömma om att köpa en så snygg bil som en F10 och åka runt på 17 tummare, det ser verkligen "töntigt" ut enligt min smak. Bara att förstöra en snygg bil. | |
|
20-tummare är säkert jättebra om man är ute efter att impa på finniga grabbar som läser Bilsport och köper stylingprylar för hela veckopengen. Men när det gäller smakfullhet ligger de i samma division som sportavgassystem i stuprörsdimension, solfilm, neonrör under trösklarna och annat jox. Men fortsätt gärna gilla dem! Vad gäller isoleringen i F10 så räcker den ändå inte för att helt dölja RFT-däckens usla egenskaper. De både hörs och känns mer än acceptabelt, men min får normala däck. Då kan vi tala komfortabel tystnad. Tråden handlar f ö om 17-tummare, så åter till ämnet. |
|
| Löjlig argumentering pelleM, men lycka till med din 17 tummare... Behöver inte lämna några svar på "impa på finniga grabbar..." Dessutom har jag alltid bytt bort RFT däcken och köper alltid andra däck... Har givetvis inte såna däck på mina 20 tummare och du borde nog köra F10 lite mera för att kunna bedöma bilen superba isolering. Den imponerar även på gråhåriga "gubbar"....:-) chaooo | |
Verdi |
20" låter lite mycket. Har du en länk till din bil på garaget så att vi får bedöma? |
| > Verdi, du kan klippa på min profil så ser du lite bilder. Har inte länken till Garaget här nu men kan länka den senare om du vill. Låter mycket ja, men bilen har enorma hjulhus så den ser endast helt normal ut. | |
| Ett annat alternativ är 1-3 serie fälgar med en 10-15mm spacer. Borde fungera. | |
| Spacer!!!! Nu börjar det VERKLIGEN likna Bilsport... | |
|
För att anpassa något befintligt så det fungerar för dina ändamål är under din värdighet? Tycker det börjar lukta forum troll i denna tråden. |
|
| Tror inte någon seriös mekaniker ens skulle komma på tanken att använda spacers! Definitivt inte en risk som jag är beredd att ta. | |
| Ok, ditt val... | |
| Nobby, håller helt med dig där...bättre att byta tråd istället för att slösa onödig tid :-) | |
Verdi |
Såg väl helt ok ut med 20". Jag skulle dock prioritera annat. Du kanske är ungdomligare till sinnet trots att du är 20 år äldre och kunnat vara min far. ;-) ps. Köp en 335 till mig istället för att köpa en X6:a. Eller både och. ;-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.