AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.903

Servicekostnader för M5 e60

Funderar att införskaffa en M5 e60 05 eller 06 års modell. Kan inte få klarhet i med vilka service intervaller en M5 ska in på service med. Kostnaden för respektive service kan jag få fram. Men jag är mest intresserad av vid vilka mil serviserna ska genomföras. Med tanke på att jag vill köpa en begagnad M5.
Har varit runt och frågat på BMW verkstaden, folk som äger fem serien och sökt på internett ang M5 service intervall och kostnad.
Svar jag har fått är: det står i Idriven beronde på hur bilen är körd. Vissa pratar om inspektion ett och två, oklart vad det är och när det ska genomföras?
Följd frågan blir om man ska titta på något speciellt miltal. ex under eller över 5000 mil.

Har tittat i en service bok tillhörande en 530 e60. Där var det ca 10 rutor med olika kontrollpunkter. som verkstaden själv fyller i. Hur vet man att dom har gjort alla servicar som var aktuella för tillfället. Om inte alla rutor är ifyllda. Och det är dom inte tex. vid endast ett oljebyte.

m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Jag tror intervallerna varierar beroende på hur hårt bilen körs.

--------------------
Bilen
Länk
Det är som du själv säger, det beror lite på körsätt.
Bilen räknar på 2500l bensin, sen beror det på hur snabbt bilen förbrukar detta. Därför går det inte att säga att serviceintervallen är 2000 eller 2500mil.

På min gamla M5 E39 så hamnade jag på ca 2000mil mellan servicetillfällena, gissar att man hamnar där omkring även på E60.

Intervallen är: olja, Insp1, olja, Insp2 och sen börjar det om.
Vad som ingår i Insp1 resp 2 kan jag inte i huvudet, men det skall stå längst bak i servicehäftet.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Red_wings05:

Intervallen er med olja, insp 1 och 2 finns inte på E60.

Den kör efter ett nytt CBS system, där delar först bytts när det behövs.
Okay Sim, det hade jag inte en anning om.
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Lite mer information om hur CBS fungerar

Länk

Länk

Mvh Henrik
Ok tack för svaren med hur service systemet fungerar. Någon som vet vad som ingår i insp 1 och 2 och när dessa ska göras?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.