|
|
|
|---|---|
|
Undrar om något kan tänkas veta vad som är fel... På väg hem till Sthlm, inga missljud, inga problem.. dagen efter så verkar det som om den "går tungt" när jag gasar. Som den är nu... - Startar utan problem - Jämn tomgång - Ger jag upp till en 1/3 dels gas så går det bra - Gasar jag mer eller om det är kraftig uppförsbacke så verkar den "gå tungt", det blir snarare ett dovt "bröööö" istället för skönt 6-cylindrigt muller och knappt något händer - Vid ca 7-800 varv låter det som om något skramlar under bilen (lyfte och kollade men hittade inget löst iaf), inte vid andra varvtal - Inga andra missljud överhuvudtaget - Kollade oljan och den ser ut som den ska (inget vatten eller annat..) - Avgaserna ser helt normala ut (ingen vit eller svartrök) - Motorn håller normal arbetstemperatur hela tiden - Bilen drar ca 2-2,5 dl mer bensin / mil Någon som har råkat ut för något liknande eller bara vet ändå vad det kan vara som är fel?? Ps. Bilen har automat Ds. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kan vara flera olika saker, vevaxelgivare, kamaxelgivare, Luftmassemätare med dåligt kontakt, stopp i katalysatorn, tar tjyvluft nånstans texMMMM så på rak arm kan man inte peka direkt och säga här är felet, en felkodsavläsning för att få nån ledtråd att gå på är nog nödvändig. Iom med att det skramlar under kan det vara innanmätet i katten som är löst tex. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag skulle nog gissa på att innehållet i din katalysator skakat loss och ligger löst inuti. Innehållet kan då hamna fel och resultatet blir att avgaserna får svårt att passera, motorn går då precis som du beskrivit. Vill du kolla själv, hissa upp bilen och skaka avgassystemet där katen sitter (OBS låt den kallna först!!!). Det ska inte skramla inuti..... Ett annat alternativ kan vara att göra ett avgastest. Är det krångel med katen visar det sig troligen i avgasvärdena! Good luck! |
|
|
Hände med min med exakt samma problem. Dock hade jag inte koll på bensinförbrukningen. Tog ner och rensade ur allt innehåll i katalysatorn. Gick utmärkt med besiktningen med. Avgasvärdera var inom gränsvärdet. Lycka till. |
|
|
Tack för hjälpen allihopa... det var "katten" som var boven i dramat !! Var under bilen som sagt var och knackade på "katten" och det skramlade så... Jag rensade ur innehållet tsv. (blir till att beställa ny kat. nu) och nu går bilen som den ska igen !! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.