AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.196

Köptips e90-91 diesel

Hej.
Har spanat in Bmw efter att ha rattat Volvo ett tag. Jag var tidigare inne på en Suv men insett att det inte är riktigt min körstil.

Nu har jag "snöat" in på en e90 touring, heter dom kanske e91 då?

Hur som helst. Jag har riktat in mig på en en 330, av 06-07 års modell. Kända fel? Endast automat är av intresse. Fyrhjulsdrift är ju ett + men inget krav alls.

För och nackdelar mot 320-325-335??
Gärna lite förklaring av motorkaraktärer på dessa?
Kan lägga max 250 tusen. SÅ jag antar att 335 går bort där om man inte hittar nån långmilare, vilket i sig inte är aktuellt.
Är det stor skillnad på 325 och 330?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
325d innan facelift är lite svag, 325d LCI (facelift) fick en motor på 3 liter som är nästan lika stark som 330d.

Tycker att E9X är lite för dyra fortfarande, men denna 330d skulle jag kunna tänka mig om garantierna är något att lita på: Länk

Mvh
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Rob_t_j72: Vart fick du att 325d kom ut i 3 liters motor med faceliften? Den fanns redan 2007 och svärfar äger en sådan, fast 2008 ICKE facelift. Tycker du den är slö så vet jag inte vad du har kört innan.

Jag kan intyga om att 325d går riktigt bra och snålt original, och om du funderar på att mappa den så kommer den djuriskt bra!! Det är inte mycket som hänger med när man skrämmer upp den till 290hk och hela 600Nm+ med en enkel mappning.
Prislappen för dessa är allt mellan 250-300 tusen.

Själv kör jag 320dT och mycket nöjd med bilen. Går inte lika bra som en 325d men det beror på att 2 cyl saknas i min. Med 325d har du jämnare drag över bredare register, med en 2 liters diesel 4:a har du smalare register med maxvrid.
Den här kan du köra riktigt jäkla snålt (skatt 2550kr) och med mapp på den här så går den sjukt bra för det ha rjag gjort och fått ut ca 230-240hk och fått ut ca 490Nm...från en liten diesel 4:a

Går du på 330d så känns det onödigt då en 325d är snarlik...i så fall 335d men då får du punga ut rätt rejält med pengar.

E du ute efter bensinare så kan du välja bort 320 för den kommer du reta dig på. Inget knall i den som du verkar vara ute efter. En sugmotor på 170 hk hurrar man inte mkt för. En 325 e glidarbil, den får du anstränga lite för att det ska hända nåt. Då är en 330 att föregdra för den har 60hk mer och hela 70 nm mer så det är stor skillnad. Går du på 335 så är du M3 klassen och då kostar det därefter.
Så en 330 hade jag sagt om du e ute efter bensinare.

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mycket riktigt, jag tänkte på E6X facelift, sorry.

Mvh
Ja, nån 320 blir det då inte iså fall. Kommer dra en del släp också.
Jag testade en 330d för en tid sedan och visst går dom bra, men nån raket är det ju inte. Men visst har 325d en 6:a dom med?

Men är det värt prisskillnaden som är ca 50-60 tusen från 330 till 335?
Är det några barnsjukdomar eller annat tjafs på dessa modeller?
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Nykan: Ja BMW 325d 2007 och framåt har 6-cyl motor med extremt liknande motorspec som 330d. Bara några småsaker som skiljer 325d och 330 åt.

Däremot är ju steget upp till 335d större som du förstår. Dock så ska du även då räkna med högre försäkring och mer bränsleförbrukning på 335d'n också.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Nykan: En 325d är en rak diesel sexa ja och precis som Nikeman säger så skiljer det inte mkt åt mellan 325d och 330d...dock skiljer det när du pratar 335d. Men räkna då med som Nikeman säger med skatt, försäkring mm som sticker iväg i pris.
Vad är det du e ute efter egentligen? Definiera hur du menar med "ingen raket direkt". Det är tyvärr ingen bensinmotor som du kan varva. Vad jämför du med?

Som jag sa, köp du t.ex en 325d, lägg in en trimfil i den så får du ca 290hk och hela 600Nm+ Så kan du återkomma med vad du tycker hur bilen går. Fråga Nikeman själv som haft 325d motorn uppskrämd till dessa siffror.

"Riktiga män kör diesel"
Okej, Jag är ute efter en snabb bruksbil. Jo, jag vet ju att en diesel har en annan karaktär.
Då blir ju 325an mer intressant. Trodde inte det gick att öka nära 100 hästar på den. Som jag förstår så är den på strax under 200 original.
335an blir troligen för dyr, men ändå intressant att veta hur prestanda skiljer.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Nykan:
Det skiljer mer än man tror, det kan jag garantera. Nu vet jag att Niklas 325d gick riktigt bra, men min 335d med 340 hk och 720 nm gick enormt bra. Det kan efterföljande ägare bekräfta.

Jag klockade bilen 0-100 på straxt över 5 sek och ett flertal e46 M3 ägare fick se baklyktorna:)
Någon gång i framtiden kommer jag ha en extremt snabb diesel:)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Verdi
Nya 245hk-versionen av 330d kan man skrämma upp till 320hk för några tusenlappar. Det är 30hk mer än 325d. Samt att 330d har en starkare automatlåda som borde hålla bättre...

Om man nu är lagd åt det hållet.

Själv har jag min chippade 320d@221hk på verkstad idag och kör den miljöklassade 320d@163hk. Faktiskt ingen större praktiskt skillnad för min del. Visst är den långsammare men det är fortfarande inga problem med omkörningar osv.
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Min ESS chippade 325d med Ferritasystem låg precis jämne med BMW M3 E46 från 50km/h ->> 200++. Testade med ett par olika och samma resultat.

En trimmad 335d är självklart snabbare. Men jag anser inte att det är värt den ökade kostnaden. Därför har jag haft två olika 325d's (en coupe och en kombi).

Verdi: Jo jag hade hoppats på att hitta en 320d EDE som lagerbil någonstans med "rätt" utrustning och på så sätt köpa min tredje E9x men har inte funnit det jag söker ännu. Dom går riktigt gött faktiskt och att det är miljöbil skadar ju inte! Hur långt ner kommer du med bränsleförbrukningen blandad körning?
Verdi
Jag körde till jobbet och hem på 0,45l/mil enligt färddatorn. Samma körstil ger ca 0,50l/mil med en vanlig 320d otrimmad med vanliga 16" RFT-däck (som jag hade på min förra).

Snålkörde jag med min förra så kom jag ner till 0,45l/mil på samma sträcka. Ska försöka snålköra imorgon och se vad som är möjligt.

Min nuvarande 320d med 17" RFT drar 0,53l/mil vid normal körning. Har kommit ner till 0,47l/mil som minst.

Varför sålde du E91:an egentligen? Skulle du inte köpa F10? (eller var det nån annan?)
Verdi
ps. Jag har 16 mil, mest landsväg men även ett tiotal rödljus och stadskörning inne i Uppsala.
Verdi
16 mil till jobbet tur och retur alltså. :)

Färddatorn visade ca 0,03l/mil fel på min förra och lite drygt 0,01l/mil fel på min nuvarande. Har inte en aning om hur mycket fel färddatorn på den här hyrbilen visar än. Den har gått drygt 1200 mil så den är väl till hälften inkörd iaf.

Andra reflektioner mellan 177hk pre-LCI och 163hk LCI är väl att växellådan i den nya känns lite lenare. Den är lite kärvare på min. Delvis beroende på den kortare M-växelspaken jag har, eller? Däremot tycker jag att den nya vibrerar mer av någon anledning. Till sist så är M-ratten sjukt mycket skönare än den vanliga sportratten. Är den verkligen i skinn som det står? Den är ju stenhård och känns som plast. (och ja, det är sportratten i hyrbilen. Jag hade den vanliga ratten i min förra och den var mycket tunnare...)

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
NiKeMan:

Hur går det med bilbytartankarna. Har du testat någon 535d ännu. Ursäkta lite ot;-)

//Stefan

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Den enda nackdelen med 335d var vx-lådan. Det skulle varit sportautomaten som i den senaste 535d, vilken är betydligt rappare i karaktären.

//Stefan

Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Tjena Stefan!

Ptja jag köpte mig ju en Volvo C70 att knalla runt i över sommaren då jag inte kan bestämma mig för något annat. Är ju som bekant såå sugen på en 5-serie F10 alpinweiss med M-sport paket men jag har svårt att finna motivation till det höga priset. Janne är lite snål på rabatten på F10 också så därför har det projeket blivit lagt åt sidan i väntan på att jag ska tröttna på Volvoaset jag åker i just nu :)

Hur går det med din bilbeställning? Släng upp en spec i 5-serie forumet eller skicka ett PP :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.